Citat:
Ursprungligen postat av
obisvenkanobi
Det är förhandlingsstrategi:
1. Desto mer man investerar i processen, känslomässigt och tidsmässigt, ju svårare blir det att avveckla det hela.
2. Man vill inte diskutera lön förrän man utvärderat den sökande
3. man vill upprätthålla skenet av att man är ett attraktivt företag och man kan välja individer. Man vill skapa känslan av att du blir utvald och är speciell ( implicit skall acceptera lägre ersättning)
Mitt råd är att spela spelet, ha en klar uppfattning om löneanspråk. Det är generellt mycket svårt att få upp lönen när du väl är anställd. Är du missnöjd med lönen, gnäll inte, bibehåll relationerna men sök annat jobb. Säg att du vill "pröva nya utmaningar och lära nytt" om de frågar varför du slutar.
Är de oroliga och du vill ha jobbet så säg att det är ok med provanställning, så binder de sig inte för hårt. Vik dig inte på löneanspråk för mycket, det blir bara fel.
Bra svar. Så är det, många gånger vill ju företagaren tro att det är arbetstagarens högsta önskan att jobba just där. Så rekryteraren/ arbetsgivaren vill gärna höra lite fjäsk. Jag har haft både riktiga skitjobb o något akademiskt yrke. I de allra flesta fall har rekryteraren på slutet sagt något i stil " jaha din timlön blir..." då har jag förstått att jag fått jobbet men det har inte varit förhandlingsbart att diskutera lön. Lönen var satt innan. De få gånger jag på riktigt har kunnat diskutera lön var när jag hade jobbat på ett företag innan som säljare o hade gått över till ett annat företag men mitt gamla företag ville ha mig tillbaka. Eller när arbetsgivaren verkade lite mer desperat eller tycktes ha lite spelrum vad gäller lönen.
Det har hänt att jag tappat jobb ( en gång) när jag var lite " kaxig" o ville ligga på den högre löneskalan. Var när jag sökte jobb på ett häkte o jag blev lite irriterad på deras kaxiga personal o jag inte orkade köra på med spelet om att " åh det här är mitt drömjobb o jag vill jobba här för jag tror att det är här jag kan göra en skillnad i människors liv" utan var mer åt att jag borde ligga på den högre delen av löneskalan. Märkte att han som höll i intervjun blev sur o sen var det ganska kört, men var kanske lika bra.
På ett sätt kan jag förstå rekryterare att om man har berättat om företaget o jobbet vill man gärna ha någon mjukare fråga/ kommentar kring självs jobbet/ företaget innan frågor om lön kommer. Annars känns det som om den här personen kommer byta jobb ganska snart när hen fått ett bättre erbjudande.