• 1
  • 2
2018-02-03, 04:06
Medlem
Jag är uppvuxen i Göteborg och fascineras över er som spenderat era liv i en liten håla i Sverige. Fördelar/nackdelar med det? Vad hittar man på om dagarna? Vad ser ni att det finns för framtidsmöjligheter? Är inavel något som är relativt vanligt? Alla känner alla?!

Berätta
Citera
2018-02-03, 04:20
Medlem
Bizmarcks avatar
Är också uppvuxen i Gbg men ser inga som helst fördelar med att leva i den skitstaden. Dyrt, dålig infrastruktur, dåliga skolor, skitig miljö, mängder med invandrare, knarkare, kriminella och droger.
Bor istället i en håla nu och det känns tryggt, lugnt, förutsägbart och socialt. Gillar det gemytliga där alla känner alla och ser efter varandra. Billig boendekostnad. Dessutom nära till vacker natur, mindre trafik och störande element. En kvarterskrog och en liten butik är allt man behöver. Går snabbare att ta sig 5 mil till jobbet än vad det tar att åka spårvagn ifrån Redbergsplatsen till Majorna.
Citera
2018-02-03, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Är också uppvuxen i Gbg men ser inga som helst fördelar med att leva i den skitstaden. Dyrt, dålig infrastruktur, dåliga skolor, skitig miljö, mängder med invandrare, knarkare, kriminella och droger.
Bor istället i en håla nu och det känns tryggt, lugnt, förutsägbart och socialt. Gillar det gemytliga där alla känner alla och ser efter varandra. Billig boendekostnad. Dessutom nära till vacker natur, mindre trafik och störande element. En kvarterskrog och en liten butik är allt man behöver. Går snabbare att ta sig 5 mil till jobbet än vad det tar att åka spårvagn ifrån Redbergsplatsen till Majorna.

Upplever du ingen form av enformighet, begränsning inom fritidsaktiviteter och liknande? Människor har ju väldigt olika behov på den fronten i och för sig, men det måste varit en stor omväxling.
Citera
2018-02-03, 04:52
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har bott i små hålor, landets största stad och allt där emellan. Jag förstår charmen i större städer och i mindre städer. Men inte i dom här mellanstora städerna. Vad är det för skillnad på Jönköping, Örebro och Sundsvall egentligen? H&M, bio, McD, och så vidare. Allt är likadant, bara miljöerna som skiljer. Våra tre största städer skiljer sig egentligen inte så mycket på det sättet. Det är samma skit överallt men här finns en anonymitet och man behöver inte vara en ensam outsider om man inte vill det. Och med så pass mycket människor på en och samma plats så händer det alltid något, i värsta fall kan man sätta sig med en cigg och en kaffe och bara kolla på folk.

Små hålor, dom erbjuder istället motsatsen med det lugna livet där i stort sett inget händer och det finns inget att göra. Men istället är man jag och du med alla, glömmer du plånboken hemma så gör det inget om eftersom man kan betala imorgon istället.

Jag är även uppvuxen i ett mellanting mellan en riktig håla och en stad. Det fanns inte McD där förrän typ 1995 eller något, 96 kanske. Men det vara nära till Göteborg så att det var trött och sömnigt gjorde inte så mycket. Samhället ligger även riktigt pinsamt fint vid havet och det var egentligen en bra plats att växa upp på. Som jag förstår det så är det fortfarande mest vit medelklass som bor där.
Citera
2018-02-03, 06:19
Medlem
pausfagels avatar
Växte upp "på landet" men har nu flyttat till en av de tre största städerna. Älskade att växa upp i en byhåla och överväger att flytta tillbaka igen. För referens är jag född runt ~95.

Vet ej alls hur det är att växa upp i en större stad, men får intrycket att det ser väldigt annorlunda ut sett till gemenskap. I min byhåla kunde man inte direkt välja vänner, det fanns kanske max två kompisgäng och mellan dessa bytte folk konstant. Ville man hänga med någon tog man oftast sin cykel och drog till den lokala affären eller skaterampen - det var alltså där man brukade hänga. Var ingen ute åkte man hem till polarna, knackade på, och kikade om någon skulle med ut.

Jämför jag detta med mitt intryck av att växa upp i storstaden får man direkt en helt annorlunda uppväxt. Plötsligt kan man välja sina polare och att träffa kompisarna verkar direkt bli svårare eftersom alla inte bor inom 10min gångavstånd.

En annan grej som är värd att tillägga är väl faktumet att pengar inte spelade någon roll i byn min. Jag antar att det är en annan grej i större städer där saker faktiskt kostar pengar. Där märker man ganska snabbt när folk inte har råd att typ äta ute eller gå på bio. I min by så käkade man kanske kebab nån gång i månaden och köpte läsk, utöver det fanns det inga utgifter och därmed ingen risk att bli utelämnad pga. ekonomi.

Flyttade till en större stad för ungefär 5 år sedan, ett ganska självklart val då päronen fick nya arbeten. Nu när det inte riktigt finns något som håller en kvar här i staden längre överväger jag lite lätt att flytta tillbaka - helt enkelt för gemenskapen. Det kanske bara är jag som blivit mer asocial men att umgås med folk i en så här stor stad känns bara jobbigt. Jag måste dra ut, sätta mig på en buss för ta mig till innerstan och sedan säkerligen behöva vandra runt en sväng för att sedan hitta på någon aktivitet med kompiskretsen i fråga.

Kanske bara är jag som är lat, men för mig känns det jävligt jobbigt. Vidare så måste man ständigt ha cash eftersom ALLTING kostar häromkring, det verkar vara en omöjlighet att bara ses och chilla i en park utan det ska alltid fikas, käkas eller festas. Visst i byn lär man ha bensinpengar (och eventuellt en bil,) men det är betydligt billigare än all pasta jag käkat på vapiano senaste åren.
Citera
2018-02-03, 07:22
Medlem
Inga bilbränder, inga pundare som syns, inget walla walla.

Tycker synd om er i städerna
Citera
2018-02-03, 07:26
Medlem
BullensPilsners avatar
Skall du ha några fördelar av att bo i en stor stad bör den vara betydligt större än Göteborg eller Stockholm. Dessa räknas väl mer som småstäder internationellt sett. Jag bor hellre i ett litet samhälle än där. Annars skulle jag gärna bo i en 10+ miljoner stad.
Citera
2018-02-03, 09:02
Medlem
Swe1227s avatar
Jag bodde i en liten by hela uppväxten, flyttade till en liten håla några år och bor nu mitt i en storstad. Jag längtar ofta tillbaka till stället jag växte upp och besöker ofta föräldrarna där, även om jag inte skulle vilja flytta tillbaka just nu. Roligast och mest händelserikt var det i den där lilla orten.
Citera
2018-02-03, 09:28
Medlem
Det jag gillar med att bo - utanför - ett köping-samhälle är närheten till naturen, närheten till det enkla och fria. Nackdelen är beroendet av 2 bilar men slipper kollektivtrafiken och sega köer.

En nackdel är den slappa inställningen till omgivningen som exempelvis slitna affärslokaler och tafatta budgetbeslut.
Citera
2018-02-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pausfagel
Växte upp "på landet" men har nu flyttat till en av de tre största städerna. Älskade att växa upp i en byhåla och överväger att flytta tillbaka igen. För referens är jag född runt ~95.

Vet ej alls hur det är att växa upp i en större stad, men får intrycket att det ser väldigt annorlunda ut sett till gemenskap. I min byhåla kunde man inte direkt välja vänner, det fanns kanske max två kompisgäng och mellan dessa bytte folk konstant. Ville man hänga med någon tog man oftast sin cykel och drog till den lokala affären eller skaterampen - det var alltså där man brukade hänga. Var ingen ute åkte man hem till polarna, knackade på, och kikade om någon skulle med ut.

Jämför jag detta med mitt intryck av att växa upp i storstaden får man direkt en helt annorlunda uppväxt. Plötsligt kan man välja sina polare och att träffa kompisarna verkar direkt bli svårare eftersom alla inte bor inom 10min gångavstånd.

En annan grej som är värd att tillägga är väl faktumet att pengar inte spelade någon roll i byn min. Jag antar att det är en annan grej i större städer där saker faktiskt kostar pengar. Där märker man ganska snabbt när folk inte har råd att typ äta ute eller gå på bio. I min by så käkade man kanske kebab nån gång i månaden och köpte läsk, utöver det fanns det inga utgifter och därmed ingen risk att bli utelämnad pga. ekonomi.

Flyttade till en större stad för ungefär 5 år sedan, ett ganska självklart val då päronen fick nya arbeten. Nu när det inte riktigt finns något som håller en kvar här i staden längre överväger jag lite lätt att flytta tillbaka - helt enkelt för gemenskapen. Det kanske bara är jag som blivit mer asocial men att umgås med folk i en så här stor stad känns bara jobbigt. Jag måste dra ut, sätta mig på en buss för ta mig till innerstan och sedan säkerligen behöva vandra runt en sväng för att sedan hitta på någon aktivitet med kompiskretsen i fråga.

Kanske bara är jag som är lat, men för mig känns det jävligt jobbigt. Vidare så måste man ständigt ha cash eftersom ALLTING kostar häromkring, det verkar vara en omöjlighet att bara ses och chilla i en park utan det ska alltid fikas, käkas eller festas. Visst i byn lär man ha bensinpengar (och eventuellt en bil,) men det är betydligt billigare än all pasta jag käkat på vapiano senaste åren.

Intressant och trevlig läsning, tack för ditt inlägg.
Det låter som att det helt enkelt beror på hur man är som person, vilket allt i livet beror på. Det jag tänker kan vara en stor nackdel för vissa är att de föds i en sådan by utan att veta att det andra storstadslivet hade passat den individen bättre. Valen ett barn har som växer upp på ett sådant ställe måste ju vara färre än i en storstad. I en by anpassar man sig att leva begränsat och man umgås med de få som är i samma ålder, för annars finns det inga att umgås med. Kan bli svårt att hitta sin egna identitet - när man hela tiden gör saker för att det helt enkelt är det som finns att göra.

I ditt fall låter det som att du fått din uppväxt på ett, för dig, bra utplacerat ställe i Sverige. Du har även sett det från båda sidor. Men om man är ett barn som har fler och annorlunda behov än vad som kallas vara normalt idag har man kanske större nytta av att växa upp i en varierad storstad.

Du säger att det känns omöjligt att göra aktiviteter som är gratis i en storstad, håller med dig. Detta beror nog på att man har ett annat förhållande till pengar i stora städer. Alla borde lära sig att kunna träffa sina vänner i en park tomhänta och leva i nuet.
Citera
2018-02-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Skall du ha några fördelar av att bo i en stor stad bör den vara betydligt större än Göteborg eller Stockholm. Dessa räknas väl mer som småstäder internationellt sett. Jag bor hellre i ett litet samhälle än där. Annars skulle jag gärna bo i en 10+ miljoner stad.

Syftet var mer att jag vill få en inblick i hur det är att växa upp i en avlägsen by i Sverige. Tror folk har lättare att jämföra det med tex Göteborg och Stockholm, då vi är i Sverige. Storstad i detta fall är inte NewYork eller Peking, för jag kan inte dra jämförelser på samma sätt då. Självklart är Göteborg en liten håla jämfört med alla bjässestäder där ute...

Du väljer alltså antingen en storstad på en 10+ miljoner nivå, eller en by i Sverige, framför mellanstäder som Göteborg? Varför inte mellantinget?
Citera
2018-02-03, 10:32
Medlem
dwgs avatar
Har bott i huvudstaden i 35år, nu i mindre ort.
Tänkte hur ska det gå när jag flyttade, men så otroligt skönt att bo här.

Vad man gör om dagarna? jobbar, aktiviter på kvällen.

Man gör så mycket mer av livet när man bor i liten ort.

Stockholm hade man igen att göra så tog man bio, kaffe, strödde runt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in