2018-02-03, 10:35
Medlem
cem77s avatar
Vadå inger händer? De flesta dagarna är en evig kamp att hålla hus, företag och bilar rullande. Är det inte långa arbetsdagar så är man ute i naturen och tex jagar, fiskar eller plockar bär och svamp.
Går ju åt lite kantareller till älgstekarna. 😀

Snarare borde väl frågan vara vad fan gör man i en större eller mindre stad?
Citera
2018-02-03, 11:08
Medlem
För min del så är Sthlm enda alternativet i Sverige.

Åker man utanför så är det bara skog och små städer med ICA o COOP som största nöje.
Citera
2018-02-03, 11:13
Medlem
Jag är född och uppväxt på en mindre ort med ca 15 000 invånare. Efter studenten flyttade jag och hade bestämt mig för att flytta redan i årskurs 6.
Vad gör unga vuxna i en liten ord?
- Jobbar ofta hårt
- tränar ofta mycket
- lagar tacos på fredagar med sin sambo man träffade som 17-åring och sina vänner

tack vare att man kan beställa mycket på nätet så som inredning, resor, upplevelser mm gör det folket trendiga liksom i en större stad.

Man blir begränsad och jag klarade inte av det. När ica stänger kl 21 finns det inte längre möjlighet att spontanhandla för kvällen. Man är också väldigt beroende av egen bil. Svårt att ta sig ett bara bärs hos polaren utan bil då avstånden ofta är större och betydligt mindre kollektivtrafik.
Citera
2018-02-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har bott i små hålor, landets största stad och allt där emellan. Jag förstår charmen i större städer och i mindre städer. Men inte i dom här mellanstora städerna. Vad är det för skillnad på Jönköping, Örebro och Sundsvall egentligen? H&M, bio, McD, och så vidare. Allt är likadant, bara miljöerna som skiljer. Våra tre största städer skiljer sig egentligen inte så mycket på det sättet. Det är samma skit överallt men här finns en anonymitet och man behöver inte vara en ensam outsider om man inte vill det. Och med så pass mycket människor på en och samma plats så händer det alltid något, i värsta fall kan man sätta sig med en cigg och en kaffe och bara kolla på folk.

Små hålor, dom erbjuder istället motsatsen med det lugna livet där i stort sett inget händer och det finns inget att göra. Men istället är man jag och du med alla, glömmer du plånboken hemma så gör det inget om eftersom man kan betala imorgon istället.

Jag är även uppvuxen i ett mellanting mellan en riktig håla och en stad. Det fanns inte McD där förrän typ 1995 eller något, 96 kanske. Men det vara nära till Göteborg så att det var trött och sömnigt gjorde inte så mycket. Samhället ligger även riktigt pinsamt fint vid havet och det var egentligen en bra plats att växa upp på. Som jag förstår det så är det fortfarande mest vit medelklass som bor där.

Jag förstår och håller till viss del med i ditt resonemang. Det man kan säga om de medelstora städerna i Sverige i dag är att de är "smidiga". Alltså det mesta av det utbudet man finner i Sthlm/Gbg/Malmö finns även i Västerås, Jönköping och så vidare fast i något mindre skala. Man behöver inte spendera en förmögenhet för att bo centralt i dessa städer och man kan som regel promenera till jobbet/studierna och slipper spendera en massa tid på jobbiga transporter. Dessa städer är också ändå tillräckligt stora för att man ska slippa den ångestframkallande inavelskänslan som kan infinna sig på somliga småorter. Men visst. Det är väldigt mycket H&M, McDonalds, Espresso House(2018 vet man att man bor i en sådan ort om Pinchos nyligen har öppnat eller kommer att öppna) etc. Men det är det ju centralt i storstäderna också...

Citat:
Ursprungligen postat av Rayko

Åker man utanför så är det bara skog och små städer med ICA o COOP som största nöje.

Oj, här har vi någon som är världsvan. Jag gissar att du i Sverige utöver Stockholm har besökt den norrländska hålan där du eller dina föräldrar föddes och eventuellt Gotland, Öland eller Liseberg på sommaren.
Citera
2018-02-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko

Frågan är om du någonsin lämnat tunnelbanestationen.
Citera
2018-02-03, 13:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag förstår och håller till viss del med i ditt resonemang. Det man kan säga om de medelstora städerna i Sverige i dag är att de är "smidiga". Alltså det mesta av det utbudet man finner i Sthlm/Gbg/Malmö finns även i Västerås, Jönköping och så vidare fast i något mindre skala. Man behöver inte spendera en förmögenhet för att bo centralt i dessa städer och man kan som regel promenera till jobbet/studierna och slipper spendera en massa tid på jobbiga transporter. Dessa städer är också ändå tillräckligt stora för att man ska slippa den ångestframkallande inavelskänslan som kan infinna sig på somliga småorter. Men visst. Det är väldigt mycket H&M, McDonalds, Espresso House(2018 vet man att man bor i en sådan ort om Pinchos nyligen har öppnat eller kommer att öppna) etc. Men det är det ju centralt i storstäderna också...
Det jag tycker att till exempel Västerås och liknande städer är IT-faktor, det engelska ordet "det" alltså, inte Informationsteknik. Man kan liksom lika gärna bo i Västerås som i Örebro.
Citera
2018-02-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Frågan är om du någonsin lämnat tunnelbanestationen.
Avundsjuk? 🤣

I alla fall så tycker jag att Gotland är fint, annorlunda mot resten av Sverige, men att bo där är en annan sak.

Norrland har sitt lugn och sin charm, men samma sak där, vill man bo där?

Sthlm har allt, du kan hitta lugnet här med. Behöver inte bil för att ta mig till jobb, affärer etc. Perfekt stad för cykel dessutom.
Citera
2018-02-03, 13:24
TS du är ju uppvuxen i Göteborg, du har ju svaret själv på hur det är att bo i en by/håla. Finns bara byar och hålor av varierande slag i Sverige, Stockholm och Göteborg inräknat.
Citera
2018-02-03, 13:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
TS du är ju uppvuxen i Göteborg, du har ju svaret själv på hur det är att bo i en by/håla. Finns bara byar och hålor av varierande slag i Sverige, Stockholm och Göteborg inräknat.
Göteborg är en småstad som råkar vara rätt utspridd på stor yta och Stockholm är bara en stad som råkar ha många invånare. Jag är inte direkt någon kosmopolit men inte fan känner man världens puls i Stockholms City utan bara känner nästan bara ängsliga inflyttare från Sexdrega och liknande orter.
Citera
2018-02-03, 13:54
Citat:
Göteborg är en småstad som råkar vara rätt utspridd på stor yta och Stockholm är bara en stad som råkar ha många invånare. Jag är inte direkt någon kosmopolit men inte fan känner man världens puls i Stockholms City utan bara känner nästan bara ängsliga inflyttare från Sexdrega och liknande orter.

Exakt. Stockholm är fullt av inflyttade landsortsbor. De "förhatliga" Stockholmarna får man fan leta efter.
Citera
2018-02-03, 13:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Exakt. Stockholm är fullt av inflyttade landsortsbor. De "förhatliga" Stockholmarna får man fan leta efter.
Det är ju inflyttarna som folk stör sig på. Det finns stockholmare, folk som bor i Stockholm och så finns det dom som har köpt myten om vad det innebär att vara "stockholmare". Infödingarna är i stort sett alltid softa och trevliga medans inflyttarna är ängsliga, dryga och stressade.
Citera
2018-02-03, 14:08
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Stockholm är ju också en väldigt utspridd stad. Uppbyggd på en massa öar där all trafik går via slussen. Som en flaskhals. En majoritet bor utanför kommungränsen och pendlar långa tider varje dag för att ta sig till jobbet. Usch.

Är själv uppväxt i en storstad men köper inte att kollektivtrafiken är en fördel. Hatar att åka kollektivtrafik. För mycket pack och smutsigt folk som åker. Det är bilen som gäller i alla lägen, oavsett hur trångt det är.
Senast redigerad av Kolonn 2018-02-03 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in