2018-02-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vad är dåligt med en S-Klass från ca 1994? Vilka år fanns E90. Ska mna ha BMW så är det ju 740i från ca 93-99 som gäller. Då var BMW som snyggast.
Den största anledningen till att undvika en S-klass är att den är dyr i drift. Den rostar dessutom också ganska bra åtminstone den versionen som kom på slutet av 90talet. E90 kom 2005, personligen föredrar jag bmw från tidigt 00tal och då främst E46.
Citera
2018-03-08, 18:19
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Den största anledningen till att undvika en S-klass är att den är dyr i drift. Den rostar dessutom också ganska bra åtminstone den versionen som kom på slutet av 90talet. E90 kom 2005, personligen föredrar jag bmw från tidigt 00tal och då främst E46.
Ja Mercor efter -96 är katastrof när det kommer till rost. Därför jag rekomenderar den tidigare generationen. Den är dessutom snyggare och har inte de där hemska dubbla framlyktorna. Och driftkostnader är ju en ickefråga om man vill ha en lyxbil. Tänker man på det bör man köpa en Lupo eller nåt annat anskrämligt men billigt.
Citera
2019-04-11, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviled
Ser väldigt många som inte är så mycket äldre än mig (30-40) köra, enligt mig, väldigt fina bilar. Idag såg jag en småbarnsfamilj med en helt ny BMW 5-serie, pris ca 500k. Om jag och min sambo tjänar 40 000 / månad så skulle priset för den bilen vara 75% av en årslön netto. Det låter otroligt att folk lägger så mycket på en bil när man måste köpa hus eller lägenhet och sen allt annat som ska köpas. Tjänar de flesta betydligt mer eller har de andra prioriteringar?

Folk kan ju ha fått ärva pengar tex. Jag känner personer som fått pengar den vägen som valt att lägga detta på fin bil.

Sen så prioriterar man olika, jag och sambon hade ju kunnat köra en Mercedes S klass, men då hade vi ju fått skippa andra saker.

Sen skall vi inte glömma, lån. Många som inte har begrepp om sådana saker idag, ibland blir dom fall för lyxfällan..

Man kan dock köra en relativt fin bil, för en inte alltför dyr peng, och ändå unna sig annat.

Jag och sambon investerade i en ny Toyota förra året, genom att byta in våran gamla, lägga en handpenning själv, och sedan ett mindre lån på 50 000(som vi utan problem betalat av på två år) så kan iaf vi åka i en fin och ny bil för inte så hög peng.

Inte den lyxigaste och flashigaste bil man sett, men banne mig en utav dom mest prisvärda.
Citera
2019-04-11, 10:01
Medlem
För att förklara hur så många kan köra nya fina bilar till min fru så började jag knappa in reg. nr. i mina fordon appen och visa hur 90% är leasade.. Folk lånar till allt i dag.

Själv kan jag i dag köpa ny bil kontant i dag om jag önskar men kör en 20 år gammal Volvo.. 0.7 medelförbrukning är visst inte lågt, men självservad fyra bromsband och ett hjullager + ny motorolja under fyra års tid för en bil som kostade 20' är ju nice. Folk med nyare bilar betalar mer bara på service. Jag sitter bra i den, den går som en klocka och musik + GPS fixas med en FM-sändare eller byta stereo..
Citera
2019-04-11, 17:31
Medlem
Folk är totalt efterblivna när det kommer till bilinköp. Speciellt nu när den nya skuldfällan Leasing har kommit till svenssons kännedom.

Jag själv kör en V70 2.4d från 2008, som jag köpte av en firma för 3 år sedan. Den hade gått som tjänstebil i alla år sedan ny. Jag servar den ordentligt (antagligen för mycket) hemma på uppfarten och har en tilläggsförsäkring på den i fall jag skulle få haveri. Det har dock aldrig hänt. Den har nu gått 44 000 mil och går hur fint som helst. Jag har inga problem att packa i familjen och köra på utlandssemester i den.

Den kostar inte alls mycket pengar, finns heller inte en krona i lån på den. Jag tänker köra den tills det börjar komma rost på den. Ser inga problem med att ha en gammal bil så länge det inte är fullt med bruna rostfläckar på den, det ser illa ut. Under tiden jag kör min gamla Volvo kan jag spara en slant varje månad på ett bilkonto, tills dagen den rasar. Då kan jag köra bort till handlaren och köpa en ny bil i 70-100K klassen. Så tänker jag.
Citera
2019-04-11, 19:43
Medlem
TSK1453s avatar
Köpte en 2019 sprillans ny BMW X5:a 1 mille minus rabatt 50K. Topputrustad. 575 HK. Det var den eller en Cayenne. Frugan har lön på 40K netto och jag, det varierar, men i snitt 70K netto. Plus att jag äger flera fastigheter varifrån jag drar runt 100K i månaden. Så det är så jag har råd till det.
Har varit sugen länge på en Ferrari 458 men orkar inte med alla tattares misstänksamma blickar.
Senast redigerad av TSK1453 2019-04-11 kl. 19:47.
Citera
2019-04-11, 22:15
Medlem
Jag fattar inte att folk kan engagera sig så mycket i eller vara avundsjuka på vad de andra kör för bil eller hur de bor. Sluta ha synpunkter på de andra och lev era egna liv. Vissa väljer att köpa ruckel objekt för flera miljoner och spenderar hundratusentals kronor på att renovera, vissa nöjer sig med något mer anspråkslöst boende och kör den bilen de vill ha. Det finns inget fel eller rätt i varken det ena eller det andra. Fel blir det när du förköper dig med boendet eller bilen och sedan måste käka falukorv resten av månaden för att ha råd med det och i övrigt inte ha råd med någonting annat. I övrigt är det lugnt tycker jag. Alla vi vet att köpa en ny bil är att kasta pengarna i sjön men vill min granne ha det så och bli glad för det då får han väl ha det så. Blir. in granne glad så är jag glad för hans skull också. Vad har jag med det att göra eller varför ska jag bry mig om det? Allt annat är ren avundsjuka vill jag hävda...
Sedan ska vi komma ihåg att priser på bilarna har också gått upp. Testade häromdagen att konfigurera en Audi A4 som iofs är en medelmåttig bil. Med lite (och inte värst extrautrustning) och lite starkare motorn kom jag upp till nästan en halv miljon i pris vill jag minnas.
Senast redigerad av starshipp 2019-04-11 kl. 22:20.
Citera
2019-04-12, 18:46
Medlem
Har en 5 serie som tjänstebil. Kostar mig 5 tusen netto i månaden eller 60 skattade tusenlappar om året.. Tycker egentligen jag lägger för mycket på bilen.. men det är vardagslyx för mig, gillar min Beamer på uppfarten och har problem med tanken på en Passat hybrid eller något annat PK fordon. Känns som en del av min identitet eller det som bygger min självkänsla skulle gå förlorat om jag byter ner mig.
Citera
2019-04-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag fattar inte att folk kan engagera sig så mycket i eller vara avundsjuka på vad de andra kör för bil eller hur de bor. Sluta ha synpunkter på de andra och lev era egna liv. Vissa väljer att köpa ruckel objekt för flera miljoner och spenderar hundratusentals kronor på att renovera, vissa nöjer sig med något mer anspråkslöst boende och kör den bilen de vill ha. Det finns inget fel eller rätt i varken det ena eller det andra. Fel blir det när du förköper dig med boendet eller bilen och sedan måste käka falukorv resten av månaden för att ha råd med det och i övrigt inte ha råd med någonting annat. I övrigt är det lugnt tycker jag. Alla vi vet att köpa en ny bil är att kasta pengarna i sjön men vill min granne ha det så och bli glad för det då får han väl ha det så. Blir. in granne glad så är jag glad för hans skull också. Vad har jag med det att göra eller varför ska jag bry mig om det? Allt annat är ren avundsjuka vill jag hävda...
Sedan ska vi komma ihåg att priser på bilarna har också gått upp. Testade häromdagen att konfigurera en Audi A4 som iofs är en medelmåttig bil. Med lite (och inte värst extrautrustning) och lite starkare motorn kom jag upp till nästan en halv miljon i pris vill jag minnas.
Det kanske inte är vare sig avundsjuka eller engagemang utan att man helt enkelt inte förstår. Då är det, som någon tidigare nämnt, smidigt att kolla upp regnumret. Då får man snart förklaringen (leasing med största sannolikhet, dvs hyrbil). Sen slipper man fundera på det mer. Skulle man till äventyrs avundas grannens fina nya vrålåk stillas antagligen även de känslorna när man ser att grannens bil inte är grannens bil utan en hyrbil.
Citera
2019-04-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Det kanske inte är vare sig avundsjuka eller engagemang utan att man helt enkelt inte förstår. Då är det, som någon tidigare nämnt, smidigt att kolla upp regnumret. Då får man snart förklaringen (leasing med största sannolikhet, dvs hyrbil). Sen slipper man fundera på det mer. Skulle man till äventyrs avundas grannens fina nya vrålåk stillas antagligen även de känslorna när man ser att grannens bil inte är grannens bil utan en hyrbil.
Är du på allvar nu? Eller tillhör du också den skaran av avundsjuka personer? Varför ska det förklaras för någon överhuvudtaget eller varför ska någon ens bry sig hur bilen är köpt? Om jag själv hade en vrålåk som kostar en miljon skulle jag fullständigt skita om grannen behöver eller ska stilla sin fundering över hur jag har råd med den fina bilen. Det har inte grannen eller t ex kollegan på jobbet med att göra. Läs igenom tråden och liknande trådar så ska du märka hur mycket avundsjukan det är hos folk när man läser mellan raderna. Hade ett fall på mitt jobb där en av kollegor hackade på en kille som efter att ha fått jobb efter sin examen gick och köpte Audin (billån). Hon som anmärkte ägde själv fastighet värd flera miljoner men körde kanske en sketen gammal Toyota eller Micra, vad det nu kan vara, men anmärkte minsann på honom som hade den bilen och bodde i en hyresrätt. Snacka om en värdelös pucko med avundsjukan på högsta nivån. Låt folk köra bilar de vill ha och lägga pengarna på det de tycker de ska göra och sluta vara bitter och avundsjuk på de andra.
Senast redigerad av starshipp 2019-04-13 kl. 19:33.
Citera
2019-04-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Är du på allvar nu? Eller tillhör du också den skaran av avundsjuka personer? Varför ska det förklaras för någon överhuvudtaget eller varför ska någon ens bry sig hur bilen är köpt? Om jag själv hade en vrålåk som kostar en miljon skulle jag fullständigt skita om grannen behöver eller ska stilla sin fundering över hur jag har råd med den fina bilen. Det har inte grannen eller t ex kollegan på jobbet med att göra. Läs igenom tråden och liknande trådar så ska du märka hur mycket avundsjukan det är hos folk när man läser mellan raderna. Hade ett fall på mitt jobb där en av kollegor hackade på en kille som efter att ha fått jobb efter sin examen gick och köpte Audin (billån). Hon som anmärkte ägde själv fastighet värd flera miljoner men körde en sketen gammal Toyota elle Micra, vad det nu kan vara, men anmärkte minsann på honom som hade den bilen och bodde i en hyresrätt. Snacka om en värdelös pucko med avundsjukan på högsta nivån. Låt folk köra bilar de vill ha och lägga pengarna på det de tycker de ska göra och sluta vara bitter och avundsjuk på de andra.

Word! Själv är jag för snål för att köpa en lyxbil men en del kompisar/kollegor med liknande ekonomi kör alltifrån X5, X6, Audi RS8, Panamera, Cayenne Turbo till Rolls Royce Wraith. Jag är enbart glad för deras skull. Folk spenderar på olika saker helt enkelt.

Edit: för att relatera mer till trådstarten så är dessa herrar välavlönade med inkomster mellan 300k USD per år till något över 1M USD och då har man helt enkelt råd med en bra bil även om det i mina ögon är slöseri.
Senast redigerad av Harrywinston 2019-04-13 kl. 19:33.
Citera
2019-04-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Word! Själv är jag för snål för att köpa en lyxbil men en del kompisar/kollegor med liknande ekonomi kör alltifrån X5, X6, Audi RS8, Panamera, Cayenne Turbo till Rolls Royce Wraith. Jag är enbart glad för deras skull. Folk spenderar på olika saker helt enkelt.

Edit: för att relatera mer till trådstarten så är dessa herrar välavlönade med inkomster mellan 300k USD per år till något över 1M USD och då har man helt enkelt råd med en bra bil även om det i mina ögon är slöseri.

Instämmer helt. Tycker också att det är rejält slöseri med pengar personligen men folk får göra precis som de vill för min del.
Jag blir bara glad när folk lyckas.

Har en Mitsubishi i garaget och drar in ca 3 milj/år, haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in