Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-28, 12:45
  #421
Moderator
Sun Rulers avatar
Av mina tre närmaste vänner som kör bilar med nypris på mellan 650-850 tkr så har två förmånsbil via jobbet och den tredje leasar den via företaget. För det betalar han ca 4,500 kr i månaden.
Citera
2021-12-14, 01:05
  #422
Medlem
Hur har man råd med fin bil?

Man tjänar mycket pengar.
Citera
2021-12-14, 01:15
  #423
Avstängd
Dom fiiinaa bilarna - finns det pengar till garage också eller står dom på gatorna?
Citera
2021-12-14, 01:49
  #424
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Av mina tre närmaste vänner som kör bilar med nypris på mellan 650-850 tkr så har två förmånsbil via jobbet och den tredje leasar den via företaget. För det betalar han ca 4,500 kr i månaden.
Går inte riktigt ihop, dock, bilen är nog billigare (eller månadskostnaden högre).

"Dyra" förmånsbilar är framförallt en bra grej för att det knyter en bra men kostsam bil till ett arbete. Dels försvinner kostnaden om man får sparken, men framförallt är det trevligt att låsa iden med att ha en "dyr" bil med iden att arbeta. Det förenklar kalkylen kring huruvida man vill arbeta eller inte.
Citera
2021-12-14, 08:04
  #425
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Går inte riktigt ihop, dock, bilen är nog billigare (eller månadskostnaden högre).

"Dyra" förmånsbilar är framförallt en bra grej för att det knyter en bra men kostsam bil till ett arbete. Dels försvinner kostnaden om man får sparken, men framförallt är det trevligt att låsa iden med att ha en "dyr" bil med iden att arbeta. Det förenklar kalkylen kring huruvida man vill arbeta eller inte.
Du har nog rätt och jag som förstod fel när han berättade. En av de dyra bilarna är en Volvo XC60 T8 (hybrid tror jag). Kostnad netto var runt 4,500 kr men de drar av en större del av hans bruttolön (så därmed är kostnaden högre).
Citera
2021-12-14, 11:40
  #426
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du har nog rätt och jag som förstod fel när han berättade. En av de dyra bilarna är en Volvo XC60 T8 (hybrid tror jag). Kostnad netto var runt 4,500 kr men de drar av en större del av hans bruttolön (så därmed är kostnaden högre).
Ja, man kan ha ett upplägg där kostnaden för bilen är typ 9000:- men kostnaden som dras netto från lönen blir typ 4500:- (förenklat - upplägget blir inte gratis för företaget så man kanske får lite minskat löneutrymme eller liknande också).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback