Citat:
Ursprungligen postat av
Trulf
Jag får inte ihop det här.
Det finns inget i utredningsmaterialet som bevisar att Staaf och Löfving hade en relation. Det är bara Staafs uppgifter och tredjehandsuppgifter. Inga vittnen, inga sambor, inga anhöriga, ingenting.
All information om samtliga händelser kommer från Staaf. "Han är elak", "Han stötte på mig i motionsspåret", "Stötte på honom på bageriet".
Det vi vet är att Staaf själv bedrev spaning mot Löfvings bostad i Norrköping.
Löfving själv förnekar kategoriskt att de haft någon relation utanför arbetet.
Den enda personen som Staaf bevisligen haft en relation med är ÖB.
Om utredningsmaterialet är såhär tunt, så kan Löfving omöjligtvis gjort sig skyldig till jäv.
Tillsättningen av Staaf var ju tydligen helt enligt boken.
Efter att chocken och sorgearbetet lagt sig är det läge för justiteutskottet att begära att justitieministern hittar en ny polisledning. RPC bör dessutom entledigas bara på jävsgrunden att han tillsatte sin gamla kompis Viksten som internutredare.
Måste vara en rejäl prövning att vara polis när man har ett gäng clowner som styr verksamheten.
Jag får inte heller ihop det när jag läst rapporten. Jag misstror inte att dom haft någon relation men det är märkligt att det inte går att fastställa med mer konkreta bevis än rykten. Om dom haft en destruktiv relation i flera år borde det väl dokumenterats genom sms, samtal, mejl, bilder osv. Någonting konkret. Vet ej vad Viksten hade för förfoganden under denna utredning, men har för mig han skrev något i stil med att det var utom rimligt tvivel att L och M haft en relation. Som lekman som läst massvis med förundersökningar och domar, bör utom rimligt tvivel beläggas med klara bevis och ej grunda sig på rykten.
S. 26 i rapporten.
”Vid en samlad bedömning anser jag ställt utom rimligt tvivel att Linda Staaf och Mats Löfving haft en intim relation i enlighet med vad hon beskrivit för Ari Stenman.”