Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Svenskar som anlitar utländska hantverkare brukar vanligtvis välja östeuropeer. Muslimer från centralasien har jag aldrig hört talas om som hantverkare. Kurder är inte samma folkslag heller som uzbeker. Slutsatsen är att dessa svartjobbare anlitades på grund av att de var asylsökande. De saknade uppehållstillstånd. Jag tror att Öz syster måste fått kontakt med dem genom sitt arbete. Kanske från någon som hon kände på migrationsverket.
Jag tror du är inne på rätt spår. Sen vore det ju intressant att veta om 85000 kronor är ersättning för kroppsarbete eller om det var dokumenthandel med falska leg, körkort, pass eller liknande. Akilov tog sig ju hit på en köpt (hyrt?) polsk handling av något slag.
Skulle inte förvåna mig särskilt mycket om det inte är syster yster, den respektabla på ytan iaf, asyladvokaten som är den som hela soppan snurrar omkring. Hade inte svågern/maken ett asylboendebolag också? Hon fixar in köttet på falska papper, han stuvar in dom på boendet? Maximera inkomsterna typ.