Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
---
På vilken fastighet Akilov arbetade är okänt. Det var för övrigt ett bolag utan F-skattestatus som anlitades av Nujen/Damm. Och det kan mycket väl vara så att Richard Damm/Debbie Nujen inte på nåt sätt kunde identifiera just Akilov i den svarta arbetstyrka som detta bolag erbjöd och som jobbade på fastigheterna. Men att de 85.000 gick till just Akilov är förstås ytterst besvärande för familjen.
---

Tror det inte ens varit något bolag som anlitats, utan det var rimligen uppgjort att vara helsvart redan från början.
Att personen som levererat uzbekerna inklusive Akilov till Tingstäde haft ett företag utan F-skattesedel, passar väl mest in som förklaringsmodell för Damm och Nujen-klanen när de ska pussla ihop lögnerna.
Vilket resulterar i att Debbie Nujen inte lämnade in kontoutdrag som visade vilken betalningsmottagare som stod på transfereringarna till Akilov, vid sin redogörelse till Advokatsamfundet.
Citera
2019-05-09, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Ställa följdfrågor? https://www.youtube.com/watch?v=XO4NJscPicg

Han fick ju inte ens ställa några frågor alls som Nujen ville svara på. Så att då ställa följdfrågor är väl dumt. JJ lät Özz hänga sig själv, vad JJ än hade för research så sparade han det. Kanske till ett senare tillfälle. Vi får väl se.

Det verkar som Janne Josefsson inte har en aning om att de äger fyra byggnader varav flera stora som genomgått stora eller ganska stora renoveringar. Att Özz Nujjen i en intervju sagt att han talar med sin syster nästan dagligen angående byggenskaper i Tingstäde har Janne Josefsson helt säkert inte en aning om. Özz Nujjen sitter ju och säger att han inte har en aning om någonting som gjorts där - "fråga min svåger".

(Jag har tittat igenom den här anmälan igen som lämnades in i slutet av november av "anonym". Nej där fanns inga hårda fakta som bilder bifogade utan bara att vissa fastigheter uthyrdes och i en av bilagorna genom vilken site. I anmälan från 2 maj finns bilder och uppskrivet vilka konkreta byggåtgärder som vidtagits som visas på dessa som är bygglovspliktiga.)
Citera
2019-05-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tror det inte ens varit något bolag som anlitats, utan det var rimligen uppgjort att vara helsvart redan från början.
Att personen som levererat uzbekerna inklusive Akilov till Tingstäde haft ett företag utan F-skattesedel, passar väl mest in som förklaringsmodell för Damm och Nujen-klanen när de ska pussla ihop lögnerna.
Vilket resulterar i att Debbie Nujen inte lämnade in kontoutdrag som visade vilken betalningsmottagare som stod på transfereringarna till Akilov, vid sin redogörelse till Advokatsamfundet.

Den första byggnad som köptes och renoverades var Projektilmagasinet (En dessförinnan avsides belägen magasinbyggnad) och för den begärde man och fick ombyggnadslov. I den ansökan stod "svågern" som byggherre enligt uppgifter här i tråden. Jag tror även att den slutbesiktigades och det bör nog finnas en hel del handlingar kring detta. Jag vet inte vad som behöver uppges av en byggherre vid ev slutbesiktning men kanske det är vilka företag som anlitats? Det kan vara där det här senare avregistrerade företaget kommer in eller kanske "svågern" har uppgett att han utfört allt arbete själv. Den som är duktig "handlingsrotare" kan nog hitta intressanta saker i dessa papper.

Det kan hända att de började halvsvart med Projektilmagasinet och sedan körde på med helsvart vartefter byggenskaperna fortskred. (För övrigt har en lokal skrivit i tråden här tidigare att det varit östeuropa-bilar vid projektilmagasinet under lång tid och de då bott på Gazeligårdens lägenhet på övervåningen, ev gammal lärarbostad´där och inte nybyggt)
Citera
2019-05-09, 17:30
Medlem
Özz Nujen äger den ena fastigheten med sin syster, den andra via ett av sina bolag. (Som är de två fastigheter som Akilov har jobbat med).

I intervjun med Janne Josefsson så sa Özz Nujen flera gånger att han ägde "sommarhuset" med sin syster. Inget om den fastighet som hans bolag äger. Det ger ju upphov till lite små frågor. Varför försökte han prata bort den fastigheten?

Och även frågor hur pengar åker genom hans bolag? Har det tvättats pengar? Är det därför han inte ville tala om just den fastigheten och det ägandet genom ett av sina bolag?

Är det därför Rickard Damm ska ha byggt och renoverat själv för att ta bort fokus från bolagen?

För man kan ju inte se att Özz Nujen, systern Debbie Nujen eller hennes man "svågern" Rickard Damm är så måna att göra rätt för sig. Det är lätt hänt att man misstänker dem för att sysslat med andra oegentligheter. Som t ex kriminalitet kring pengar.

Kan de ha tänkt sig att pengar skulle ha kommit in via mottagande av flyktingar i sina boenden att pengar skulle ha gått tillbaka till bolagen? Eller hur kan man trixa med sådant.

De kan också ha räknat med att bygglov i efterhand lätt kunde ges om de var så duktiga och tog han om nyanlända på ett föredömligt sätt?

Citat:
I förundersökningen mot Rakhmat Akilov finns fem ekonomiska transaktioner som sticker ut.

Det handlar om totalt drygt 85 000 kronor som satts in direkt på Akilovs privata konto i Nordea, de är märkta ”GOTLAND” och ”Jobb”.

Betalningarna görs efter att Akilov arbetat med att renovera sommarhus på Gotland. Husen ägs av komikern Özz Nûjen – det ena äger han via ett av sina bolag, det andra tillsammans med sin syster.

Citat:
Men när Uppdrag granskning intervjuar Özz Nûjen upprepar han om och om igen att han inte har med saken att göra.

– Jag har ingen delaktighet i det här över huvud taget. 

Har du ingen delaktighet när det är bland annat ditt hus så att säga? Du äger ju mesta delen av de här två husen?

– Det här sommarhuset äger jag tillsammans med min syster och min svåger. Det finns en som vet allt det här, som är projektledare och som har lett det här arbetet, som har finansierat det här själv och beställt det här.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ozz-nujen-tillbakavisar-uppgifter-om-att-akilov-jobbat-svart
Citera
2019-05-09, 17:32
Medlem
Alltså vad jag tänker mig, är att Rickard Damm ska ha fixat allt själv nu, officiellt alltså så att ingen ska titta i Özz Nujens bolag?
Citera
2019-05-09, 17:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Alltså vad jag tänker mig, är att Rickard Damm ska ha fixat allt själv nu, officiellt alltså så att ingen ska titta i Özz Nujens bolag?
Jag planerar själv att totalrenovera 400 kvadrat bostadsyta. Kanske skulle man kontakta svågern för ett snabbt & svinbilligt jobb?
Citera
2019-05-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag planerar själv att totalrenovera 400 kvadrat bostadsyta. Kanske skulle man kontakta svågern för ett snabbt & svinbilligt jobb?

Visst och frågar någon dig sen så säger du att du inget vet, svågern är byggherre och finansierat allt själv.

Hahaha haha.

Det som är lustigast är var kommer pengarna ifrån. Det är klart att Özz och hans bolag ska hållas utanför. Och vad det verkar, har det ju funkat hittills. Det kan väl vara den största anledningen att Özz Nujen lät sig "intervjuas" av Janne Josefsson. För att bara säga att han äger med sin syster och svågar, trots att en fastighet ägs av hans bolag.

hannes.muller. har sagt i tråden att Rickard Damm sagt till denne att Rickard Damm gjort nästan allt själv. Vilket tyder på att de haft planen sedan Damm sa det. Om han nu sa det. Om inte, så verkar det vara planen nu i all fall.

Är det någon i tråden som vet vilka bolag Özz har? Hur många är de? Och framför allt vilket bolag är det som äger vilket av fastigheterna?

Det är högst anmärkningsvärt att svågern vill finansiera och renovera en fastighet som ägs av någon annans bolag. Mycket konstigt.

Tilägg: Hela släktens bolag borde kollas, för pengar kan vara tvättade från vem som helst i den här släkten.
Senast redigerad av katalina 2019-05-09 kl. 17:58.
Citera
2019-05-09, 18:57
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

------

Är det någon i tråden som vet vilka bolag Özz har? Hur många är de? Och framför allt vilket bolag är det som äger vilket av fastigheterna?

-------

Gazeliigården ägs av Nujen Media AB om jag inte har helt fel.

Om du vill kolla konglomeratet skriver du in Nujen i sökrutan på allabolag.se. Och du får 12 träffar. OBS! Offentlig information tillgänglig för alla.

Nu har du lite att pyssla med ikväll....

Edit: Özz heter i verkligheten Loran Azad Nujen.
Senast redigerad av zurfarn 2019-05-09 kl. 19:00.
Citera
2019-05-09, 20:02
Medlem
Är det klarlagt ännu om någon av de som lurar i buskarna vid inspektionen kommer livesända eventet den 16/5 på Facebook?

Länk och tidpunkt önskas i så fall!

Tack på förhand.
Citera
2019-05-09, 20:45
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Är det klarlagt ännu om någon av de som lurar i buskarna vid inspektionen kommer livesända eventet den 16/5 på Facebook?

Länk och tidpunkt önskas i så fall!

Tack på förhand.

Var säker. Så sker sannolikt .
Citera
2019-05-10, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
1. Fastighetsbeteckningarna är de rätta. Trots att jag inte bor på Gotland så kan jag via nätet ta reda på sånt. (Jag har till och med fastighetsbeteckningen på din fastighet, men du kan vara lugn, jag ska inte publicera den.)

2. Om man skickar en länk så behöver man inte "leta" efter någon annons, om man klickar på länken så kommer man direkt dit den pekar. Ganska grundläggande internetkunskap. Själv är jag till och med så skarp att jag kan extrahera foton från webben, och jag kan till och med skapa fotoalbum och till och med konvertera allt till pdf-format. Och du har inte en aning om vad eller var jag vidarebefordrat länkar och foton. Och jag tänker inte tala om det för dig heller.

Jo jo... och ja ja. Det är mycket möjligt att du är mycket bättre på att kolla fastighetskartor på nätet. Såpdant där är inte min grej och jag har faktiskt huvudskligen ägnat mig åt kroppsarbete i livet även om jag stuckit av med en del annat. Noll högskolepoäng och "livets hårda skola". :-) Du får lägga ut "fastighetsbeteckning på min fastighet" bäst du vill. Tycker bara det är mycket märkligt att du ens kommer på tanken. Hur uppstod den?

Det är i alla fall mycket bra att du nu tyst erkänner att några som helst bilder eller andra "bevis" på konkreta byggåtgärder hade faktiskt INTE Region Gotland innan 2 maj. Det där är ett viktigt faktum om man vill förstå varför beslutet om inspektion på plats beslutades den 3 maj. Detta beslut togs vad jag kan se av en person - regionens jurist i sådana här frågor.
Citera
2019-05-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jo jo... och ja ja. Det är mycket möjligt att du är mycket bättre på att kolla fastighetskartor på nätet. Såpdant där är inte min grej och jag har faktiskt huvudskligen ägnat mig åt kroppsarbete i livet även om jag stuckit av med en del annat. Noll högskolepoäng och "livets hårda skola". :-) Du får lägga ut "fastighetsbeteckning på min fastighet" bäst du vill. Tycker bara det är mycket märkligt att du ens kommer på tanken. Hur uppstod den?

Det är i alla fall mycket bra att du nu tyst erkänner att några som helst bilder eller andra "bevis" på konkreta byggåtgärder hade faktiskt INTE Region Gotland innan 2 maj. Det där är ett viktigt faktum om man vill förstå varför beslutet om inspektion på plats beslutades den 3 maj. Detta beslut togs vad jag kan se av en person - regionens jurist i sådana här frågor.

Men bäste herr Muller -att hålla i ordning på fastighetsbeteckningarna är nu helt avgörande i den här frågan.

Typ om Torp 1:1 förut var ett sjukhus på 5000 kvm med noll kr i fastighetsskatt, taxerad som specialenhet, idag omgjort till ett hotell med plats för 50 gäster så skall Torp 1:1 inte längre taxeras som en specialenhet utan på samma sätt som andra hotell har att göra på Gotland.

Att du huvudsakligen ägnat dig åt kroppsarbete genom åren är lätt att förstå när du negligerar betydelsen av att hålla ordning på vilken byggnad som hör till vilken fastighetsbeteckning. Känner mig lite som "stand-in" åt allas vår Medianox nu.

Muller ta varje tillfälle du får att gå ut och hugga i skogen, mjölka, ploga vad fan som helst men här har du inte bidragit med något annat än sordin.

Försök hitta en annan FB-tråd där du kan bidra istället för at förstöra för dig eget välbefinnande.

Lycka till Muller men i denna tråd har du inte att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in