Özz Nujen äger den ena fastigheten med sin syster, den andra via ett av sina bolag. (Som är de två fastigheter som Akilov har jobbat med).
I intervjun med Janne Josefsson så sa Özz Nujen flera gånger att han ägde "sommarhuset" med sin syster. Inget om den fastighet som hans bolag äger. Det ger ju upphov till lite små frågor. Varför försökte han prata bort den fastigheten?
Och även frågor hur pengar åker genom hans bolag? Har det tvättats pengar? Är det därför han inte ville tala om just den fastigheten och det ägandet genom ett av sina bolag?
Är det därför Rickard Damm ska ha byggt och renoverat själv för att ta bort fokus från bolagen?
För man kan ju inte se att Özz Nujen, systern Debbie Nujen eller hennes man "svågern" Rickard Damm är så måna att göra rätt för sig. Det är lätt hänt att man misstänker dem för att sysslat med andra oegentligheter. Som t ex kriminalitet kring pengar.
Kan de ha tänkt sig att pengar skulle ha kommit in via mottagande av flyktingar i sina boenden att pengar skulle ha gått tillbaka till bolagen? Eller hur kan man trixa med sådant.
De kan också ha räknat med att bygglov i efterhand lätt kunde ges om de var så duktiga och tog han om nyanlända på ett föredömligt sätt?
Citat:
I förundersökningen mot Rakhmat Akilov finns fem ekonomiska transaktioner som sticker ut.
Det handlar om totalt drygt 85 000 kronor som satts in direkt på Akilovs privata konto i Nordea, de är märkta ”GOTLAND” och ”Jobb”.
Betalningarna görs efter att Akilov arbetat med att renovera sommarhus på Gotland. Husen ägs av komikern Özz Nûjen – det ena äger han via ett av sina bolag, det andra tillsammans med sin syster.
Citat:
Men när Uppdrag granskning intervjuar Özz Nûjen upprepar han om och om igen att han inte har med saken att göra.
– Jag har ingen delaktighet i det här över huvud taget.
Har du ingen delaktighet när det är bland annat ditt hus så att säga? Du äger ju mesta delen av de här två husen?
– Det här sommarhuset äger jag tillsammans med min syster och min svåger. Det finns en som vet allt det här, som är projektledare och som har lett det här arbetet, som har finansierat det här själv och beställt det här.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ozz-nujen-tillbakavisar-uppgifter-om-att-akilov-jobbat-svart