Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 23:30
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag antar att ingen "teater" heller utspelade sig.

Den dagen det blir en s.k. teaterföreställning av den stora stjärnan özz så tömmer jag nog spargrisen och tar flyget till Visby och en taxi till Tingstäde.
Citera
2018-12-27, 09:27
Medlem
Det börjar hända de saker som kan ge nytt ljus kring förhållandet mellan Nujens och Akilov. Det är utredningen kring de som anhölls för förberedelse av terrorbrott tidigt i år och där en sades ha haft kontakt med Akilov. Så här står det i en Aftonbladetartikel:

"Minst en av de misstänkta ska enligt tidigare uppgift till TT ha haft kontakt med Rakhmat Akilov, som dömts till livstids fängelse för terrordådet på Drottninggatan i Stockholm 2017. Enligt Magnus Ranstorp intensifierades Säpos insatser i den centralasiatiska miljön i Sverige efter dådet.

Efter den 7 april 2017 accelererade det arbetet. Man hade koll redan innan på den här gruppen – det var så Akilov dök upp, i periferin av en sådan miljö. Men då rörde det framför allt terrorfinansiering, inte attentatsplanering, säger han."

https://www.vt.se/nyheter/atal-for-pastatt-avvarjt-terrordad-nara-om5637603.aspx

Det är ju fortfarande helt okänt vilka Akilov arbetade tillsammans med i Tingstäde och likaväl hur han fick jobbet. Det enda jag vet är att det sagts här i tråden att det synts östregistrerade bilar vid fastigheterna men det behöver ju inte betyda att andra "gäng" inte jobbat där.

Sedan vill jag tillägga ett par saker.

Det här övervakandet av Nujens so0m en del i tråden pysslar med: När de är på ön eller inte. Om deras sommarhus (för det tror jag ärligt husen nu är) är ute på uthyrning eller inte osv osv tycker jag tangerar osympatisk personförföljelse likt den som AFA/Expo håller på med. Dessutom är den här företeelsen uthyrning av sommarhus en verksamhet som nog endast skattemyndigheter intresserar sig för.

Sedan en ren spekulation från min sida men jag bygger den på egen erfarenhet. Om någon bland Nujens skött de praktiska kontakterna och har kunskaper om byggenskap så är det "svågern". Dessutom tror jag faktiskt han trivs med byggjobbare vare sig de är svenska eller utländska och gärna snackar och ställer nyfikna frågor. Är det någon som känner och snackat med Akilov så är det han.

Vad gäller skattemyndigheterna så är jag och har varit pessimistisk med att de skall utreda eventuella skattebrott som de ju fått tydliga indikationer från i utredningen runt Akilov. Det finns ju en sak i att det sedan tidigt i år pågått en utredning kring andra Uzbeker och terrorbrott som ju faktiskt kunde peka på att skattemyndigheter fått vänta/får vänta och det är att eventuella terrorfinansiärer skall kunna känna sig lugna. Kanske slår skatte-ekobrottsmyndigheter till först nu eller senare?
Senast redigerad av hannes.muller 2018-12-27 kl. 09:29.
Citera
2018-12-27, 11:52
Medlem
Ja, nu får jag mina misstankar bekräftade. Jag trodde i min enfald att Hennes & Mauritz hade handelsstoppats på börsen på grund av de allt ihärdiga ryktena om barnarbete i de tingstädeska environgerna. Och visst är det synd om familjen Nujen-Damm. De har ju bara 1 300 kvadratmeter bostadsyta i sitt "sommarhus"! Vad skall familjemedlemmarna ta sig till för att hitta till rätt badrum där de sist ställde tandborstglasen? Det finns ju hela 14 stycken att välja på!
Senast redigerad av medianox 2018-12-27 kl. 12:01.
Citera
2018-12-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Ja, nu får jag mina misstankar bekräftade. Jag trodde i min enfald att Hennes & Mauritz hade handelsstoppats på börsen på grund av de allt ihärdiga ryktena om barnarbete i de tingstädeska environgerna. Och visst är det synd om familjen Nujen-Damm. De har ju bara 1 300 kvadratmeter bostadsyta i sitt "sommarhus"! Vad skall familjemedlemmarna ta sig till för att hitta till rätt badrum där de sist ställde tandborstglasen? Det finns ju hela 14 stycken att välja på!

Det är faktiskt mycket viktigt för de som intresserar sig för de som intresserar sig för relationen Nujens - Akilov vad som kan framkomma om Akilov eller till och med Nujens i FUP i åtalet som nu väcks.

Vad som sedan tidigare är känt är att en av de då häktade och nu åtalade hade beröring med Akilov.

Det kan ju till och med vara så att en av dem också arbetade i Tingstäde!
Citera
2018-12-27, 15:56
Medlem
En anmälan till Finanspolisen av Nujens för misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism gjordes av mig redan innan jag började skriva inlägg om Saken här på FB. Men jag har i flera inlägg förklarat varför jag tror att den enda framkomliga väg som återstår för att få Nujens utredda för misstänkta brott är att rikta in sig på den svagaste länken i den av (s)etablissemanget vackert uppbyggda försvarskedjan för Nujens mångmiljonindustri invid Tingstäde träsk. Och det är de ansvariga förtroende- och tjänstemännen i Region Gotland, som ju har sett mellan fingrarna och faktiskt möjliggjort projektet. Upprullningen av Nujens skumraskaffärer måste med andra ord ske med start just i bottenträsket. Och vem kan vara säker på att inte ärendet till slut hamnar hos både Finanspolisen och Säpo för vidare utredning? Om HM ömmar för högavlönade Asyladvokater och Teliadirektörer som för egen vinning utnyttjar papperslösa uzbeker i Tingstäde och tycker att vi skall lämna dem i fred i deras "sommarhus" på sammanlagt 1 300 kvm, så är det knappast något som är av intresse att utveckla här i tråden. Det finns ju en uppmaning som når varje skribent som känner sig manad att delge omvärlden sina innersta tankar och den förtjänar att upprepas: "Posta enbart om ni kan tillföra ämnet något."
Citera
2018-12-27, 16:11
Medlem
Citat:
En anmälan till Finanspolisen av Nujens för misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism gjordes av mig redan innan jag började skriva inlägg om Saken här på FB. Men jag har i flera inlägg förklarat varför jag tror att den enda framkomliga väg som återstår för att få Nujens utredda för misstänkta brott är att rikta in sig på den svagaste länken i den av (s)etablissemanget vackert uppbyggda försvarskedjan för Nujens mångmiljonindustri invid Tingstäde träsk. Och det är de ansvariga förtroende- och tjänstemännen i Region Gotland, som ju har sett mellan fingrarna och faktiskt möjliggjort projektet. Upprullningen av Nujens skumraskaffärer måste med andra ord ske med start just i bottenträsket. Och vem kan vara säker på att inte ärendet till slut hamnar hos både Finanspolisen och Säpo för vidare utredning? Om HM ömmar för högavlönade Asyladvokater och Teliadirektörer som för egen vinning utnyttjar papperslösa uzbeker i Tingstäde och tycker att vi skall lämna dem i fred i deras "sommarhus" på sammanlagt 1 300 kvm, så är det knappast något som är av intresse att utveckla här i tråden. Det finns ju en uppmaning som når varje skribent som känner sig manad att delge omvärlden sina innersta tankar och den förtjänar att upprepas: "Posta enbart om ni kan tillföra ämnet något."

Du, håll du på och påstå att du skickar brev åt alla möjliga håll och kanter.

När du nu tycker det är ointressant om vad som kan framkomma i förundersökningen kring de nu åtalade terrorförberdelsemisstänkta visavi Akilov och faktiskt möjligtvis även Nujens så tappar du allt...

Det var faktiskt genom förundersökningen mot Akilov som sambandet mellan Nujens och Akilov kom fram och att Katerina Janouch publicerade det.
Citera
2018-12-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Du, håll du på och påstå att du skickar brev åt alla möjliga håll och kanter.

När du nu tycker det är ointressant om vad som kan framkomma i förundersökningen kring de nu åtalade terrorförberdelsemisstänkta visavi Akilov och faktiskt möjligtvis även Nujens så tappar du allt...

Det var faktiskt genom förundersökningen mot Akilov som sambandet mellan Nujens och Akilov kom fram och att Katerina Janouch publicerade det.

Har du svårt att förstå? I min anmälan av Nujens för misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism påpekade jag särskilt, att Säpo borde i detalj kartlägga på vilket sätt måleriarbetarna i Tingstäde som Debbie Nujen och Rickard Damm avlönade svart faktiskt hade rekryterats: när och av vem. Tänk först - skriv sedan!
Citera
2018-12-27, 16:53
Medlem
Om man lyssnar på intervjun med en av de nu åtalades advokat så låter det inte alls omöjligt att denne är den som känt Akilov och kanske jobbat/ordnat jobb åt honom. Han har köpt ett stort? lager färg och då fått lager kemikalier ofrivilligt på köpet.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sex-%c3%a5talas-f%c3%b6r-terrorbrott-med-is-koppling/ar-BBRu58l?li=BBqxCu3
Citera
2018-12-27, 18:01
Medlem
Citat:

För dem av trådens seriösa skribenter och läsare som inte redan har förstått det vill jag förklara min närvaro här, som nu äntligen verkar lida mot sitt slut - åtminstone hoppas jag själv det. Jag har inget som helst personligt behov av uttrycka mina tankar och åsikter. Jag har bara ett konto och har bara postat i just denna tråd. Jag har utnyttjat FB på ungefär det sätt som jag tror en modern Edmond Dantes (huvudpersonen i Greven av Monte Cristo) skulle ha gjort för att straffa de skyldiga när ingen annan väg synts framkomlig - på ett personligt sätt. Jag vet ju att Özz Nujen och hans familjemedlemmar, liksom på senare tid hela hans entourage och möjligtvis också några myndighetspersoner med samvetsbetänkligheter, läser vad som publiceras här. Det är helt enkelt ett litet straff i sig att ta del av anklagelser, bara de är välgrundade (sanna) och i vederbörlig ordning vidarebefordras till dem som har att utreda dem och fatta beslut. All publicering (av fakta och anmälningar) här i tråden har fungerat som en inte obetydlig stressfaktor för Debbie Nujen och Rickard Damm, liksom för Özz Nujen och hans entourage, och resultatet har ofta kunnat avläsas i deras eget handlande i verkliga livet (åtminstone av mig själv). Tar kommunen och polisen på Gotland nu över ärendet och för brottsmisstankarna vidare till beslut, blir min närvaro i tråden helt överflödig (till glädje för somliga). Om några veckor vet vi hur det kommer att gå.
Citera
2018-12-27, 18:56
Medlem
Några obestridliga fakta om fastigheterna i Tingstäde som nu givetvis måste upplevas besvärande av Özz, Debbie och Rickard är till exempel följande:

- I Advokatsamfundets utredning friades Debbie Nujen i huvudsak för att hon blånekade och gav advokatkollegerna i disciplinnämnden intrycket att hela affären bara handlade om ommålningen av ett sommarhus på Gotland. Att hennes make av "administrativa skäl" betalat Rakhmat Akilov svart för några veckors arbete på sommarhuset, kunde ju inte Debbie läggas till last. Vad skall då hennes kolleger i disciplinnämnden tycka om sin syn på ärendet, när snart polisen och skattmasen lägger fram följande bevisning i ärendet rörande ombyggd och i många fall helt nynyggd "bostadsyta" mätt i kvadratmeter:

Sorry, tryckte på fel knappar igen. Fortsättning följer i nytt inlägg.
Senast redigerad av medianox 2018-12-27 kl. 18:59.
Citera
2018-12-27, 19:44
Medlem
Villa Zetterling 385 kvm
Gazeliigården, 385+ kvm
Skolbyggnaden, 460 kvm
Sockenmagasinet, 70 kvm

Den sammanlagda ny- eller ombyggda ytan i de fyra byggnaderna i Tingstäde uppgår alltså till mer än 1300 kvadratmeter. Genomsnittskostnaden för nyproducerade småhus i gruppbebyggelse har under senare år legat kring 20 000 kr/kvm. Genomsnittskostnaden för bad- eller duschrum med golvvärme ligger omkring 10 000 kr/kvm. Det är ganska lätt att räkna ut en absolut minimikostnad för iordningställandet av de fyra objekten i Nujens olagliga hotellrörelse. Borträknas kostnaderna för nyinköpta möbler och annat lösöre för hotellrörelsen kan man kostnadsberäkna projektet i sin helhet till minst fem-sex miljoner kronor. Det skall alltså i bokföringen finnas fakturor på ett motsvarande belopp. Jag skall bara lägga till en enda liten detalj - stressnivån blir annars outhärdlig.

Özz Nujen vet givetvis genom sina rådgivare på ROA, att han enligt svensk lag är skyldig att lämna in sanningsenliga uppgifter om sina tre fastigheter i Tingstäde. Särskilt viktigt anses det av Skatteverket vara, att inom ett par månader lämna in uppgifter om förändrat användningssätt, pågående ombyggnad etc. Varför är då Furbjärs 1:26 ("Villa Zetterling") sex år efter förvärvet 2012 fortfarande registrerad som en jordbruksfastighet bebyggd enbart med en ekonomibyggnad? Och varför är Gazeliigården alltsedan förvärvet 2015 registrerad som en skattebefriad så kallad specialfastighet med en kulturbyggnad när ägaren 2018 på Airbnb:s hemsida ogenerat visar, att fastigheten hyrs ut för events med 70-100 deltagare? En kulturbyggnad skall ju ha ett allmännyttigt ändamål och en sådan får man givetvis inte använda i en hotellrörelse och tjäna pengar på - det är faktiskt straffbart. I efterhand går det inte att krångla sig ur sådana här fallgropar, som säkert utan avsikt gillrats av dåliga rådgivare. Det är fastighetsägaren själv som har det straffrättsliga ansvaret för de uppgifter han lämnar om sin fastighet till berörda myndigheter, även om ägandet som här sker genom ett bolag. Detta får räcka som stressfaktor för idag - jag måste smyga mig undan till min dotters gäststuga med min dator, och det känns inte riktigt bra.
Senast redigerad av medianox 2018-12-27 kl. 20:08.
Citera
2018-12-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Om man lyssnar på intervjun med en av de nu åtalades advokat så låter det inte alls omöjligt att denne är den som känt Akilov och kanske jobbat/ordnat jobb åt honom. Han har köpt ett stort? lager färg och då fått lager kemikalier ofrivilligt på köpet.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/sex-%c3%a5talas-f%c3%b6r-terrorbrott-med-is-koppling/ar-BBRu58l?li=BBqxCu3

Och har Nujens riktigt förbannad otur är det den gripne och nu åtalade som arbetat tillsammans med Akilov i Tingstäde.

Det vore verkligt viktigt om någon läser förundersökningen vad gäller de nu åtalade.

Massor var väl hemligstämplat i förundersökningen mot Akilov men inte hans banktransaktioner till familjen Nujen.

Det kan och jag hoppas sannerligen det komma fram nya saker nu i det här ämnet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in