Det börjar hända de saker som kan ge nytt ljus kring förhållandet mellan Nujens och Akilov. Det är utredningen kring de som anhölls för förberedelse av terrorbrott tidigt i år och där en sades ha haft kontakt med Akilov. Så här står det i en Aftonbladetartikel:
"Minst en av de misstänkta ska enligt tidigare uppgift till TT ha haft kontakt med Rakhmat Akilov, som dömts till livstids fängelse för terrordådet på Drottninggatan i Stockholm 2017. Enligt Magnus Ranstorp intensifierades Säpos insatser i den centralasiatiska miljön i Sverige efter dådet.
Efter den 7 april 2017 accelererade det arbetet. Man hade koll redan innan på den här gruppen – det var så Akilov dök upp, i periferin av en sådan miljö. Men då rörde det framför allt terrorfinansiering, inte attentatsplanering, säger han."
https://www.vt.se/nyheter/atal-for-pastatt-avvarjt-terrordad-nara-om5637603.aspx
Det är ju fortfarande helt okänt vilka Akilov arbetade tillsammans med i Tingstäde och likaväl hur han fick jobbet. Det enda jag vet är att det sagts här i tråden att det synts östregistrerade bilar vid fastigheterna men det behöver ju inte betyda att andra "gäng" inte jobbat där.
Sedan vill jag tillägga ett par saker.
Det här övervakandet av Nujens so0m en del i tråden pysslar med: När de är på ön eller inte. Om deras sommarhus (för det tror jag ärligt husen nu är) är ute på uthyrning eller inte osv osv tycker jag tangerar osympatisk personförföljelse likt den som AFA/Expo håller på med. Dessutom är den här företeelsen uthyrning av sommarhus en verksamhet som nog endast skattemyndigheter intresserar sig för.
Sedan en ren spekulation från min sida men jag bygger den på egen erfarenhet. Om någon bland Nujens skött de praktiska kontakterna och har kunskaper om byggenskap så är det "svågern". Dessutom tror jag faktiskt han trivs med byggjobbare vare sig de är svenska eller utländska och gärna snackar och ställer nyfikna frågor. Är det någon som känner och snackat med Akilov så är det han.
Vad gäller skattemyndigheterna så är jag och har varit pessimistisk med att de skall utreda eventuella skattebrott som de ju fått tydliga indikationer från i utredningen runt Akilov. Det finns ju en sak i att det sedan tidigt i år pågått en utredning kring andra Uzbeker och terrorbrott som ju faktiskt kunde peka på att skattemyndigheter fått vänta/får vänta och det är att eventuella terrorfinansiärer skall kunna känna sig lugna. Kanske slår skatte-ekobrottsmyndigheter till först nu eller senare?