2019-05-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja du sitter och diskuterar handlingar dagarna i ända som du inte läst men vet trots det vad som står i dem. Ok du ligger och gissar efter rubriker för dem kan du läsa men fattar du inte att det är väldigt konstigt att framställer det som att du läst och vet - när du i själva verket inte gjort det.

Du brukade ju alltid avsluta dina inlägg när du var på gott humör i höstas med att du skulle unna dig ett glas parador (det är möjligt att jag förväxlat sort men något så att säga enkelt var det) och jag lade in en trevlig sång från "rally" om bland annat denna dryck, jag trodde du skulle uppskatta den (googla: youtube rally parador).

Skall du se min anmälan med bilder och mailet till mig så får du allt ta ut dem. Vet du inte hur man gör så kan du skicka meddelande så kan jag hjälpa dig. Detta erbjudande gäller givetvis även andra.

Du och trådens deltagare skall få ett sista svar från mig, även om jag tycker att du inte är värd det mot bakgrund av alla dina personliga påhopp. Vid 85 års ålder borde jag ha lärt mig, att man aldrig blir av med en stalker! För det är precis vad du är - en riktigt energisk och envis stalker, som tycks stå ut med vilka förödmjukelser som helst. Det finns inga handlingar i regionens diarium som jag eller min son har ansett vara värda att begära ut - vi är ju inte som du intresserade av att begära ut våra egna skrivelser.

Jag tyckte redan i augusti, att du var fel man att lämna in en "anmälan" av Nujens för svartbygge till byggnadsnämnden och att det även var fel av dig att informera lokaltidningarna på Gotland om ditt tilltag. Men du var oresonlig och det gick inte att övertala dig att låta bli. Som du vet brydde sig ingen - vare sig i kommunen eller på tidningsredaktionerna - om vad du hade skrivit. Man lade helt enkelt, som du själv uttryckte det efter en månad, din "anmälan" på hyllan.

När min son i höstas sonderade terrängen insåg han rätt snart, att landets rättsvårdande myndigheter (läs Ekobrottsmyndigheten, Finanspolisen och Säkerhetspolisen) alla hade satt stopp för vidare utredning av Nujens penningtransaktioner (både inom Sverige och till utlandet). Efter att även Advokatsamfundets disciplinnämnd "friat" Debbie Nujen, var det enda sättet att få familjens lagöverträdelser utredda att angripa de svagaste punkten i mörkläggningskedjan - alltså att försöka nysta upp härvan från bottenträsket på Gotland. Efter att ha bott på 20 år på ön har jag hunnit skaffa mig både värdefulla personkontakter och fått insyn i hur lokalpolitiken bedrivs. Ingen kan därför övertyga mig om, att Nujens omfattande byggnadserksamhet under fem-sex års tid i Tingstäde har varit okänd för kommunens egna förtroende- och tjänstemän.

Sedan jag engagerat min son och hans advokatbyrå för att upprätta en formellt korrekt och genomarbetad anmälan av Nujens lagöverträdelser - först till regionen, sedan till polis- och skattemyndigheterna har du förföljt mig med dina personangrepp och dina lögner: först att jag och min son inte existerar och att hans och mina skrivelser aldrig har lämnat den här tråden, sedan att de ändå inte skulle leda till någonting, därefter att några tillsynsärenden aldrig hade registrerats och slutligen - även om de till slut upprättades och registrerades ändå inte skulle leda till utredning och några aktiva åtgärder från regionens sida. Jag antar att du nu, när du tvingats vända kappan efter vinden, kommer att skriva åtskilliga fler inlägg här i tråden om hur din "anmälan" den 3 augusti och din "tilläggsanmälan" den 2 maj har varit den "knuff" av dig som till slut "fått stenen i rullning". Och det står givetvis var och en fritt - både att skriva och att läsa.

Jag är 85 år gammal och är allvarligt sjuk. Jag tänker inte tillbringa mitt återstående liv med att gaffla med en stalker på Flaschback, varför jag nu lämnar den här tråden för gott. Det har varit en ny och speciell erfarenhet för min del - jag har aldrig skrivit ett ord på nätet tidigare i mitt liv. Mitt och min sons första delmål, att få till stånd en kommunal utredning av Nujens olovliga verksamhet och olovliga byggande på de tre fastigheterna, är nu uppfyllt. I fortsättningen kommer vi att göra allt vad vi kan för att den påbörjade kommunala utredningen av Nujens lagöverträdelser även skall fortsättas av Skatteverket och Åklagarmyndigheten.
Citera
2019-05-08, 15:21
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=f9yQV1HTaKs

I början av intervjun pratar Özz Nujen om "sommarhuset". Men det verkar ju nu handla om fyra byggnader. Så vad är anledningen till att han pratar om sommarhuset?

Är det så att han sitter och tokljuger här? För han säger att han inte har någon aning om något, så varför pratar han just om "sommarhuset"? Alltså, hur kan han veta vilken byggnad det handlar om?

Är det någon mer insatt som har en förklaring till det?
Citera
2019-05-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har svårt att tänka mig att en annan intervjuteknik skulle ha fått Özz att öppna upp sig. Han har ju uppenbarligen bestämt sig för att blåneka till allt & istället gå till kraftig motattack. Fördelen med intervjun är att Özz framstår som helt rabiat & dessutom som jävligt skyldig.

Men jag hoppas också att JJ tar upp detta i ett nytt program.

Nej men det var ju faktiskt saker Janne Josefsson inte kände till som han skulle gjort med bättre research. Till exempel har ju Özz Nujjen i en tidigare intervju sagt att han och hans syster ringde varandra om byggarbetena - nu visste han i intervjun ingenting. Det där hade blivit knepigt för Nujjen om JJ dragit upp det.

Jag tror inte heller JJ visste något om ombyggnadernas och renoveringarnas omfattning och att jag fått fram att en av dem påstått att den gjort allt själv utom litegrann (med bla Akilov).

Jag är ingen skjutjärnsreporter men jag inser att en sådan måste ha många knivar i fickan. Många frågor. Vara beredd på de mest häpnadsväckande och fräcka svar. Och så vidare.

Klart det jag gjorde inte fodrade någonting utom att kunna bete sig som folk och lyssna. Att stå och ifrågasätta vad någon påstår som jag tror du tyckt jag skulle gjort gör ingen människa mer meddelsam.
Citera
2019-05-08, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
https://www.youtube.com/watch?v=f9yQV1HTaKs

I början av intervjun pratar Özz Nujen om "sommarhuset". Men det verkar ju nu handla om fyra byggnader. Så vad är anledningen till att han pratar om sommarhuset?

Är det så att han sitter och tokljuger här? För han säger att han inte har någon aning om något, så varför pratar han just om "sommarhuset"? Alltså, hur kan han veta vilken byggnad det handlar om?

Är det någon mer insatt som har en förklaring till det?

Janne Josefsson vet nog enbart att Nujjens gett Akilov mfl 85.000 svart. Han verkar inte veta mer vid intervjutillfället. Det är fyra byggnader varav två varit oinredda förvaringsbyggnader som byggts om till modern bostadsstandard.

Nej Janne Joseffson vet inte att Özz Nujjen i en tidigare intervju sagt att han ringer systern om byggnationen dagligen.

Josefsson kunde ställt vassare följdfrågor om han känt till ovanstående.
Citera
2019-05-08, 15:49
Medlem
Citat:
Janne Josefsson vet nog enbart att Nujjens gett Akilov mfl 85.000 svart. Han verkar inte veta mer vid intervjutillfället. Det är fyra byggnader varav två varit oinredda förvaringsbyggnader som byggts om till modern bostadsstandard.

Nej Janne Joseffson vet inte att Özz Nujjen i en tidigare intervju sagt att han ringer systern om byggnationen dagligen.

Josefsson kunde ställt vassare följdfrågor om han känt till ovanstående.

Ställa följdfrågor? https://www.youtube.com/watch?v=XO4NJscPicg

Han fick ju inte ens ställa några frågor alls som Nujen ville svara på. Så att då ställa följdfrågor är väl dumt. JJ lät Özz hänga sig själv, vad JJ än hade för research så sparade han det. Kanske till ett senare tillfälle. Vi får väl se.
Senast redigerad av katalina 2019-05-08 kl. 15:53.
Citera
2019-05-08, 16:06
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=r4H0O4KnJjM

Pappa, systern och svågern är tydligen de som betalat pengar till Drottninggatanmördaren.

Özz sägs vara arg för att han kopplas ihop med pappan, systern och svågern.

Kanske Özz inte vet något om detta. Heller. Men han säger att myndigheter och polis aldrig kontaktat släktingarna.

Och människan i klippet säger att det är fel att fråga Özz om omständigheterna kring fastigheterna.
Citera
2019-05-08, 19:59
Medlem
zurfarns avatar
Eftersom det förekommit felaktiga uppgifter i tråden väljer jag nu att länka till uthyrningsobjekten i Tingstäde. Nu kan nytillkomna tråddeltagare och andra studera fastigheterna både exteriört och interiört och själva bedöma renoveringarnas omfattning och eventuella kostnad.

Nystugu 1:125, f.d. Sockenmagasinet, ligger på samma fastighet som Skolan, som är Nujen/Damms sommarhus:

https://www.homeaway.se/semesterhus/p6799408?adultsCount=2&arrival=2019-08-18&departure=2019-08-25

Nystugu 1:142, Gazelligården, där lägenhet på övervåningen hyrs ut:

https://www.homeaway.se/semesterhus/p6927757?adultsCount=2&arrival=2019-08-18&departure=2019-08-25

Furbjärs 1:26, f.d. Projektilmagasinet, numer "Villa Zetterling", dvs hotellbyggnaden:

https://www.homeaway.se/semesterhus/p8812292?adultsCount=2&arrival=2019-08-18&departure=2019-08-25

Dessa annonser och foton är kända av Miljö o. Byggnämnden på Gotland sedan december 2018.

På vilken fastighet Akilov arbetade är okänt. Det var för övrigt ett bolag utan F-skattestatus som anlitades av Nujen/Damm. Och det kan mycket väl vara så att Richard Damm/Debbie Nujen inte på nåt sätt kunde identifiera just Akilov i den svarta arbetstyrka som detta bolag erbjöd och som jobbade på fastigheterna. Men att de 85.000 gick till just Akilov är förstås ytterst besvärande för familjen.

Men faktum kvarstår; finns det byggnadslov som täcker det slutliga utförandet av renoveringarna? Och det ska Miljö o. Byggnämnden undersöka den 16/5. Och är utförandet förenligt med lagar och bestämmelser och har anmälan gjorts, i de fall detta krävs?

Sen är ju svartjobben en helt annan sak att utreda. Och där kommer Skatteverket och Ekobrottsmyndigheten in i bilden. Hur mycket har betalats ut utan att erlägga löneskatt och arbetsgivaravgifter? Och då ska även inkomsterna från uthyrningen granskas.

Beträffande åskådare den aktuella dagen så tror jag knappast att det kommer att stå en hel hop flashbackare där och hötta med knytnävarna. Däremot finns det ju ett nyfiket intresse hos en hel del boende på orten. Jag kan tänka mig att en hel del är lite uppretade över dessa stockholmare som dels lägger beslag på deras kulturbyggnad Gazeliigården, dels sysslar med uthyrning av dessa tre fastigheter på ett sätt som inte är önskvärt hos de permanentboende.
Senast redigerad av zurfarn 2019-05-08 kl. 20:02.
Citera
2019-05-08, 22:03
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Fetat 1 Tyvärr har du faktiskt virrat ihop fastighetsbeteckningarna och benämningarna. Jag antar att det är oavsiktligt från din sida. Om du vill kan jag rätta till.

Fetat 2 Det fanns ett påstående i en anmälan att det fanns annonser (möjligtvis även att det fanns foton i dessa) i en anmälan som mailades in av en anonym. Sitta och leta anonser på uthyrnigssiter tror jag knappast bygghandläggare men det är klart att möjligheten finns. Foton kom in till byggnadsnämnden först den 2 maj från mig.

Bygglov för ombyggnad finns för en av byggnaderna: Projektilmagasinet (Villa Zetterling). För de andra inte.

Jag kan personligen säga att jag är helt säker på att en av byggnaderna, Sockenmagasinet, genomgått sådana ombyggnader som krävt bygglov och det är dessa jag "bevisat" genom foton den 2 maj. Den tredje (Skolan) och fjärde ( Gazeligårde) antar/tror jag genomgått sådana åtgärder som är bygglovspliktiga men är inte alls säker.

Som sagt: Jag hjälper dig gärna att rätta till ditt inlägg med fastighetsbeteckningar/namn/bilder men vill faktiskt INTE tjafsa. Det är faktiskt viktiga fel du gör och inga obetydligheter om man skall kunna begripa.

1. Fastighetsbeteckningarna är de rätta. Trots att jag inte bor på Gotland så kan jag via nätet ta reda på sånt. (Jag har till och med fastighetsbeteckningen på din fastighet, men du kan vara lugn, jag ska inte publicera den.)

2. Om man skickar en länk så behöver man inte "leta" efter någon annons, om man klickar på länken så kommer man direkt dit den pekar. Ganska grundläggande internetkunskap. Själv är jag till och med så skarp att jag kan extrahera foton från webben, och jag kan till och med skapa fotoalbum och till och med konvertera allt till pdf-format. Och du har inte en aning om vad eller var jag vidarebefordrat länkar och foton. Och jag tänker inte tala om det för dig heller.
Citera
2019-05-09, 00:01
Medlem
monsterbrains avatar
H.M. är möjligen ganska tight med svågern. Syftet med ganska många av inläggen synes vara onyktra försök att förvirra bara, att trassla så mkt som nu tillåts av trådens moderators. Förstöra tråden kort o gott, få den att spåra ur.

Upprepat jidder helt nyligen om att Josefsson gick på pumpen i intervjun med Özz. Tredje gången nu? Vem utanför den innersta kretsen gör liknande tolkning? Tror knappast Janne kommer lämna ärendet därhän i nya serien.

Ser fram emot tillsynsbesöket nästa v och vad som må komma utav detta, antar att det kommer hända väldigt lite över en natt iom stundande semestertider och antalet dagar som passerat bara för att nå så här långt.
Senast redigerad av monsterbrain 2019-05-09 kl. 00:28.
Citera
2019-05-09, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain

Upprepat jidder helt nyligen om att Josefsson gick på pumpen i intervjun med Özz. Tredje gången nu? Vem utanför den innersta kretsen gör liknande tolkning? Tror knappast Janne kommer lämna ärendet därhän i nya serien.

Ser fram emot tillsynsbesöket nästa v och vad som må komma utav detta, antar att det kommer hända väldigt lite över en natt iom stundande semestertider och antalet dagar som passerat för att nå fram till detta.

Möjligen så kan det väl vara så att det är värt för Rickard Damm och Debbie och Özz att säga att Rickard är den som har gjort alla renoveringar. Så kommer de undan för att ha tvättat pengar i stora mått. Då är det bara svartbygge och svarta pengar för 85 000 kvar av problemen. De problemen kanske är betydligt mindre än att ha tvättat mycket mycket pengar.

Man vill då komma undan sköntaxering i såna fall.

Tror nog att Janne håller reda på det här och kör en uppföljare.

Risken finns ju alltid att om myndigheterna får reda på penningtvätt av stora mått att de letar efter mer ekonomiska brott. Det är nog där det kniper mest kring detta nu. Att försöka dölja ytterligare kriminalitet för dem. Lycka till, säger jag bara!
Citera
2019-05-09, 00:25
Medlem
monsterbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katalina
Möjligen så kan det väl vara så att det är värt för Rickard Damm och Debbie och Özz att säga att Rickard är den som har gjort alla renoveringar. (...)

Det känns inte alltför långsökt att ända sedan Jannes "intervju" tänka sig ett fullt plausibelt scenario där svågern m.fl är ett läger, men övriga familjen Özz Nûjen ett annat.
Citera
2019-05-09, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterbrain
Det känns inte alltför långsökt att ända sedan Jannes "intervju" tänka sig ett fullt plausibelt scenario där svågern m.fl är ett läger, men övriga familjen Özz Nûjen ett annat.

Ja det brukar gå bra att ha fuffens för sig och vara sams så länge allt flyter på.

Özz har väl sagt i en intervju att det är systern som är familjens hövding typ och överhuvud. Men i intervjun med Janne så säger han att Rickard Damm är den som är ansvarig och har kunskap om fastigheternas renoveringar.

Är Özz och Debbie vänner fortfarande?

Vems sida står föräldrarna på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in