2018-08-11, 09:53
Medlem
Katerina Janouchs artikel om Debbie Nujens försök att tysta en skribent som valt att uppträda under eget namn på sociala medier är ett utmärkt exempel på att det kan vara bara bra att rättvisans kvarnar mal långsamt eller (som GW Persson brukar påpeka) ibland inte mal alls. Det finns många sätt som familjen Nujens medlemmar kan fortsätta att göra bort sig på och som i sinom tid kommer att läggas dem ytterligare till last. Men att (som av någon påståtts här) Katerina Janouch skulle ha informerats om Nujens samröre med Akilov av denne skribent den 30 januari i år tror jag inte alls på. Janouch twittrade ju om de 85 000 kronorna strax efter att förundersökningsprotokollet offentliggjordes i samband med åtalet - mitt under pågående presskonferens. Debbie Nujens försök att tysta skribenten via kontakt med hans arbetsgivare är ett flagrant brott mot Advokatsamfundets riktlinjer och bör därför anmälas av skribenten. Debbie Nujen verkar för övrigt (som advokat betraktad) vara osedvanligt korkad: hon har just sluppit ifrån en varnig/uteslutning från samfundet men kastar sig genast in i nya oegentligheter.
Senast redigerad av medianox 2018-08-11 kl. 10:16.
Citera
2018-08-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Inom jurisprudensen är allt möjligt, har jag lärt mig. Kunde flera av varandra oberoende domstolar döma en hypomanisk Quick för flera mord med hjälp av en förvirrad minnesforskare, en lantlig norrlandspolis, en karriärsugen åklagare och en mer eller mindre onykter försvarsadvokat, är givetvis även det omvända förhållandet möjligt. Med rätt politiska kontakter och under benäget bistånd från till exempel Säpo kan jag mycket väl tänka mig ett scenario där Nujens klarar sig undan rättegång. Det är ju därför som jag engagerat mig i ärendet - det får helt enkelt inte ske i en rättsstat. Till slut är det ändå massmedial uppmärksamhet som kan hjälpa till att stjälpa det genomkorrupta lasset. Katerina Janouch bidrar (förutom denna tråd) på ett mycket bra sätt till att hålla Nujen-Akilovärendet vid liv.
Tack för svar och för ditt engagemang!
Bra att du drog upp Fallet Quick. Det är i mina ögon näst da Costa-fallet det värsta rättsövergreppet Sverige haft under "senare" tid, men det blir OffT att diskutera dessa här.

Som sign 'Onkel-Ben-ny' skriver ovan, så undrar även jag om Nujens har skyddande hållhakar. Eller räcker det med att de under lång tid levt i skydd av PK-ismen, för att de efter utredning som visar att de är [minst] skattebrottslingar, ändå skall slippa nesan av att stå inför skrank i fullsatta salar? Detta får naturligtvis INTE ske!
Jag är inte ute efter Nujens blod, känner dem inte, utan jag vill ha dem offentligt rannsakade, androm till varnagel. Om Nujens döms och då döms hårt, kan de tjäna som varnade exempel för alla, män som kvinnor, vita som svarta, svenskar som invandrare och som funderar på att anlita svart arbetskraft eller begå andra skattebrott eller finansiera terrorism.
Jag ser därför att det juridiska etablissemanget och rätts- och drätselväsendet har mycket att vinna på att "offra" Nujens och kasta dem under bussen (= dra dem inför domstol). Då kan allt folket i Sverige se att vi här tillämpar principen att alla är lika inför lagen.
Då kan resten av världen se att Sverige inte accepterar ekonomiskt understöd till blivande terrorister.

Din avslutning och som jag fetade:
Så sant, så sant!
Citera
2018-08-11, 11:01
Medlem
Citat:
Inte skall du bevisa något! Det är givetvis kommunens tjänstemän som korrekt skall handlägga en anmälan om olovligt byggande - inte du eller några gotländska lokalpolitiker. Har du en egen politisk eller personlig agenda skall du inte blanda ihop den med Nujen-Akilovärendet. Det tjänar endast Nujens på.

Jag har en politisk agenda att överhuvudtaget intressera mig för detta. Sköt ditt så sköter jag mitt.

Det är ett verkligt och reellt problem med vänskapskorruption på Gotland inom många områden. Högdjur behandlas bra och tillmötesgående av myndigheter medan andra ofta behandlas som skräp. Det är också farligt när människor med klantänk och extrem nationalism gör intåg i myndigheter.

Det är också ett reellt problem med utnyttjandet av utländsk arbetskraft - både vad gäller undanträngning av vit arbetskraft och att dessa utlänningar/eller svartarbetande utnyttjas och behandlas illa vad gäller löner och arbetsförhållanden.

För mig är det en massa politik som gör att jag engagerat mig. Sköt ditt så sköter jag mitt och du kan faktiskt inte räkna med någon slags undergiven respekt från min sida vad gäller din samhällsställning eller eventuella kontakter.
Citera
2018-08-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag har sänt ut min anmälan och förklarat lite om bakgrunden för dem som sitter i nämnden. Det är inte de som behandlar anmälan utan det gör tjänstemän. Avsikten framför allt var att dessa ledamöter skall ta upp saken med tjänstemännen nästa möte. Om jag inte sagt att jag inte skulle föra namn vidare så hade jag haft sämre utsikter att få synpunkter. Dock har jag fått en del kunskaper om hur den här typen av ärenden behandlas. Det vore nog bra om någon sände in kompletteringar med Homenet-bilder. Jag tror faktiskt det här är en av möjligheterna till att Nujen-härvan och klanens skumma affärer rullas upp.

Jag hyste ju även en svag förhoppning när jag sände min anmälan till massmedia här och de skulle ta upp detta - grusad som vanligt.

De kan ju ha fått möjlighet nu att låta material försvinna som visar vad de gjort. Beroende på vad det är så kanske det går att hitta på andra ställen.

Varför deras identitet inte ska lämnas ut kan ju kännas bra för dem. Men är det inte öppna jobb de har?

Förstår inte hur det här fungerar, så någon får gärna förklara?
Citera
2018-08-11, 11:22
Medlem
För att få ökad publicitet för hela affären med fokus på finansering av terrorist, så kan jag tänka mig att belgisk och brittisk media skulle kunna ha intresse av att skriva om fallet eftersom de båda länderna förlorade vardera en ung medborgare i attentatet på Drottninggatan. Det är motbjudande om vi skulle behöva avslöja vårt rättsväsende för utlandet, men det skulle kunna bli en blåslampa här om inget annat visar sig hjälpa.

Nu har ju åtminstone Ekobrott ett ärende som vi får bevaka.
Jag länkar till det igen eftersom jag sett att det finns läsare som inte känner till det.
https://samnytt.se/exklusivt-ekobrot...r-till-akilov/
Senast redigerad av Sounion 2018-08-11 kl. 11:28.
Citera
2018-08-11, 12:21
Medlem
Citat:
Jag har en politisk agenda att överhuvudtaget intressera mig för detta. Sköt ditt så sköter jag mitt.

Det är ett verkligt och reellt problem med vänskapskorruption på Gotland inom många områden. Högdjur behandlas bra och tillmötesgående av myndigheter medan andra ofta behandlas som skräp. Det är också farligt när människor med klantänk och extrem nationalism gör intåg i myndigheter.

Det är också ett reellt problem med utnyttjandet av utländsk arbetskraft - både vad gäller undanträngning av vit arbetskraft och att dessa utlänningar/eller svartarbetande utnyttjas och behandlas illa vad gäller löner och arbetsförhållanden.

För mig är det en massa politik som gör att jag engagerat mig. Sköt ditt så sköter jag mitt och du kan faktiskt inte räkna med någon slags undergiven respekt från min sida vad gäller din samhällsställning eller eventuella kontakter.

Värst vad du var snarstucken. Om var och en skulle sköta "sitt" skulle nog inte mycket bli uträttat. Jag har tidigare givit dig rådet i all välmening att inte göra gotländsk bypolitik av Nujen-Akilovärendet. Det är för stort och hett för att reduceras till ett bygglovärende och lokalpressen skriver givetvis inte något ofördelaktigt om Nujens så länge som det enda som hänt i ärendet är Advokatsamfundets frikännande av Debbie Nujen. Jag tycker det verkar som om du själv ingår i den vänskapskorrumption på ön som du själv kritiserar när du lovar politiskt tillsatta ledamöter i byggnadsnämnden att inte föra något vidare. Du kanske själv är politiskt verksam i kommunen?
Senast redigerad av medianox 2018-08-11 kl. 13:04.
Citera
2018-08-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Varför deras identitet inte ska lämnas ut kan ju kännas bra för dem. Men är det inte öppna jobb de har?

Förstår inte hur det här fungerar, så någon får gärna förklara?
Jag tror att hannes.muller menade att han inte vill identifiera den eller de han haft kontakt med och som ev gett upplysningar om nämndens arbete.

Byggnadsnämndens versamhet är offentlig och omfattas av offentlighetsprincipen. Det praktiska arbetet med utredning av t ex ett tillsynsärende görs av tjänstemän. Politikerna, och då särskilt ordföranden i nämnden, har möjlighet att sätta agendan för nämndens möten och styra och prioritera vilka ärenden som ska tas upp. Ärenden med medialt intresse kan t ex hanteras fortare...

Alla ledamöter i nämnden finns här: https://gotland.se/68972
Citera
2018-08-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Jag tror att hannes.muller menade att han inte vill identifiera den eller de han haft kontakt med och som ev gett upplysningar om nämndens arbete.

Byggnadsnämndens versamhet är offentlig och omfattas av offentlighetsprincipen. Det praktiska arbetet med utredning av t ex ett tillsynsärende görs av tjänstemän. Politikerna, och då särskilt ordföranden i nämnden, har möjlighet att sätta agendan för nämndens möten och styra och prioritera vilka ärenden som ska tas upp. Ärenden med medialt intresse kan t ex hanteras fortare...

Alla ledamöter i nämnden finns här: https://gotland.se/68972

Arbetet utförs av bygghandläggare och de har hur många regler och förordningar som helst att förhålla sig till. Politikerna har möjlighet att påverka men inte detaljstyra. Klart de kan föra upp ärenden som de tycker är viktiga.

Klart det vore bra om byggnadsnämnden började undersöka vad som skett på fastigheterna och om man gjort ombyggnader som kräver bygglov. Sådant har uppenbarligen skett vad jag förstår. Det blir ju sedan svårt att förklara vem som har varit byggherre och vilka företag som utfört arbetena.
Citera
2018-08-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sounion
För att få ökad publicitet för hela affären med fokus på finansering av terrorist, så kan jag tänka mig att belgisk och brittisk media skulle kunna ha intresse av att skriva om fallet eftersom de båda länderna förlorade vardera en ung medborgare i attentatet på Drottninggatan. Det är motbjudande om vi skulle behöva avslöja vårt rättsväsende för utlandet, men det skulle kunna bli en blåslampa här om inget annat visar sig hjälpa.

Nu har ju åtminstone Ekobrott ett ärende som vi får bevaka.
Jag länkar till det igen eftersom jag sett att det finns läsare som inte känner till det.
https://samnytt.se/exklusivt-ekobrot...r-till-akilov/

Den där anmälan som omskrivs i februari till polisen, de förde över den till EKO-brottsmyndigheten. Sedan vet man inte alls vad som hänt.

Kanske en journalist kan ringa och fråga om det öppnats en förundersökning?

(Visst händer det att man svarar på sådana frågor om man vill?)
Citera
2018-08-11, 15:27
Medlem
Citat:
Den där anmälan som omskrivs i februari till polisen, de förde över den till EKO-brottsmyndigheten. Sedan vet man inte alls vad som hänt.

Kanske en journalist kan ringa och fråga om det öppnats en förundersökning?

(Visst händer det att man svarar på sådana frågor om man vill?)

Jag tror inte att du riktigt har förstått vad Nujen-Akilovärendet handlar om. På Gotland finns uppskattningsvis hundratals byggnader som utförts utan alla nödvändiga tillstånd från kommun och/eller länsstyrelse. Det finns givetvis minst lika många potentiella ärenden om byggare som anlitat svart arbetskraft. Det har blivit legio i vårt samhälle. De rättsvårdande myndigheterna tar ogärna itu med sådana ärenden - de skulle då överhopas av arbete som skulle stjäla tid och utredningskapacitet från viktigare ärenden som t ex mord, misshandel och andra våldsbrott.
Citera
2018-08-11, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror inte att du riktigt har förstått vad Nujen-Akilovärendet handlar om. På Gotland finns uppskattningsvis hundratals byggnader som utförts utan alla nödvändiga tillstånd från kommun och/eller länsstyrelse. Det finns givetvis minst lika många potentiella ärenden om byggare som anlitat svart arbetskraft. Det har blivit legio i vårt samhälle. De rättsvårdande myndigheterna tar ogärna itu med sådana ärenden - de skulle då överhopas av arbete som skulle stjäla tid och utredningskapacitet från viktigare ärenden som t ex mord, misshandel och andra våldsbrott.

Stjäla tid från utredningar angående finansiering av terrorism menar du kanske... :-)
Citera
2018-08-11, 16:56
Medlem
Det finns säkert dussintals anmälningar mot Nujens som lämnats till polisen, kanske hundratals. Det brukar bli så efter särskilt upprörande TV-program - i detta fall Uppdrag Gransknings om Akilovs leverne i Sverige och Özz Nujens katastrofala uppträdande i intervjun med Janne Josefsson. Det var säkert aldrig meningen att Nujens samröre med Akilov skulle uppmärksammas. Jag är fortfarande helt övertygad om att uppgifterna från polisen kom ut av "misstag". Därefter gjordes ingenting alls under fem månader i avvaktan på Advokatsamfundets egen utredning och beslut. Polisen har säkert vidarebefordrat alla anmälningar mot Nujens till Ekobrottsmyndigheten. Där kan de bli liggande på hög i åratal så länge som ingen överordnad myndighetsperson tar tag i saken och beordrar en helt ny brottsutredning utan målsägande. Och någon sådan tror jag inte kommer till stånd förrän ett eventuellt ministerstyre har avslöjats, vilket givetvis inte kommer att ske förrän tidigast efter valet. Jag vidhåller att Nujens brott i första hand skall utredas som misstänkt finansiering av terrorism. Denna brottsmisstanke kommer obönhörligen att leda till att en finansiell utredning görs av hela familjen Nujens penningtransaktioner under perioden 2015-2017. Går brottsmisstanken inte att styrka får polisen göra som man gör i alla andra länder med terrordåd - lagföra Nujens för ekonomiska brott. Detta får bli min summering av dagsläget. På återhörande efter valet. Jag kommer förhoppningsvis att ta del av valresultatet i Nice dit jag flyger i morgon utan min dator.
Senast redigerad av medianox 2018-08-11 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in