Citat:
Ursprungligen postat av
Winston Smith
Jag anser att Özz Nujens trovärdighet kan anses som tvivelaktig, minst, mot bakgrund av Akilov-affären.
I Lördagsintervjun fick Özz Nujen stort utrymme att berätta om hur hans far hade torterats hårt av turkarna, att han själv inte hade fått tala sitt eget språk, kurdiska, i skolan, och hur familjen gjort en dramatisk flykt genom minfälten.
Finns det belägg för dessa uppgifter? Fadern tycks ju nu finnas i Sverige (surprise) och tycks ha kunnat skaffa sig både jobb och eget hus i Nacka. Finns det några tecken på att han har utsatts för tortyr?
Det är många år sedan nu som Turkiet tillät kurdiska i skolorna. Jag kan inte svära på att det var infört när Özz Nujen var barn, men jag anser det möjligt. Kurdernas situation i Turkiet är inte enbart präglad av förföljelse. Det finns kurdiska parlamentsledamöter. I staden Diyarbakir i östra Turkiet bor ca 1 miljon kurder. På den tiden, kring mitten av 90-talet, när fallet familjerna Sincari (som utgav sig vara flyktingar från Iran eller Irak, men egentligen hette Gümüscü och kom från Turkiet) var aktuellt, var borgmästaren i Diyarbakir kurd. Mycket möjligt att det är så även idag. Varför frågar ingen journalist Özz Nujen om denne kan flytta tillbaka till sitt hemland?
Finns det några belägg för att familjen flydde genom ett minfält?
Kan man ljuga om Akilov kan man ljuga om annat.
Vad än kurden Özz säger ska man ta med en nypa salt, det enda man ska lita på när han säger något är att han är kurd, allt annat är lögner.
Om du tittat vad Özz skrivet och skriver jämnt är det bara hat riktat mot Turkiet, hans Twitter- flöde består bara av ilska och hat mot Turkiet.
Att hans pappa skulle ha blivit torterad, här skulle jag vilja ha bevis på påståendet av kurden men det kan han ju inte, det är så många kurder faktiskt fick asyl här i Sverige, de var inte välkomna hit men en drog en lögn och alla andra kurder som är här idag är på samma grunder. Politiksk flykting och flytt tortyr och så. Tänk vad duktiga kurder är, alla är politiker eller något sånt.
De fallen jag studerat, kurder som blandannat flytt från Iran och Irak har tagit vägen till Europa via Turkiet och inte tvärtom men Özz familj är ju rätt speciell så kanske, de simmar mot strömmen. Ungefär som Hoppa inte Pekka men Pekka är inte som alla andra barnen och hoppar stuket.
Det här med minhistorian tog han upp på programmet Stjärnorna på slottet tror jag den hette? hursomhelst så var den en annan kändis som genomskådade hans lögn och tänkte, komigen nu Özz avsluta det här jävla skiten du drar för oss. Varför skulle turkiska staten vilja plantera minor? För att förhindra kurder lämna landet? Men jag vet att många, än idag så trampar soldater på minor som är ditplanterade, kan det vara så att PKK har planterat dom? Men det skulle ju Özz aldrig medgiva för PKK är hans soldater.