Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-03, 11:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Richard Damm varnar för terror på sin twitter när Akilov jobbade åt honom på Gotland.

”-Akta er för folkmassor
-Håll utkik efter människor som ser ut på ett visst sätt
-osv
Inte det samhälle jag vill att de skall växa upp i”

”Vilken vidrig dag. Vårt samhälle kommer utan tvekan att bli mer protektionistiskt och xenofobiskt. Terroristerna får oss dit de vill”

01:35 -15 juli 2016 Gotland Sverige
Vilken skenhelig, vidrig fan! Själv har han "aided and abetted" terroristen ifråga, men han drar fina xenofobi-vinkeln på det. Kräks!

All offentlig info jag hittat om Rickard Damm:
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rahmat Akilov (utbrutet)
Ps JA DET ÄR HAN, Rickard, samma bild på twitter som på LinkedIn

Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Har Debbie eller Özz sagt något huruvida dom minns Akilov från svartjobbet?
Debbie kan inte komma till en telefon och Özz kör sitt "Jag vet inte". Det finns iofs en till man kanske kan fråga...
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-03 kl. 11:12. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-03, 11:27
Medlem
Februari 2017. Nujen säger att det är han, alternativt han och hans syster, som renoverat på Gotland:

Citat:
Komikern och skådespelaren Özz Nûjen köpte för några år sedan Gazeliegården och den gamla skolan i Tingstäde tillsammans med sin storasyster. Han har under en längre tid renoverat gården för att få till en verksamhet i fastigheten. Tanken är att det framöver ska gå att spela teater där.

– Min förhoppning är att det ska bli en teater som får namnet Tingstäde teater. Jag och min storasyster har tillsammans renoverat den under en längre tid, säger Özz Nûjen.

Han säger att det ännu är en del av renoveringen som återstår innan det är en färdig scen på plats.
http://www.gotland.net/se-och-gora/arkiv/ozz-nujen-bygger-teaterscen-i-tingstade

Ett år senare skyller han allt på svågern Rickard Damm:
Citat:
Komikern samäger fastigheter på Gotland med sin syster. Det är hans svåger som har varit ansvarig för alla arbeten som gjorts och tagit hand om alla avtal, betonar Özz Nûjen.
https://www.expressen.se/noje/ozz-nujen-slar-tillbaka-mot-akilov-uppgifter/

Går det verkligen rent juridiskt att komma ifrån ansvar, om man som ägare av fastigheterna överlåter åt en nära släkting att sköta de svarta affärerna ?
Citera
2018-02-03, 11:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Februari 2017. Nujen säger att det är han, alternativt han och hans syster, som renoverat på Gotland:

http://www.gotland.net/se-och-gora/arkiv/ozz-nujen-bygger-teaterscen-i-tingstade

Ett år senare skyller han allt på svågern Rickard Damm:
https://www.expressen.se/noje/ozz-nujen-slar-tillbaka-mot-akilov-uppgifter/

Går det verkligen rent juridiskt att komma ifrån ansvar, om man som ägare av fastigheterna överlåter åt en nära släkting att sköta de svarta affärerna ?
Gräv vidare, ta reda på, ring runt på måndag och bara "ställa frågor för en vän".

Ring skattemyndigheten, polisen, pro bono jurist om det finns någon, typ juristlinje man kan ringa.

Vi måste ta reda på ALLT SOM GÅR i denna soppa då våra myndigheter tydligen står som handfallna.

Kan vi rada upp vilka frågor vi vill få svar på?

* vem var Akilovs migrationsjurist /asylrättsadvokat från första början?
* hur tar man reda på detta?
* ring, sök, gräv!

* Går det verkligen rent juridiskt att komma ifrån ansvar, om man som ägare av fastigheterna överlåter åt en nära släkting att sköta de svarta affärerna?
* hur tar man reda på detta?
* ring, sök, gräv!
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som ägare räknas man som ansvarig byggherre, fram tills man skrivit ett (vitt) avtal med någon annan som sköter byggandet. Om jag plockar hem några polacker som byter takpannor utan godkänd skyddsutrustning till exempel, så är det jag som husägare som får böter. Om jag däremot lägger ut arbetet på PEAB (vitt), så är det dom som ryker ifall det finns brister.
Bra inlägg, det läggs till. Vet du vilken lag eller regel som gäller?

* hur många fler stod på avlöning hos Nujens? Där är det totalstopp för gemene man.

Vilka fler frågor finns det?
Hur ta reda på svaren?
Ring, sök, gräv!!!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2018-02-03 kl. 11:37. Anledning: Tillägg citat
Citera
2018-02-03, 11:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Som ägare räknas man som ansvarig byggherre, fram tills man skrivit ett (vitt) avtal med någon annan som sköter byggandet. Om jag plockar hem några polacker som byter takpannor utan godkänd skyddsutrustning till exempel, så är det jag som husägare som får böter. Om jag däremot lägger ut arbetet på PEAB (vitt), så är det dom som ryker ifall det finns brister.
Citera
2018-02-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Knappast troligt att syskonen Nujen skrivit ett avtal med Rickard Damm. De borde då vara juridiskt ansvariga.
I och med att man direkt har betalat till Akilovs konto, verkar det inte som någon underleverantör anställt Akilov.
Eller vad säger den juridiska expertisen ?
Senast redigerad av Batuta 2018-02-03 kl. 11:41.
Citera
2018-02-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla lilla vän, Akilov har inte deklarerat dessa pengar!
Och Nujens har inte gjort det heller, högst troligast.
Och hur många fler stod på lönelistan?

Japp, detta - det här har vi sagt i ett dygn nu några stycken.

Jag vill minnas att Hyrfrid, alltså Nujens bolag inte redovisade några kostnader alls för det aktuella året. Om detta stämmer torde all arbetskraft vara svart. Detta borde det grävas mer i. Det kan handla om många personer och betydande summor
Citera
2018-02-03, 11:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memento-vivere
Jag vill minnas att Hyrfrid, alltså Nujens bolag inte redovisade några kostnader alls för det aktuella året. Om detta stämmer torde all arbetskraft vara svart. Detta borde det grävas mer i. Det kan handla om många personer och betydande summor
Akilov säger att han fått betalt för att städa upp & vara hantlangare.
Om man betalar så mycket för att städa upp så måste man ju ha betalt mångdubbelt mer för själva det omfattande hantverksarbetet. Om nu historien överhuvudtaget stämmer.
Citera
2018-02-03, 11:46
Medlem
Erik van der Heeg på fejjan:
"Sedan 2009 har vi nämligen en lag för att motverka att terrorister och kriminella skall kunna tillskansa sig pengar via svartarbete.
Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2009:62) får en verksamhetsutövare (det vill säga Özz och Debbies Nujens firma Hyrfrid AB) inte etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om bolaget inte har tillräcklig kännedom om arbetstagaren (i detta fall Akilov) för att kunna hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan sättas i förbindelse med kundrelationen.
Ägarna Özz och Debbie Nujen var enligt lag skyldiga att se till att de dokumenterade mottagarens identitet och relevanta förhållanden. Att säga sig vara okunnig är inget försvar sedan 2009.
Detta bör alla tänka på som anlitar arbetskraft: man är skyldig att kolla upp den som man vetaler pengar till.
Hade Hyrfrid gjort det?"
Citera
2018-02-03, 11:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obannad
Erik van der Heeg på fejjan:
"Sedan 2009 har vi nämligen en lag för att motverka att terrorister och kriminella skall kunna tillskansa sig pengar via svartarbete.
Enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2009:62) får en verksamhetsutövare (det vill säga Özz och Debbies Nujens firma Hyrfrid AB) inte etablera eller upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om bolaget inte har tillräcklig kännedom om arbetstagaren (i detta fall Akilov) för att kunna hantera risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism som kan sättas i förbindelse med kundrelationen.
Ägarna Özz och Debbie Nujen var enligt lag skyldiga att se till att de dokumenterade mottagarens identitet och relevanta förhållanden. Att säga sig vara okunnig är inget försvar sedan 2009.
Detta bör alla tänka på som anlitar arbetskraft: man är skyldig att kolla upp den som man vetaler pengar till.
Hade Hyrfrid gjort det?"
Aha, Ann Heberleins man engagerar sig i fallet, intressant.

Man är ju dessutom skyldig att kontrollera att dom man anlitar har F-skattsedel. Om inte så är man själv skyldig att betala in preliminärskatt och sociala avgifter för den anställde + att stå för försäkringar & liknande på arbetsplatsen.
Citera
2018-02-03, 11:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vilken skenhelig, vidrig fan! Själv har han "aided and abetted" terroristen ifråga, men han drar fina xenofobi-vinkeln på det. Kräks!

All offentlig info jag hittat om Rickard Damm:
(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rahmat Akilov (utbrutet)
Ps JA DET ÄR HAN, Rickard, samma bild på twitter som på LinkedIn

Debbie kan inte komma till en telefon och Özz kör sitt "Jag vet inte". Det finns iofs en till man kanske kan fråga...

Spekulation: Damm kombinerar ensamkommande (80%, är det så många som beräknas bluffa?), samt LSS. Två lukrativa områden. Autism går under LSS. Är inte heller så svårt att spela, inga id-papper osv. ger mera klirr i kassan.
-------

Edit: Helt tokig spekulation. Har tagit bort infon.
Senast redigerad av Passepartout 2018-02-03 kl. 12:04.
Citera
2018-02-03, 11:57
Medlem
Mange Andersson på fejjan:
"Som jag misstänkte, personen #PekkaKlemettinen som såg till att terroristen Rakhmat Akilov fick sin "Ansökan Avseende preliminär skatt" inlämnad & fejkad har varit dömd till 5 års fängelse & 7 års näringsförbud.
Att sedan R Akilov inte har fått ut en endaste krona i vit lön från företaget Kevins Allround Bemanning AB visar bara att det var ett fejkkontrakt.
Detta är vad 7-klöverpolitiker håller på med, importerar billig svart arbetskraft & sedan när det kommer fram att Özz Nujens familj har betalat in över 85 000 kr i svarta löner så blir de inte ens åtalade!!!!"
Citera
2018-02-03, 12:04
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obannad
Özz och Debbies Nujens firma Hyrfrid AB)

Den lilla idioten är alltså endast snäppet bättre än romskan som sitter utanför affären och säger tjena hej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in