Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-07, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Om Polis/Skatteverket har utrett svartarbetet är okänt, eventuella förundersökningar/ utredningar har inte offentliggjorts.

Det är oklart om ett företag var anlitat för ombyggnationerna.

Enligt Özz och Debbie har de anlitat ett företag, men de har inte uppgivit vilket.

Enligt uppgift från Debbie i Advokatsamfundets utredning var företaget den enskilda firman Messi Service, ägare: Davids Titovs (Org.nummer 691205-XXXX ).

Enligt bygglovshandlingar gällande Villa Zetterling var ansvarigt företag Gotland Venture / Visbygg AB ( Org nr 556757-6938.

Enligt andra uppgifter har Svågern utfört arbetet själv...

När miljö- och byggnämnden nu snart ska fatta beslut om att bevilja bygglov i efterhand för bl a den olovliga ombyggnaden av sockenmagasinet till bostad aktualiseras faktiskt frågan vem som har utfört ombyggnadsarbetet och vem som är ansvarig för att detta har utörts på rätt sätt enligt gällande byggnormer m.m. Om arbetet har utförts svart med hjälp av billig utländsk arbetskraft finns ingen ansvarig och nämnden kan därför inte utan vidare bevilja bygglov i efterhand för de åtgärder som vidtagits. Man måste först av allt ta kontakt med projektledaren Rickard Damm i Tyskland och begära in för bygglovet nödvändiga bygg- och konstruktionsritningar mm. Det räcker inte med att i detta fall enbart kontakta byggherren/fastigetsägarna - Debbie Nujen och Özz Nujen ha ju själva ingen aning om hur byggnadsarbetet har utförts. För att bygglov ska kunna beviljas måste även en kontrollplan upprättas i efterhand. Det blir säkert en svårlöst uppgift...
Senast redigerad av Tingstade 2021-01-07 kl. 06:51.
Citera
2021-01-07, 13:46
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstade
När miljö- och byggnämnden nu snart ska fatta beslut om att bevilja bygglov i efterhand för bl a den olovliga ombyggnaden av sockenmagasinet till bostad aktualiseras faktiskt frågan vem som har utfört ombyggnadsarbetet och vem som är ansvarig för att detta har utörts på rätt sätt enligt gällande byggnormer m.m. Om arbetet har utförts svart med hjälp av billig utländsk arbetskraft finns ingen ansvarig och nämnden kan därför inte utan vidare bevilja bygglov i efterhand för de åtgärder som vidtagits. Man måste först av allt ta kontakt med projektledaren Rickard Damm i Tyskland och begära in för bygglovet nödvändiga bygg- och konstruktionsritningar mm. Det räcker inte med att i detta fall enbart kontakta byggherren/fastigetsägarna - Debbie Nujen och Özz Nujen ha ju själva ingen aning om hur byggnadsarbetet har utförts. För att bygglov ska kunna beviljas måste även en kontrollplan upprättas i efterhand. Det blir säkert en svårlöst uppgift...

Det blir intressant att se korrespondensen mellan nämnder och svartbyggare, viken jag utgår från blir offentlig?
Citera
2021-01-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det blir intressant att se korrespondensen mellan nämnder och svartbyggare, viken jag utgår från blir offentlig?

Ja, all korrespondens gällande bygglov, även bygglov i efterhand, är offentliga handlingar som ska diarieföras. Problemet vid svartbyggen är att det inte finns någon ansvarig entreprenör som kan intyga att arbetet utförts rätt. Jag är inte säker på att byggnämndens handläggare och ordförande är riktigt medvetna om vad som väntar dem. För hur ska de kunna bevilja ett bygglov i efterhand för de åtgärder som har vidtagits på sockenmagasinet utan att först förvissa sig om att byggnadsarbetet har utförts på rätt sätt? Nämnden måste därför nu före sitt beslut i ärendet ta ställning till om byggherren faktiskt har anlitat svart arbetskraft för byggprojektets genomförande.
Senast redigerad av Tingstade 2021-01-07 kl. 15:32.
Citera
2021-01-09, 07:40
Medlem
Medianox har nu slutat posta inlägg i tråden. Här en uppdaterad lista över de anmälningar och skrivelser som utgått till myndigheter och media från oktober 2018 till oktober 2020.

Enl. uppdrag/A.T.

Citat:
Ursprungligen postat av medianox
För att underlätta för trådens skribenter och läsare, liksom för de myndighetspersoner som eventuellt har behov av saklig information, har följande sammanställning gjorts av de skrivelser som lagts ut i tråden 2018-2020 (privata brev och följebrev har inte publicerats). Istället för direktlänkar till skrivelserna har de aktuella sidorna i tråden och inläggsnumren angetts.

Senast redigerad av medianox 2021-01-09 kl. 08:02.
Citera
2021-01-09, 16:50
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Medianox har nu slutat posta inlägg i tråden. Här en uppdaterad lista över de anmälningar och skrivelser som utgått till myndigheter och media från oktober 2018 till oktober 2020.

Enl. uppdrag/A.T.

Man tackar! En helt unik och otroligt genuin upprullning av Nujen-klanens oegentligheter på Gotland/Tingstäde.

Har lagt upp innehållet i spoilern i ett pdf-dokument för den som vill bevara detta på egen hårddisk. Länk: https://docdro.id/Vr5FWc5

Än en gång; stort tack Medianox samt stort tack för sammanställningen.
Citera
2021-01-09, 18:24
Medlem
Stort tack till medianox för inläggen i tråden och alla skrivelser till myndigheter!

Nu får övriga flashbackare fortsätta efter bästa förmåga. I slutändan ligger dock ansvaret på myndigheterna att agera, de kan inte vara okunniga om denna affär.

(Det kan vara värt att påpeka att de som skrivit i denna tråd inte enbart är SD-anhängare eller högerextrema som Özz hävdar, utan är personer som med rätta är upprörda över familjens beteende och myndigheternas till synes obefintliga agerande).
Citera
2021-01-09, 22:53
Medlem
Citat:

Enl. uppdrag/A.T.
Stort tack till dig 'medianox' och till din familj!
Det arbete du lagt ner är givetvis ovärderligt i kampen mot den korruption inom Gotlands kommun/region som synliggjorts genom bl a den här tråden.

Polischefen Mats Löfving nämnde i Ekots lördagsintervju att klaner tagit sig till Sverige i akt och mening att utnyttja systemet och begå brott.
Han nämnde inga klaner vid namn och det är väl inte så troligt att Nujens kom till Sverige för att plundra nationen. Men väl här har Nujen-klanen tackat för skydd och gästfrihet genom att håna och pissa på svensken och grovt utnyttja asylanter till att göra omfattande svartarbeten på Gotland. En av dessa kom senare att gå till svensk kriminalhistoria genom att massmörda folk på Drottninggatan.
Därav denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Man tackar! En helt unik och otroligt genuin upprullning av Nujen-klanens oegentligheter på Gotland/Tingstäde.

Har lagt upp innehållet i spoilern i ett pdf-dokument för den som vill bevara detta på egen hårddisk. Länk: https://docdro.id/Vr5FWc5

Än en gång; stort tack Medianox samt stort tack för sammanställningen.
Stort tack, 'zurfarn'!

Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Stort tack till medianox för inläggen i tråden och alla skrivelser till myndigheter!

Nu får övriga flashbackare fortsätta efter bästa förmåga. I slutändan ligger dock ansvaret på myndigheterna att agera, de kan inte vara okunniga om denna affär.

(Det kan vara värt att påpeka att de som skrivit i denna tråd inte enbart är SD-anhängare eller högerextrema som Özz hävdar, utan är personer som med rätta är upprörda över familjens beteende och myndigheternas till synes obefintliga agerande).
Bra 'Enne' att du påpekar det fetade!
Özz & Co skall inte oemotsagda kunna hävda att de i den här tråden attackeras av nazister eller rasister.
Säkert läses denna tråd av oroliga [gotländska] tjänstemän och politiker. Låt oss se till att hålla dem oroliga.
Citera
2021-01-10, 11:18
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:

Enl. uppdrag/A.T.

Beundransvärd insats. Det vore en tragedi för vårt kollektiva rättsmedvetande om klanens totalt skamlösa beteende i denna härva skulle bli helt negligerat av de rättsvårdande myndigheterna.

Någonstans måste det finnas en gräns för flathet och särbehandling även i Sverige.
Citera
2021-01-10, 12:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Beundransvärd insats. Det vore en tragedi för vårt kollektiva rättsmedvetande om klanens totalt skamlösa beteende i denna härva skulle bli helt negligerat av de rättsvårdande myndigheterna.

Någonstans måste det finnas en gräns för flathet och särbehandling även i Sverige.
Jag instämmer i lovsången till alla som bidragit till tråden & ärendet.

Personligen ser jag detta fall som ett slags lackmustest på om samhällskontraktet är helt brutet eller inte.
Om Nujen's kommer undan med dessa uppenbara lagbrott så är det "game over" för min del avseende någon som helst lojalitet mot lagar, regler & avtal.

Som enskilt fall är det en skitsak. Men som symbolfråga är det extremt viktigt.
Citera
2021-01-11, 21:50
Medlem
Jag är en av de alla som följt tråden utan att posta. Insåg att det krävs mycket arbete för att följa med i familjen Nujens alla krumbukter. Till Er som håller igång tråden ska ni veta att vi är många som följer den med stort intresse och hejar på i det tysta.
Citera
2021-01-12, 02:36
Jag vill också dra mitt strå till stacken och tacka medianox med familj och alla andra som bidragit konstruktivt till tråden. Rättvisa måste skipas, i annat fall har vi ingen rättsstat. Som flera redan har konstaterat - det här har ingenting med partipolitik att göra utan detta har enbart att göra med vilket samhälle vi vill ha och leva i, ett samhälle där våra skattepengar aldrig ska kunna bli föremål för korruption och där ingen människa ska kunna stå över lagen - med andra ord ett samhällssystem sprunget ur integritet för bevarandet av samma integritet genom att tillämpa dess lagar och regler lika på alla människor.

Senast redigerad av RobRoys 2021-01-12 kl. 02:50.
Citera
2021-01-16, 15:35
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Spelar han dum eller är han sån, Özz Nujen? Fattar han uppriktigt inte att han är en skurk? Tror han faktiskt att han är en hedersknyffel? Tror han att han verkligen förtjänar applåder för sina svartaffärer?

Alltså, brottsligheten är tack vare den här tråden vida känd. "De som står och ser på" är de som vet.

Han länkar till någon poddsändning som jag inte bryr mig om att lyssna på. Twitterinläggen säger nog om hans hållning.

Citat:
Hoten och hatet på sociala medier. Idag berättar jag om vad som hände mig när vissa politiker och riksdagsledamöter från #Moderaterna, #Sverigedemokraterna och #Kristdemokraterna skickade och än idag fortsätter skicka sina trollarméer.
https://twitter.com/ozznujen/status/1349666210921787392?s=20
Citat:
Om de som står och ser på, om de som eldar på och de som står kvar och stöttar en. Förspelet och efterspelet till inslaget i Uppdrag Granskning och vad jag lärde mig och bär med mig efter ett drev som skapades för att tysta mig och trycka till mig eftersom jag ofta tycker till.
https://twitter.com/ozznujen/status/1349666467915182091?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in