2018-02-04, 13:58
Medlem
tomyhockeys avatar
Polisanställda har på myndighetens intranät kommenterat rikspolischefs Dan Eliasson avgång i nedlåtande och sarkastiska ordalag, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

"Tyvärr sparkas han något i sidled, när han i stället borde sparkats rakt ned", lyder en av många kommentarer till Eliassons avskedshälsning.

"Perfekt, då åker bubblet fram i kväll!", skriver någon. I en annan kommentar kallas Eliasson för "en gås med ett extra lager teflon".
Citera
2018-02-04, 15:14
Medlem
Måste upprepas, det är inte Eliassons fel att det blev som det blev. Eliasson har ingen förmåga till självkritik. Han har gått den breda vägen genom sossarnas korridorer till den ena befattningen efter den andra över sin kompetensförmåga utan att möta annat än mummel i borgarpressen, då blir man fartblind.
Felet ligger självklart i, att här kommer en glad smackande robot till statsminister i Löfven, och denne besitter då underskrivande makt i att beklä viktiga samhällsfunktioner som t e x RPC:ns, och det gör statsminister Löfven så gärna om det är en lastgammal sossebyråkrat. Hos Löfven - och sossarna - ligger kardinalfelet. Jag hade också blivit RPC om jag fått förfrågan.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2018-02-04 kl. 15:16.
Citera
2018-02-04, 16:17
Medlem
Ovensteins avatar
Undrar om inte den förstående demonteringen av MSB under Eliassons ledning blir det som utlöser den NATO-anslutning som eftersträvas.

Den mannen har ödelagt svenska myndigheter löpande. Skador han orsakat går inte att reparera inom överskådlig tid. Jag tror han är handplockad för att utföra det han gör. Det finns ingen annan förklaring till att han ges förnyat förtroende med den ena katastrofen efter den andra.
Citera
2018-02-04, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Jag har hört från insatt källa, vilket är en person i betydligt lägre tjänsteställning, men som ändå hade daglig kontakt med Dan Eliasson att hen har aldrig haft en bättre chef.
Han är personlig, inte stropping, lyssnar på medarbetare.
Uppdraget att genomföra en dåligt förberedd omorganisation hade förmodligen ingen gått i land med.

Kan förstå det. På Försäkringskassan gjorde han faktiskt ett bra jobb. Under hans tid ökade kundnöjdheten. Sedan skapade han en " organisation " där lägre tjänstemän kunde komma med förbättrings- och förenklingsförslag vad gäller administrationen.

Själva regelverket kring försäkringarna hade han väl inte störst inflytande över. Det är ju ofta rättspraxis , dvs domstolsbeslut, och andra jurister på myndigheten som ägnar sig åt det.

Dock fanns det incidenter kring ett par högre chefer, info- samt säkerhetschefen. Då blev många besvikna., helt klart.

Men som sagt. Han gjorde dtt hyggligt jobb på FK i stort. Var ni andra jobbar någonstanns vet inte jag - men ni tycks ju i alla fall tro er om att ni har full koll på alla myndigheter.
Citera
2018-02-04, 17:36
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Kan förstå det. På Försäkringskassan gjorde han faktiskt ett bra jobb. Under hans tid ökade kundnöjdheten. Sedan skapade han en " organisation " där lägre tjänstemän kunde komma med förbättrings- och förenklingsförslag vad gäller administrationen.

Därefter beordrade han att komprometterande email skulle raderas, därefter togs rätten att utreda chefer bort från internutrederana det som straff för att dom gjorde sitt jobb. Karln är en oduglig politruk, den enda meriten han har är att han känner rätt personer. Jag vet att det är valår, men kan inte du som verkar jobba för socialdemokraterna söka dig till andra forum i stället för att förpesta miljön här med ditt svammel.
Citera
2018-02-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezzik
Därefter beordrade han att komprometterande email skulle raderas, därefter togs rätten att utreda chefer bort från internutrederana det som straff för att dom gjorde sitt jobb. Karln är en oduglig politruk, den enda meriten han har är att han känner rätt personer. Jag vet att det är valår, men kan inte du som verkar jobba för socialdemokraterna söka dig till andra forum i stället för att förpesta miljön här med ditt svammel.

Efter historierna med cheferna blev både jag och många andra besvikn. Och faktum är att jag och säkert fler undrade hur han kunde bli GD på polisen.

Men för den sakens skull behöver man inte påstå att allt han gjort varit uselt. Så är det ju inte.

Fast nu för tiden ska allt som sägs om folk vara svart eller vitt och ingenting nyanserat.
Citera
2018-02-05, 00:58
Medlem
Arsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Han har en helsvensk bakgrund från Halmstad där hans föräldrar drev konditori Regnbågen och hans bror spelar saxofon.

Jag syftar på släkthistoria, inte om han är uppväxt i Halmstad. Som Bleppe var inne på i nedanstående inlägg kan delar av hans släkt komma ifrån t.ex. Portugal.

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Google tycker att han är lik Ray Liotta tydligen.

Då Liotta är en Skotte adopterad av Italienska föräldrar i New York så säger inte det särskilt mycket.

Hudfärgen är lite mörkare och brungröna ögon har han så ett shot in the dark skulle väl vara att han hade Portugisiskt ursprung. Vilket även halva Brasilien har.

Alternativt är han s.k "Black Irish", bildgoogla det.

Någon som sitter inne på facit?
Citera
2018-02-05, 12:11
Medlem
Han är bra betald och får behålla sin lön på den nya tjänsten. Han tjänar lika mycket som jag som är pensionär. Hoppsan jag glömde berätta att min årslön är densamma som hans månadslön he he.😆
Citera
2018-02-06, 10:35
Medlem
denupplyste1488s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Tycker att du förminskar Eliasson lite. Han är ju även den sämste GD:n genom tiderna för Migrationsverket och Försäkringskassan samt kommande dito på den nya posten.
haha jo givetvis, MEN det är bakom oss. Hans skada är redan skedd där och vi behöver inte oroa oss för honom inom polisen något mer.
Citera
2018-02-07, 14:05
Medlem
Dmitris avatar
En typisk sosse i karriären, totalt oduglig, läs och begrunda nedanstående:

https://www.facebook.com/odman.mats/...05?pnref=story
Citera
2018-02-07, 17:26
Medlem
Tråden förstår säkert att det inte är Dan Eliassons PERSONLIGA fel och kriminella uppsyn som är orsaken till de olika myndigheternas haverier.

Det är 60 års misskötsel av myndigheterna av SOCIALDEMOKRATER som är orsaken -

Det är inte Eliassons fel att vi har avskaffat "sunt förnuft" och infört den exakta motsatsen till sunt förnuft i hela landet genom 4-8 generationer.
Citera
2018-02-07, 18:27
Medlem
Och själva polismyndigheten skall ju enbart hålla käften - den var lika inkompetent före Eliasson med råge.

Man vet vad lösningen är - samtliga personer i hela samhället vet vad lösningen är; Lösningen är mera poliser på gatorna - uniformer.

Själva proppen i det hela är naturligtvis polisernas fackförbund som förbjuder att poliserna arbetar med/mot kriminella. Det är alltså själva poliserna som hindrar att det blir ordning och reda. (eftersom det är obekvämt och farligt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in