Citat:
Ursprungligen postat av
GrevePlasma
Det var trots allt regeringen som tog beslut om att genomföra en stor omorganisation. Han har om jag förstår det rätt, genomfört regeringens beslut och det beslutet är till största delen orsak till att polisen fungerar sämre än förut.
Vi vet inte om det är omorganisationen eller något annat som är orsaken, kan bara spekulera.
Tanken var ju att brottslingarna rör sig över länsgränserna och därför behövde man omorganisera. Så långt var det ju helt rätt tänkt. Absolut inget fel i den tanken.
Men sen handlar det ju även om att genomföra förändringarna på ett bra sätt. Och det har inte riktigt fungerat. Frågan är varför? Reinfeldt tyckte att vi skulle flytta skattepengar från exempelvis polis och socialtjänst till jobbskatteavdrag, RUT-avdrag, ROT-avdrag och sänkt moms, samt ta emot "en del" flyktingar (öppna era hjärtan, visst men det kommer kosta och det ville man inte betala), utan att polis och socialtjänst får mer pengar. Var Reinfeldts beslut bra eller dåligt, nu när vi har facit? Kanske det finns något där också som är en bidragande orsak?
Allt är inte svart eller vitt. Det finns en mängd orsaker till att det har gått som det har gått. Men jag kan hålla med om att han borde ha fått gå tidigare, för något bra jobb verkar han ju inte ha gjort. Men min reflektion är att det finns fler orsaker, inte bara denna. Man är naiv om man tror att brottsligheten i form av skjutningar och terrordåd enbart beror på Eliassons bristfälliga exekvering av förändringsarbetet. Knappast. Det är mer komplicerat än så. Ganska hopplös uppgift att ro det där i land om brottsligheten ökar kraftigt inom vissa områden och så får man inte de resurser som krävs för att hantera det.
Men att han slussas vidare till MSB är bara bisarrt. Han borde ha bytts ut och nedgraderats mycket tidigare.