2018-02-01, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denupplyste1488
Äntligen lämnar den mest odugliga rikspolischefen i modern historia sin post. Det man gått och väntat på har skett, beskedet kom under onsdagsmorgonen.

Nytt uppdrag för Eliasson blir istället att ta över som generaldirektör för myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...--gar-till-msb

Vem tror ni blir efterträdare och kommer han/hon bli en bättre rikspolischef? Vilka konsekvenser kan detta få för polisen?

Tycker att du förminskar Eliasson lite. Han är ju även den sämste GD:n genom tiderna för Migrationsverket och Försäkringskassan samt kommande dito på den nya posten.
Citera
2018-02-01, 09:31
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Ja, det var fan på tiden. Större åbäke till att styra sveriges polisstyrka har vi nog aldrig skådat. Det kommer nog ta många år innan Dan Eliassons röra kan redas upp...

Som ersättare skulle jag vilja se Leif GW, men han har väl aldrig uttryckt något intresse för denna positionen?
Citera
2018-02-01, 09:34
Medlem
Journalisten Jens Ganman beskriver på sin facebook Eliassons övergång från Polisen till MSB:

"Medan champagnekorkarna smäller som popcorn uppe hos Rikspolisen sprider sig förstämning och tystnad hos Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

Det blir alltså de som får ta över vårdnaden om Dan.

Deras personal får absorbera effekterna av socialdemokratins djupt rotade oförmåga att göra sig av med oduglingar."
Senast redigerad av BiggestSnoozer 2018-02-01 kl. 09:38.
Citera
2018-02-01, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Snacka om att gå från low till high till rock bottom...

Hade en jobbig natt med sjuka barn så jag var lite låg på jobbet... helt plötsligt såg jag "Eliasson avgår" i pressen och vips så höll jag på att skrika rakt ut och hoppa upp i taket i ren glädje...

Sen scrollade jag ner och såg att han blev GD för MSB och då var det som att jag blivit nedslängd i en jävla isvak och fått ett lass gödsel över mig på samma gång... BLARGH!

Vad fan ska idioten göra för att få en ordentlig känga i arslet?
Det finns inget botten i vad regeringen som svenska folket har röstat fram hittar på, man behöver inte ens vara normalbegåvad för att förstå att det mesta de gör är helt uppåt väggarna. Se bara migrationspolitiken (man gödslar med pengar på ekonomiska migranter) man är för de sk EU-migranterna, trots att alla vet att det är organiserat och är i stort sett slaveri som pågår osv osv och nu detta. Undrar bara när svensken skall vakna, när allt är för sent?
Citera
2018-02-01, 10:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmai
27? 28... Jag tror inte ens Dan E har sökt tjänsten, han fick förfrågan förra veckan om han ville ha den.

Fast det är väl olagligt? Statliga tjänster måste väl dels utlysas och dels så måste man rekrytera den mest kompetenta.
Citera
2018-02-01, 10:06
Medlem
Stigmata01s avatar
Med denna regering kan vad som helst hända. Kan mycket väl sluta med att vi har en Rikspolischef med namnet Romson, Sahlin, Bah Kuhnke eller Fridolin. Håller nere mina förväntningar och förbereder halsen på att kaffet ska sätta sig där. Dumheten har inga gränser, endast fantasin sätter gränser under nuvarande regim.
Citera
2018-02-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Med denna regering kan vad som helst hända. Kan mycket väl sluta med att vi har en Rikspolischef med namnet Romson, Sahlin, Bah Kuhnke eller Fridolin. Håller nere mina förväntningar och förbereder halsen på att kaffet ska sätta sig där. Dumheten har inga gränser, endast fantasin sätter gränser under nuvarande regim.

Har ingen betydelse vem som kommer efter den här idioten....

Att sätta Eliasson på högsta posten hos MSB gör ju bara att regeringen visar ytterligare inkompetens - speciellt som alla hotbilder ökar (Terror o.s.v.). MSB skall ju för första gången på XX år skicka ut foldern igen...

Så att sätta en fullständig inkompetent idiot som...
1) Skjuter Försäkringskassan i sank och fulltsändigt demolerar myndigheten.
2) Samma indivd blir chef över polisen och lyckas med konstycket att göra samma sak som tidiagre.
3) Samma individ blir sen överflyttad till MSB...

Att inte inse sitt misstag första gången är en sak , men att upprepa exakt samma misstag är helt bedrövligt.....

Eliasson skulle inte ens kunna sköta ett företag med 2 anställda - det skulle fan i mig sluta i katastrof...
Citera
2018-02-01, 10:15
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fast det är väl olagligt? Statliga tjänster måste väl dels utlysas och dels så måste man rekrytera den mest kompetenta.
Olagligt? Tror jag knappast när det gäller regeringen! Dom gör som dom vill.
Om dom måste ta den mest kompetenta så ser jag svårigheterna..
MSB har ju haft en överdirektör (Nils Svartz) sedan 2009 som även agerat vikarierande GD sedan mars 2017, han borde överglänsa Dan E i kompetens många gånger om, ändå går tjänsten till rikspuckot Dan E.
Det säger väl lite om rövslickeriet inom toppen.
Citera
2018-02-01, 10:21
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretcinema
Varför står det "lämnar" i titeln? Blev han inte petad?
Om man säger detta så har man fått sparken ja.
Uttalande från Dan E - Jag hade gärna fortsatt arbetet tillsammans med alla fantastiska polisanställda.
Citera
2018-02-01, 10:28
Medlem
BushwickBills avatar
Eliasson utses till ÖB om tre år, kom ihåg vart ni läste det först!
Citera
2018-02-01, 10:30
Medlem
Förstår inte varför det skall vara någon slags rättighet att bara för att man varit chef ska fortsätta ha makten att bestämma över människor när man uppenbarligen är oduglig på just det! Dessutom, polisen måste rensa ut alla som har stött de ideer som genomsyrade omorganisationen. Hela denna new public management grejen är lika hopplöst passe som Dan Eliason.
Citera
2018-02-01, 10:40
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Det var trots allt regeringen som tog beslut om att genomföra en stor omorganisation. Han har om jag förstår det rätt, genomfört regeringens beslut och det beslutet är till största delen orsak till att polisen fungerar sämre än förut.

Vi vet inte om det är omorganisationen eller något annat som är orsaken, kan bara spekulera.

Tanken var ju att brottslingarna rör sig över länsgränserna och därför behövde man omorganisera. Så långt var det ju helt rätt tänkt. Absolut inget fel i den tanken.

Men sen handlar det ju även om att genomföra förändringarna på ett bra sätt. Och det har inte riktigt fungerat. Frågan är varför? Reinfeldt tyckte att vi skulle flytta skattepengar från exempelvis polis och socialtjänst till jobbskatteavdrag, RUT-avdrag, ROT-avdrag och sänkt moms, samt ta emot "en del" flyktingar (öppna era hjärtan, visst men det kommer kosta och det ville man inte betala), utan att polis och socialtjänst får mer pengar. Var Reinfeldts beslut bra eller dåligt, nu när vi har facit? Kanske det finns något där också som är en bidragande orsak?

Allt är inte svart eller vitt. Det finns en mängd orsaker till att det har gått som det har gått. Men jag kan hålla med om att han borde ha fått gå tidigare, för något bra jobb verkar han ju inte ha gjort. Men min reflektion är att det finns fler orsaker, inte bara denna. Man är naiv om man tror att brottsligheten i form av skjutningar och terrordåd enbart beror på Eliassons bristfälliga exekvering av förändringsarbetet. Knappast. Det är mer komplicerat än så. Ganska hopplös uppgift att ro det där i land om brottsligheten ökar kraftigt inom vissa områden och så får man inte de resurser som krävs för att hantera det.

Men att han slussas vidare till MSB är bara bisarrt. Han borde ha bytts ut och nedgraderats mycket tidigare.
Senast redigerad av quggel 2018-02-01 kl. 10:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in