2018-01-31, 21:38
Medlem
Ny Rikspolischef blir: Anders Thornberg, nuvarande chef för SÄPO. Detta kommer att tillkännages imorgon. Grattis Polisen - Anders är en härlig person, korrekt, systematisk och en bra ledare. Att han är en riktig polis som jobbat i yttre tjänst kommer vara garanten för att han blir accepterad av Polisens medarbetare.
Citera
2018-01-31, 21:55
Medlem
Zneds avatar
Hörde på radion: "Dan Eliasson skall få ett nytt sofflock att ligga på".

Rolig formulering.

Men det behövs någon som kan återställa folks förtroende för polisen. Mem det blir nog inte det lättaste. Förtroendet har kört i diket och det blir en svårt att komma upp på banan igen.
Senast redigerad av Zned 2018-01-31 kl. 22:00.
Citera
2018-01-31, 21:59
Avstängd
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Ny Rikspolischef blir: Anders Thornberg, nuvarande chef för SÄPO. Detta kommer att tillkännages imorgon. Grattis Polisen - Anders är en härlig person, korrekt, systematisk och en bra ledare. Att han är en riktig polis som jobbat i yttre tjänst kommer vara garanten för att han blir accepterad av Polisens medarbetare.

Hmm..nåja,vänta med superlativen ett tag. Torr som fnöske är AT.
Citera
2018-01-31, 22:06
Medlem
musaks avatar
Att Dan Eliasson är kvar öht gör detta till en sorgens dag.
Rösta bort asen nu i valet !
Citera
2018-01-31, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lauper
Jag tar på min finaste foliehatt och undrar vem det är som är hjärnan bakom denna medvetna förstörelse av alla dessa myndigheter? Det är givetvis inte en slump att en politruk som Eliasson slussas från den ena myndigheten till den andra och att han först efter att fullständigt förstört organisationen han ansvarar för så sparkas han, uppåt!

Nu hamnar han alltså på MSB, den myndighet som precis skulle börja kontrollera vad Muslimska Brödraskapet och dess gelikar egentligen håller på med. Slump? Mmmm, eller hur!

Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Med tanke på att Socialdemokraterna har sammarbetat med muslimska brödraskapet så är väl Eliasson där för att lägga locket på. Tyvär så är samtliga myndigheter, organisationer, större företag och universitet infiltrerade av individer som jobbar mot Sveriges bästa och bryter ner nationalstaten, kärnfamiljen, normer och sammanhållningen som vi haft i Sverige.
Kvar blir ett dysfunktionellt land med kraftig polarisering mellan män och kvinnor, Stockholm och landsbygd, rika och fattiga, svenskar och invandrare.
Precis det jag är rädd för Hibiscrub, det här kan bli riktigt illa om inte punkaren tvingas bort fortast möjligt men tyvärr har han skaffat sig rutin på att rasera myndigheter så den här gången kommer det gå ännu fortare!
Citera
2018-01-31, 22:18
Medlem
shadow666s avatar
jag tror inte på en "gud", men någon överhet finns det trots allt ibland!! äntligen avgår han och förhoppningsvis tar en smartare person över.
Citera
2018-01-31, 22:20
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
ÄNTLIGEN! Blir att knäcka en flaska bubbel ikväll.

Min bedömning är att det blir en efterträdare som är polis. Opinionen är för det och i samband med terrordådet klev bland annat Stefan Hector fram och gav ett mycket förtroendegivande intryck.

Jag tyckte också att Hector gav ett väldigt bra intryck. Han borde ta över.
Citera
2018-01-31, 22:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vore kul om någon av de 27 som inte fick tjänsten överklagar. Han KAN väl inte varit mer kompetent än alla 27?!

Han anställdes eftersom han har en bra relation med socialdemokratiska politiker i toppositioner. Att han anställdes som rikspolischef är nepotism och inget annat.
Citera
2018-01-31, 22:24
Medlem
denupplyste1488s avatar
Jag vet inte riktigt vad man ser för gott i honom. Alltså allvarligt vet någon nåt bra han har gjort? Visst folk kan säga att han inte har haft dom lättaste förutsättningarna, men samtidigt så är hans vilja att ta hit människor vi inte har någon koll på osv. Har han gjort något bra?
Citera
2018-01-31, 22:26
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vore kul om någon av de 27 som inte fick tjänsten överklagar. Han KAN väl inte varit mer kompetent än alla 27?!
27? 28... Jag tror inte ens Dan E har sökt tjänsten, han fick förfrågan förra veckan om han ville ha den.
Citera
2018-01-31, 22:30
Medlem
Det oroar mig vad Eliasson kan ställa till med på MSB, eller snarare förhindra. Att i egenskap av rikspolischef offentligt ta ställning mot ett riksdagsparti är inte bara magstarkt, det avslöjar också vilka mål som helgar medlen. Brottskod 291 är ett annat initiativ under hans regi.

Med tanke på tidigare kontroverser gällande t.ex. MSB's förstudie om Muslimska Brödraskapet eller deras uppdrag av regeringen att analysera flyktingsituationen, så finns det potential för Eliasson att driva vidare sin agenda och värdegrund. Till skillnad från tydliga resultat i form an en polismyndighet i kris, så blir hans påverkan på det nya jobbet svår att granska då det kan omfatta undanhållen information och/eller nedlagda utredningar.

Citat:
Ursprungligen postat av DAEN

Thornberg har pondus och ger ett bra intryck i press-sammanhang. Men oavsett hans kompetens så är det en enorm uppgift att vända Eliassons omorganisering till något trovärdigt och hållbart, internt såväl som externt.
Citera
2018-01-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Att Dan Eliasson är kvar öht gör detta till en sorgens dag.
Rösta bort asen nu i valet !

Det går inte att rösta bort tjänstemannen, det är som felet med representativ demokrati, varje fjärde året vi väljer politiker som massmedia ger mest tvtider och de väljer vilken tjänsteman de vill.

Gissa varför landsförrädare Olof Palme tog bort tjänstemannaansvaret 1974 och sedan han införde proposition 1975:26 som gjorde invandrare inte längre tvingas att anpassas till svenska kultur och svenska lagar (assimilation). Lagen var första i världen.

Inte konstigt han blev skjuten men tyvärr han har fått martyrstatusen.
Senast redigerad av Hs187 2018-01-31 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in