• 1
  • 2
2018-01-30, 21:36
Medlem
Skulle vara intressant att veta om det är fler än mig som gillar hålla på göra egna 3D-spel med OpenGL/C++? Isåfall kan vi prata allmänt om våra projekt i denna tråd.

Själv gör jag bara det för att det är ett roligt och stimulerande tidsfördriv.
Citera
2018-01-30, 21:56
Medlem
Själv använder jag bland annat Assimp för modeller utan animation och MD2-modeller för animerade modeller.

Det blir ju ingen avancerad skeletal animation med MD2-loadern men animeringen ser ok ut.
Senast redigerad av www3 2018-01-30 kl. 21:59.
Citera
2018-01-30, 22:17
Medlem
Jag är intresserad av allt som har med IT att göra, så självfallet även detta.

Har du något skoj man kan se någon bild på?

Det är häftigt att se vad maskininlärningar kan skapa själva. Finns mycket häftigt som redan är gjort.

Vad är dina tankar om detta?
https://www.youtube.com/watch?v=Ul0Gilv5wvY
Citera
2018-01-30, 22:19
Medlem
Man skapar en
Kod:
charbinary_data_verts=read_binary("filename_verts.bin"0); 
och en
Kod:
charbinary_data_uv=read_binary("filename_uv.bin"0); 

Kod:
charread_binary(std::string strunsigned int nr)
{

chardata;

std::ifstream is;

is.open(strstd::ios::binary);

is.seekg(0std::ios::end);

binary_length[nr]=is.tellg();

is.seekg(0std::ios::beg);

data=new char[binary_length[nr]];

is.read(databinary_length[nr]);

is.close();
    return 
data;

Sedan är det bara att trycka in datan i

Kod:
glBufferData(GL_ARRAY_BUFFERbinary_length[0], binary_data_vertsGL_STATIC_DRAW); 
Kod:
glBufferData(GL_ARRAY_BUFFERbinary_length[0], binary_data_uvGL_STATIC_DRAW); 

Laddningen tar ganska lång tid så det är läge att spara om alla olika 3D-modeller som har olika format till binärt så det laddas fortare. Verts (glm::vec3) och UV:s (glm::vec2) omvandlas till binärt, struntar i ljus (normals).

Varje level laddas självklart också separat.
Senast redigerad av www3 2018-01-30 kl. 22:28.
Citera
2018-01-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag är intresserad av allt som har med IT att göra, så självfallet även detta.

Har du något skoj man kan se någon bild på?

Det är häftigt att se vad maskininlärningar kan skapa själva. Finns mycket häftigt som redan är gjort.

Vad är dina tankar om detta?
https://www.youtube.com/watch?v=Ul0Gilv5wvY
Ser intressant ut. Har du gjort några egna projekt?
Citera
2018-01-30, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Ser intressant ut. Har du gjort några egna projekt?
Nix, sorry! Eller tja, jag har påbörjat många hundra, men inga klara. Och det är allt mellan himmel och jord. Försökte mig på en 3D/fysikmotor från grunden, men så tröttnade jag och började leka med en färdig, för att sedan hoppa över till OpenGL och hamna i bildigenkänning för att sedan hoppa på Tensorflow...

Mitt problem är väl att jag fängslas så lätt av nya grejer hela tiden. Har inget häftigt att visa upp. Tycker mer bara att det är häftigt att fundera på vad man kan göra med maskininlärning i 3D- och fysiksimuleringar (praktiken spel). Alla lösningar för collision detection, eller hur man bäst beräknar vad som bör rendreras eller ej och fysiken. Tycker att det är intressant bara. Jag har nog inte jättemycket att bidra med, men jag följer tråden med stort intresse.

Hur länge har du programmerat?
Citera
2018-01-30, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Nix, sorry! Eller tja, jag har påbörjat många hundra, men inga klara. Och det är allt mellan himmel och jord. Försökte mig på en 3D/fysikmotor från grunden, men så tröttnade jag och började leka med en färdig, för att sedan hoppa över till OpenGL och hamna i bildigenkänning för att sedan hoppa på Tensorflow...

Mitt problem är väl att jag fängslas så lätt av nya grejer hela tiden. Har inget häftigt att visa upp. Tycker mer bara att det är häftigt att fundera på vad man kan göra med maskininlärning i 3D- och fysiksimuleringar (praktiken spel). Alla lösningar för collision detection, eller hur man bäst beräknar vad som bör rendreras eller ej och fysiken. Tycker att det är intressant bara. Jag har nog inte jättemycket att bidra med, men jag följer tråden med stort intresse.

Hur länge har du programmerat?

Själv är jag usel på att rita så all grafik som 3D-modeller, texturer etc hämtar jag från internet. OpenGL/C++ samt C# har jag hållit på med i några år och har även gjort lite andra projekt i C#. Själv då hur länge har du hållit på?
Citera
2018-01-30, 23:18
Medlem
kalkryggars avatar
Har tyvärr inget spännande att komma med. Men jag är intresserad av att lära mig att skapa spel med OpenGL och C++. Därför kände jag att det kanske kunde vara en god idé att fråga om du kan rekommendera någon tutorial? Jag kan använda google och söka, men du kanske vet vilken/vilka som är bäst?
Citera
2018-01-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har tyvärr inget spännande att komma med. Men jag är intresserad av att lära mig att skapa spel med OpenGL och C++. Därför kände jag att det kanske kunde vara en god idé att fråga om du kan rekommendera någon tutorial? Jag kan använda google och söka, men du kanske vet vilken/vilka som är bäst?

Kan du grunderna i C++? Om inte, är det bäst att lära sig grunderna i C++. Det första projektet kan vara att skapa ett fönster i till exempel GLFW.
Citera
2018-01-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tyvärr är många tutorials grötiga och omoderna, finns egentligen ingen speciellt bra som jag har hittat. Fick gå den hårda vägen och spenderade hundratals timmar på att lära upp själv. Visst kan tutorials hjälpa lite på traven, men tyvärr får man oftast försöka luska ut saker själv. Om du säger på vilken nivå du ligger på så kan jag hjälpa dig. Vilken IDE använder du? Rekommenderar Visual Studio.
Citera
2018-01-31, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Själv är jag usel på att rita så all grafik som 3D-modeller, texturer etc hämtar jag från internet. OpenGL/C++ samt C# har jag hållit på med i några år och har även gjort lite andra projekt i C#. Själv då hur länge har du hållit på?

Jag har massor av ideer och kan rita
Vore skoj med ett samarbete!
Citera
2018-01-31, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag har massor av ideer och kan rita
Vore skoj med ett samarbete!
Låter bra! Vad gillar du att rita? Föredrar du rita 2D/bakgrunder/texturer eller har du erfarenhet av att skapa 3D-modeller? Vilket program använder du isåfall? Blender? Maya? 3ds Max/3D Studio?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in