• 1
  • 2
2018-01-31, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Har du något skoj man kan se någon bild på?

Detta spel var ett av mina första spel, som jag gjorde i DirectX 9 och C++, på en gammal skräpdator. Sedan gick jag över till modern OpenGL och skrotade skräpdatorn. Gjorde dock inte klart spelet, men man kunde gå omkring, det fanns collision detection och man kunde klättra lite i berg och lite andra saker.

https://pasteboard.co/H5phnKL.jpg

Spelen som jag gör nu ser pinsamt nog inte mycket bättre ut, bara det att allting är gjort av modern OpenGL istället och klarar av flera 3D-format samt lite andra saker.
Citera
2018-01-31, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Låter bra! Vad gillar du att rita? Föredrar du rita 2D/bakgrunder/texturer eller har du erfarenhet av att skapa 3D-modeller? Vilket program använder du isåfall? Blender? Maya? 3ds Max/3D Studio?

Jag har väl ett musikaliskt bildspråk, gillar att teckna mönster och symboler
grafiskt. Är även musiker. texturer och bakgrunder fungerar väldigt bra.
Har även målat muraler. Kan inte skapa 3d-modeller i data-program(vad jag vet iallafall)
Brukar lämna in jobb till laserskärare ganska ofta.
Använder program som Sony Vegas (Video), Photoshop och Ableton Live (Ljud)
när jag jobbar i datorn. Annars gör jag mycket för hand.
Citera
2018-01-31, 10:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Kan du grunderna i C++? Om inte, är det bäst att lära sig grunderna i C++. Det första projektet kan vara att skapa ett fönster i till exempel GLFW.

Citat:
Tyvärr är många tutorials grötiga och omoderna, finns egentligen ingen speciellt bra som jag har hittat. Fick gå den hårda vägen och spenderade hundratals timmar på att lära upp själv. Visst kan tutorials hjälpa lite på traven, men tyvärr får man oftast försöka luska ut saker själv. Om du säger på vilken nivå du ligger på så kan jag hjälpa dig. Vilken IDE använder du? Rekommenderar Visual Studio.

Jag skulle nog räkna mig som intermediate när det gäller C++. Programmering rent generellt så skulle jag säga någorlunda advanced. När det gäller C++ så har jag alltid använt Visual Studio.

Jag har hittat en spellista på Youtube från en kille som verkar bra. Kanske skall kolla på den:
TheChernoProject - OpenGL

Men det gör inget om det är någon tutorial som kostar något. Betalar gärna om det är bra. Det svåra är att hitta på mer avancerad nivå. Jag har inte heller någonting emot att sitta själv och luska fram saker bara det att tutorials kan ge en snabbstart.

Men en annan fråga. Varför inte ex.vis Unreal engine istället?

Edit: När jag programmerat embedded så har jag använt andra IDE för C++.
Citera
2018-01-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har tyvärr inget spännande att komma med. Men jag är intresserad av att lära mig att skapa spel med OpenGL och C++. Därför kände jag att det kanske kunde vara en god idé att fråga om du kan rekommendera någon tutorial? Jag kan använda google och söka, men du kanske vet vilken/vilka som är bäst?
Av de tutorials jag har hittat, när jag sökte på "opengl tutorial" på Google, som jag har haft mest nytta av, även om de inte är speciellt bra är dessa:

Megabyte Softworks: OpenGL 3.3
Lighthouse3D.com: Tutorials
OGLdev: Tutorials

Sen har du gamla tutorials från NeHe som kör med gammal Fixed Function Pipeline OpenGL. Rekommenderar att du lär dig modern OpenGL istället. Men kan dock vara kul att lära sig ändå. Tyvärr verkar de ha tagit bort alla zip-filer med source-kod.

NeHe Productions
Senast redigerad av www3 2018-01-31 kl. 17:45.
Citera
2018-01-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det gör inget om det är någon tutorial som kostar något. Betalar gärna om det är bra. Det svåra är att hitta på mer avancerad nivå. Jag har inte heller någonting emot att sitta själv och luska fram saker bara det att tutorials kan ge en snabbstart.
Ja, håller med att på avancerad nivå är det svårare att hitta bra tutorials. Är det GLSL-tutorials du letar efter på avancerad nivå?
Citera
2018-01-31, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Jag har väl ett musikaliskt bildspråk, gillar att teckna mönster och symboler
grafiskt. Är även musiker. texturer och bakgrunder fungerar väldigt bra.
Har även målat muraler. Kan inte skapa 3d-modeller i data-program(vad jag vet iallafall)
Brukar lämna in jobb till laserskärare ganska ofta.
Använder program som Sony Vegas (Video), Photoshop och Ableton Live (Ljud)
när jag jobbar i datorn. Annars gör jag mycket för hand.
Låter nice! Kan du ladda upp lite bilder och musik som du har gjort så man kan kolla/lyssna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in