2020-05-22, 16:21
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preev
1) Högsta domstolen kan även bevilja prövningstillstånd om de anser att ett grovt rättegångsfel har skett men det gjorde de inte.
2) Många här anser ju att det är en ”rättsskandal”. Varför tyckte inte HD det då när de titta på domen?
1) HD har inte konstaterat att något grovt rättegångdfel (som du uttrycker det) har begåtts.
2) Många här kanske blir förbannade både moraliskt och etiskt, samt kanske inte har tillräcklig kompetens, eller känner alltför känslomässig vrede, för att väga in det juridiska perspektivet.
Fakta kvarstår, men vi befinner oss ju inte heller i Juridikforumet utan i Kändisskvaller.

Jag själv trodde, ur ett juridiskt perspektiv, att HR endera skulle döma till mord eller minst dråp. Vållande till annans död ansåg jag t.ex. själv vara en alldeles för mild brottsrubricering.

Att jag anser HR dom vara felaktig är ju bars en åsikt utan juridiskt värde på ett diskussionsforum i en tråd om Kändisskvaller.
Citera
2020-05-22, 16:51
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Går att köpa förstahandskontrakt i alla städer svart mot kontantbetalning.
Men hur fick han pengar till det? Han hade ju ingen inkomst. Priset för ett kontrakt ligger på flera hundra tusen.
Citera
2020-05-22, 17:20
Medlem
Zoom008s avatar
Fy fan vad jag hoppas att han blir jagad när han kommer ut och inte får en lugn stund. Att släppa ut en tickande bomb som hånar allt och alla är obegripligt. Han skulle sitta inspärrad på dårhus och ruttna bort. Djävligt läskig människa och det är vidrigt att vi ska försörja sånt pack. Hur mycket har den här pajasen kostat svenska staten och i lidande? Om han är skyldig folk pengar kan man bara hoppas att det är rätt personer då domstolen inte klarar av att ge det straff som krävs.
Senast redigerad av Zoom008 2020-05-22 kl. 17:50.
Citera
2020-05-22, 17:25
Medlem
vatchas avatar
Grisen hade både motiv och fanns på plats i lägenheten då hon dog. Detta "rätts"väsen vi har i Sverige saknar all rättvisa och är en skam! Jag fick högre straff än detta kräk om man ser till allt han fälldes för, och då var det frågan om nödvärn från min sida.
Jag blev friad i tingsrätten och dömd i hovrätten.
Så jäkla vidrigt!
Citera
2020-05-22, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatcha
Grisen hade både motiv och fanns på plats i lägenheten då hon dog. Detta "rätts"väsen vi har i Sverige saknar all rättvisa och är en skam! Jag fick högre straff än detta kräk om man ser till allt han fälldes för, och då var det frågan om nödvärn från min sida.
Jag blev friad i tingsrätten och dömd i hovrätten.
Så jäkla vidrigt!

Domen är helt rätt. Rättsapparaten är helt oberoende från vad samhällets medborgare och politikerna tycker. Det faktum att hon hade tramadol i sin magsäck och tidigare har ett dokumenterat tramadolmissbruk där hon tvingats åka in och magpumpas bara några månader tidigare innan hennes död gör att det inte kan ställas bortom rimligt tvivel att det var Abbe som gav henne en dödlig dos tramadol, HR kunde inte utesluta att det var självförvållat alternativt ett självmord. HR skriver även i sin frikännande dom att det inte finns några bevis att det var Abbe som tvingat i henne tabletterna, alltså kan det inte bevisas heller hur tramadolen hamnade där i magen.

Förutom ovanstående skriver HR även att det inte gått att få en klarlagd bild över vad som egentligen hände i lägenheten och att det även inte är bevisat att det var Abbe som la henne i badkaret. I och med det höga beviskravet för att fälla någon för mord ansåg inte HR att de bevisen som las fram räckte därav blev han frikänd.

Passar en oberoende rättsapparat inte dig kan du åka till ett Shitholistan där politikerna styr rättsväsendet. Kanske Abbes hemland Irak passar dig?
Citera
2020-05-22, 18:56
Medlem
vatchas avatar
Citat:
Domen är helt rätt. Rättsapparaten är helt oberoende från vad samhällets medborgare och politikerna tycker. Det faktum att hon hade tramadol i sin magsäck och tidigare har ett dokumenterat tramadolmissbruk där hon tvingats åka in och magpumpas bara några månader tidigare innan hennes död gör att det inte kan ställas bortom rimligt tvivel att det var Abbe som gav henne en dödlig dos tramadol, HR kunde inte utesluta att det var självförvållat alternativt ett självmord. HR skriver även i sin frikännande dom att det inte finns några bevis att det var Abbe som tvingat i henne tabletterna, alltså kan det inte bevisas heller hur tramadolen hamnade där i magen.

Förutom ovanstående skriver HR även att det inte gått att få en klarlagd bild över vad som egentligen hände i lägenheten och att det även inte är bevisat att det var Abbe som la henne i badkaret. I och med det höga beviskravet för att fälla någon för mord ansåg inte HR att de bevisen som las fram räckte därav blev han frikänd.

Passar en oberoende rättsapparat inte dig kan du åka till ett Shitholistan där politikerna styr rättsväsendet. Kanske Abbes hemland Irak passar dig?

Nä precis, vi låter ju våldtäktsmän, barnamördare och kvinnomisshandlare/mördare gå fritt. Vem vill inte ha det så. Oavsett, så finns det fall där det inte skulle skada att kanske ha en gnutta empati och moral i kroppen. Han dömdes först till 18 års fängelse av tingsrätten. Tycker bara det är sjukt att det blev sån extrem skillnad i hovrätten.
Citera
2020-05-22, 19:39
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Nä precis, vi låter ju våldtäktsmän, barnamördare och kvinnomisshandlare/mördare gå fritt. Vem vill inte ha det så. Oavsett, så finns det fall där det inte skulle skada att kanske ha en gnutta empati och moral i kroppen. Han dömdes först till 18 års fängelse av tingsrätten. Tycker bara det är sjukt att det blev sån extrem skillnad i hovrätten.

Välkommen till Sverige. Han är "invandrareeee". Det är "synd om invandrarareee" i Sverige. Dom blir ju utsatta för rasism och strukturell diskrimineeeriiiing.
Citera
2020-05-22, 19:44
Medlem
Citat:

Det finns ytterligare en hel del att undra över i detta fall ex. hennes dotter skulle ha varit ett vittne och fällt kommentarer som både styrkte att han var i lägenheten och "mamma vill inte bada" när han då bar iväg henne till badkaret. Sedan har han även misshandlat henne en hel del tidigare inklusive att han hade telekontakt med henne mordnatten. Sedan fattades hennes simkort i mobilen som låg gömt under badkaret och även hans mobil för den delen som han hade ringt med hela dagen, som sagt svenskt rättsväsendet är hel snurrigt. I princip handlar det bara om att blåneka och använda huvudet tillräckligt mycket för att hitta ny kryphål, om att så här kan det ju faktiskt ha gått till för att komma undan. Själv kan jag dock inte svara på hur duktiga advokaterna är på detta eller om det är främst är baserat på hur bra de kriminella är på detta för att göra så de ska klara sig undan.
En som var mästare att krångla sig från rättsväsendet är Gryningspyromanen. Det gick ju så långt att man hade konstant bevakning på honom för att säga till att han inte skulle göra fler dumheter, samt att han inte skulle bli lynchad.
Abbe kommer ut nu i juni och jag tvivlar inte på att vi kommer se en repris där han kort efter fängelset flyttar in hos någon tjej som han utnyttjar till botten ekonomiskt innan hon till slut också går samma väg till mötes och han kör på samma igen med spruta osv. samt att han är helt oskyldig. Dock hoppas jag på att han träffar på en invandrarbrud i förorten, för då kommer han vara historia innan det går så långt. Men detta har han nog fattat och så tuff är han inte.
Senast redigerad av Kammadaj 2020-05-22 kl. 20:40.
Citera
2020-05-22, 20:58
Medlem
Är det någon som tänkt på att han kanske sprutat in Tramadol i de jordgubbar (eller om det var vindruvor) hon ätit under det dygnet, och som var det ända som fanns i magsäcken tillsammans med preparatet. -Att han, när han kommit in i lägenheten, sprutat in en dos sagt åt henne att äta, hon har blivit dåsig och han har fått sin chans att mörda henne lungt....
Jag menar det skulle ju inte vara första gången han tvingat ner skiten i hennes hals, skillnaden är denna gång att han inte filmade henne och förnedrade henne. Han kanske gjorde det med den mobil han snodde från henne och som han gjort sig av med, och plötsligt fått minnesförlust om vart..
Hahaha pajas, hoppas han möter samma öde som Annie så fort han kommer ut.
Citera
2020-05-22, 22:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmjau
Är det någon som tänkt på att han kanske sprutat in Tramadol i de jordgubbar (eller om det var vindruvor) hon ätit under det dygnet, och som var det ända som fanns i magsäcken tillsammans med preparatet. -Att han, när han kommit in i lägenheten, sprutat in en dos sagt åt henne att äta, hon har blivit dåsig och han har fått sin chans att mörda henne lungt....
Jag menar det skulle ju inte vara första gången han tvingat ner skiten i hennes hals, skillnaden är denna gång att han inte filmade henne och förnedrade henne. Han kanske gjorde det med den mobil han snodde från henne och som han gjort sig av med, och plötsligt fått minnesförlust om vart..
Hahaha pajas, hoppas han möter samma öde som Annie så fort han kommer ut.
Kan mycket väl vara så att han sprutade i tramadol i jordgubbarna, och tog med sig dem för att mata henne de tramadolfyllda jordgubbarna. Men har obduktionen lyckats hitta tramadol i jordgubbarna? Kanske svårt med tanke på all magsyra. Har för mig att det fanns lite jordgubbar kvar i lägenheten, och dessa verkar det inte finnas någon tramadol i, hade väl uppdagats i så fall vid det här laget, men Abbe kanske hade med sig två paket jordgubbar, varav de jordgubbar han lämnade inte innehöll någon tramadol.

Frågan är dock hur det gick till, att han tog med sig jordgubbar mitt i natten och bjöd henne på jordgubbar, utan att äta själv av jordgubbarna? Hon var ju rätt sur på honom och hade grälat en del med honom över bilen dagen före, så hon var nog kanske inte på humör att äta jordgubbar när han kom över mitt i natten. På ett eller annat sätt lyckades han få henne att svälja en del tramadol, oklart hur, sedan sprutade han i henne en extra fet dos tramadol så att hon dog.

Angående den försvunna mobilen så raderade han allt innehåll på den, alltså inte bara på telefonen utan även all backup som fanns på Apple's servrar osv. Självklart försökte han dölja eventuella mordmotiv, alltså SMS mellan honom och henne där hon hotade att polisanmäla honom osv.

En skam för Sverige att hovrätten friade honom för mord. Annie förtjänar mer rättvisa än så.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-05-22 kl. 22:11.
Citera
2020-05-22, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Kan mycket väl vara så att han sprutade i tramadol i jordgubbarna, och tog med sig dem för att mata henne de tramadolfyllda jordgubbarna. Men har obduktionen lyckats hitta tramadol i jordgubbarna? Kanske svårt med tanke på all magsyra. Har för mig att det fanns lite jordgubbar kvar i lägenheten, och dessa verkar det inte finnas någon tramadol i, hade väl uppdagats i så fall vid det här laget, men Abbe kanske hade med sig två paket jordgubbar, varav de jordgubbar han lämnade inte innehöll någon tramadol.

Frågan är dock hur det gick till, att han tog med sig jordgubbar mitt i natten och bjöd henne på jordgubbar, utan att äta själv av jordgubbarna? Hon var ju rätt sur på honom och hade grälat en del med honom över bilen dagen före, så hon var nog kanske inte på humör att äta jordgubbar när han kom över mitt i natten. På ett eller annat sätt lyckades han få henne att svälja en del tramadol, oklart hur, sedan sprutade han i henne en extra fet dos tramadol så att hon dog.

Angående den försvunna mobilen så raderade han allt innehåll på den, alltså inte bara på telefonen utan även all backup som fanns på Apple's servrar osv. Självklart försökte han dölja eventuella mordmotiv, alltså SMS mellan honom och henne där hon hotade att polisanmäla honom osv.

En skam för Sverige att hovrätten friade honom för mord. Annie förtjänar mer rättvisa än så.
Jag är ingen stor anhängare till vårt rättssystem direkt. Men jag måste ärligt talat ge en känga till Annie, även om jag inte heller är en anhängare av "victim blaming". Någonstans har man ett ansvar för vilka jävla människor man träffar och ingår förhållanden med, speciellt om man är tjej. Annie visste mycket väl vad Abbe kunde vara kapabel till.

Bara genom att lyssna på hennes morsa i dokumentären får ju en att inse att Annie fick fria tyglar att göra vad fan hon ville i sitt liv. Morsan säger "men hon tyckte ju om honom" "men hon ville inte anmäla honom".

En typiskt naiv svensk sossemorsa med andra ord. Jag skulle säga att dessa bitar är mer tragiska än att Abbe blev frikänd för mord.
Citera
2020-05-22, 22:20
Bannlyst
Citat:

Vi fattar hur Sveriges rättssystem fungerar. Du behöver inte leka Herr duktig med dina briljanta kunskaper om domstolar.

Problemet är att du resonerar som en byråkratisk robot. Sverige har så pass absurda beviskrav att den mest uppenbara mördaren kan bli frikänd.

I USA hade denna blattelito fått livstid utan möjlighet till frigivning. Och i demokratifrågan har fan USA till och med mer demokrati än Sverige.

Du fastnar alldeles för mycket på teknikaliteter. Låt mig gissa, du hade inte formulerat dig på samma sätt om det var din syster som låg där i badkaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in