Citat:
Ursprungligen postat av
underbarabarbara
Nej, man ska inte normalt ha fallskyddssele vid arbete över 3 meter. Normalt ska man arbeta innanför skyddsräcken eller ställningar, och det ska ske redan från 2 meter. Varför yrar du om sådant di inte har kunskap om?
Resten av ditt inlägg är rena spekulationer som blir särskilt barocka med anledning av den okunskap du påvisar i ämnet. Själv gissar jag på att konsolerna fästs i s.k. "håltegel" och helt enkelt haft för dålig bärighet.
När man vet vad man talar om...
Citat:
Räcket, ett Combisafe, är enligt Mikael Holmqvist standard för den här typen av arbete. Han tror istället att det kan ha varit materialet som bultarna var fästa i som var problemet.
– De är fästa i en vanlig tegelvägg. Det kan nog ha varit för poröst. Men vi får se vad utredningarna visar, säger han.
http://www.byggnadsarbetaren.se/2018/02/skyddsracket-gav-vika-nar-taklaggaren-dog-fast-i-tegelvagg/
Förbannat tragiskt med killen, han verkar ha fru och småbarn också.
Edit: Zoomar man in på
bilden på Byggnadsarbetaren ser man tydligt hålet i väggen där konsolen suttit. Det är en slammad tegelvägg och kanske, mycket troligt,
hålstenstegel med dålig hållfasthet. Hålet efter konsolen ser uppfläkt och stort ut vilket styrker min teori. Om det är fästen från Combisafe TI 1727 så ska det sitta med 2 bultar med utdragningskraft på 6,6 kN styck*, är det TI 1221 ska det vara 2 bultar med utdragskraft på upp till 11,1 kN. Jag skulle aldrig i helvete lita på ett skyddsräcke fäst i hålsten eftersom jag vet hur svårt det är att få något att sitta i det öht. Även solida stenar är det vanskligt att fästa i eftersom stenen i sig faktiskt kan ryckas ur murverket.
*Verkar ologiskt att det inte ska ha samma utdragskraft som TI 1221 och jag tror det beror på att man helt enkelt inte beskrivit alla varianter av montage i den tekniska beskrivningen till TI 1727.
Mina 50 cent går på på att UE som monterat räcket inte haft tillräckliga kunskaper i montage av dessa räcken. Det kan innebära att AG går fri från vållande om denne köpt montaget av en UE som utgett sig som sakkunnig inom området.