2018-02-01, 10:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubixkuben
I normalt fall så ska man ha fallskydds sele vid arbete över 3 meter från mark nu förtiden.
att räcket brustit tyder ju på att killen måste hängt på det, visserligen rökt cigarett och lutat sig mot räcket, sedan har det gett efter och han föll mot döden.
Finns ingen kranbil på bild som tyder på att det lyfts upp material på taket och att dom monterat ner räcket tillfälligt. vilket ändå vore dumt.

De kan tidigare ha lyft upp material mellan stolparna och med kranbilen/hävaren kommit åt en stolpe så att den lossnat lite från väggen utan att det märks/syns från taket.
Citera
2018-02-01, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubixkuben
I normalt fall så ska man ha fallskydds sele vid arbete över 3 meter från mark nu förtiden.
att räcket brustit tyder ju på att killen måste hängt på det, visserligen rökt cigarett och lutat sig mot räcket, sedan har det gett efter och han föll mot döden.
Finns ingen kranbil på bild som tyder på att det lyfts upp material på taket och att dom monterat ner räcket tillfälligt. vilket ändå vore dumt.
Min gissning, undgått användning utav säkerhetssele (fallskydd) och rökt cigg, lutat sig och ramlat ner.

Eventuellt nedknuffad, saknas räcke på bild också samt fallskydd. Inled förundersökning om dråp. Mitt förslag.
Nej, man ska inte normalt ha fallskyddssele vid arbete över 3 meter. Normalt ska man arbeta innanför skyddsräcken eller ställningar, och det ska ske redan från 2 meter. Varför yrar du om sådant di inte har kunskap om?

Resten av ditt inlägg är rena spekulationer som blir särskilt barocka med anledning av den okunskap du påvisar i ämnet. Själv gissar jag på att konsolerna fästs i s.k. "håltegel" och helt enkelt haft för dålig bärighet.
Citera
2018-02-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Nej, man ska inte normalt ha fallskyddssele vid arbete över 3 meter. Normalt ska man arbeta innanför skyddsräcken eller ställningar, och det ska ske redan från 2 meter. Varför yrar du om sådant di inte har kunskap om?

Resten av ditt inlägg är rena spekulationer som blir särskilt barocka med anledning av den okunskap du påvisar i ämnet. Själv gissar jag på att konsolerna fästs i s.k. "håltegel" och helt enkelt haft för dålig bärighet.
Oavs vilk=ju detta ännu 1 bev på att många byggjobb tillh de absol mest farl jobb på hela arbetsmarkn.

Sånt här har ju hänt alldel för många ggr---tar ju aldr slut !
Citera
2018-02-01, 22:13
Medlem
Crimphris avatar
K*m P*trusson
i, e
Citera
2018-02-02, 01:07
Medlem
novolettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
K*m P*trusson
i, e
Det var som f-n!
Det finns ju en del att hitta om honom.
Citera
2018-02-02, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
K*m P*trusson
i, e

Den förolyckade?
Citera
2018-02-02, 13:44
Medlem
Citat:

När man vet vad man talar om...
Citat:
Räcket, ett Combisafe, är enligt Mikael Holmqvist standard för den här typen av arbete. Han tror istället att det kan ha varit materialet som bultarna var fästa i som var problemet.
– De är fästa i en vanlig tegelvägg. Det kan nog ha varit för poröst. Men vi får se vad utredningarna visar, säger han.
http://www.byggnadsarbetaren.se/2018/02/skyddsracket-gav-vika-nar-taklaggaren-dog-fast-i-tegelvagg/

Förbannat tragiskt med killen, han verkar ha fru och småbarn också.

Edit: Zoomar man in på bilden på Byggnadsarbetaren ser man tydligt hålet i väggen där konsolen suttit. Det är en slammad tegelvägg och kanske, mycket troligt, hålstenstegel med dålig hållfasthet. Hålet efter konsolen ser uppfläkt och stort ut vilket styrker min teori. Om det är fästen från Combisafe TI 1727 så ska det sitta med 2 bultar med utdragningskraft på 6,6 kN styck*, är det TI 1221 ska det vara 2 bultar med utdragskraft på upp till 11,1 kN. Jag skulle aldrig i helvete lita på ett skyddsräcke fäst i hålsten eftersom jag vet hur svårt det är att få något att sitta i det öht. Även solida stenar är det vanskligt att fästa i eftersom stenen i sig faktiskt kan ryckas ur murverket.

*Verkar ologiskt att det inte ska ha samma utdragskraft som TI 1221 och jag tror det beror på att man helt enkelt inte beskrivit alla varianter av montage i den tekniska beskrivningen till TI 1727.

Mina 50 cent går på på att UE som monterat räcket inte haft tillräckliga kunskaper i montage av dessa räcken. Det kan innebära att AG går fri från vållande om denne köpt montaget av en UE som utgett sig som sakkunnig inom området.
Senast redigerad av underbarabarbara 2018-02-02 kl. 14:18.
Citera
2018-02-02, 19:19
Medlem
Alla som jobbat med papp på vintern vet hur hala skräpbitar blir om de ligger på tak med frost/is/snö. Troligtvis har han halkat på skräpbitar eller ramlat ned i samband med svetsningen av takfoten. Blir förbannat halt om man trampat upp en klump snö under dojan och går på plåten!
Tycker att förklaringen att räcket lossnade pga poröst tegel verkar trolig. Att han ska ha stått och lutat sig mot räcket och att det ska ha gett vika, är för mig helt otroligt dumt att tro.
Hur som helst så är det sjukt tragiskt när det händer en sån här sak.
Alla tankar till hans fru o kids. Rip.
Citera
2018-02-02, 20:51
Medlem
Citat:
När man vet vad man talar om...

http://www.byggnadsarbetaren.se/2018/02/skyddsracket-gav-vika-nar-taklaggaren-dog-fast-i-tegelvagg/

Förbannat tragiskt med killen, han verkar ha fru och småbarn också.

Edit: Zoomar man in på bilden på Byggnadsarbetaren ser man tydligt hålet i väggen där konsolen suttit. Det är en slammad tegelvägg och kanske, mycket troligt, hålstenstegel med dålig hållfasthet. Hålet efter konsolen ser uppfläkt och stort ut vilket styrker min teori. Om det är fästen från Combisafe TI 1727 så ska det sitta med 2 bultar med utdragningskraft på 6,6 kN styck*, är det TI 1221 ska det vara 2 bultar med utdragskraft på upp till 11,1 kN. Jag skulle aldrig i helvete lita på ett skyddsräcke fäst i hålsten eftersom jag vet hur svårt det är att få något att sitta i det öht. Även solida stenar är det vanskligt att fästa i eftersom stenen i sig faktiskt kan ryckas ur murverket.

*Verkar ologiskt att det inte ska ha samma utdragskraft som TI 1221 och jag tror det beror på att man helt enkelt inte beskrivit alla varianter av montage i den tekniska beskrivningen till TI 1727.

Mina 50 cent går på på att UE som monterat räcket inte haft tillräckliga kunskaper i montage av dessa räcken. Det kan innebära att AG går fri från vållande om denne köpt montaget av en UE som utgett sig som sakkunnig inom området.

Ja, det är hålstenstegel som Sandspårets låghus har som fasad. Så nu är den diskussionen avslutad.
Citera
2018-02-02, 23:58
Medlem
Citat:

200cm och högre så ska man ha sele!

usch.....man får ont i magen när man tänker på denna olycka :/
Citera
2018-02-03, 02:11
Bannlyst
Det är väl platta tak där på skolspåret, det kan ju samlas vattenpölar på taken som fryser på och som man inte ser när det snöat. annars är plåttak farliga, snön tinar av värmen upp genom plåten och sen det blir snorhalt utan att man kunnat se det.

Tråkigt för killen men iomed att de pratat med de anhöriga så är det väl en svensk jobbare... Annars trampar de runt en massa utländska i landet som skiter i de flesta reglerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1

Annars är det fin utsikt däruppifrån, Julianska gatan i Kortedala ligger rätt högt, där har man varit på jobb, på sommaren är det okey men inte nu under vintern.

Sen skall man se upp med de där gångstegarna eller vad de kallas som finns på en del tak, höll på att vingla av ett tak i Kortedala, de som satt upp dem hade fuskat och inte dragit i alla bultar som de skulle.
Senast redigerad av beaver_se 2018-02-03 kl. 02:20.
Citera
2018-02-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1

Jag hade ett längre inlägg om detta som av någon anledning försvann. Nej, Man ska normalt ha skyddsräcken. Enbart om det är olämpligt med skyddsräcken ska man ha "sele" och livlina.

I princip var alltså skyddet korrekt, man hade valt förstahandsvalet i skyddsåtgärder och monterat ett skyddsräcke. Tyvärr valde man en olämplig modell av skyddsräcke för den aktuella byggnaden eftersom fasadteglet inte lämpar sig för infästning av bärande element.

Läs AFS 1999:3, 57, 58 samt 88 §§.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in