Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-29, 23:26
  #1
Avstängd
korsangarens avatar
Man får starta trådar om moderatorsåtgärder efter att ha följt stegen innan. Varför har exakt 100% av dessa trådar rapporterats för 0.06. Moderatorsåtgärder? Tycker det är en intressant diskussion att ta upp då jag finner detta mycket märkligt.

Beror det på att de som rapporterar inte kan reglerna?

Notera att denna tråd har en frågeställning och inte är intresserad om en massa tjafs om hur man ska diskutera det här eller inte.
__________________
Senast redigerad av korsangaren 2018-01-29 kl. 23:30.
Citera
2018-01-30, 06:49
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsangaren
Man får starta trådar om moderatorsåtgärder efter att ha följt stegen innan. Varför har exakt 100% av dessa trådar rapporterats för 0.06. Moderatorsåtgärder? Tycker det är en intressant diskussion att ta upp då jag finner detta mycket märkligt.

Beror det på att de som rapporterar inte kan reglerna?

Notera att denna tråd har en frågeställning och inte är intresserad om en massa tjafs om hur man ska diskutera det här eller inte.

Det verkar i de flesta fall handla om att sedvanlig procedur inte följs.

Antingen är inte PM-konversation med moderator uttömd, eller så är tråden här startad för tidigt.

Eller både och.
Citera
2018-01-30, 08:10
  #3
Avstängd
Arkhamists avatar
Jag brukar ibland roa mig med att klicka på rapportknappen så att rapport"-prompten" poppar upp eftersom man då kan se om ett inlägg eller en tråd redan är rapporterad. En sak är oerhört tydlig - Flashbacks rapportfunktion missbrukas å det grövsta.

I stort sett alla trådstarter som behandlar i stort sett vadsomhelst som är explosivare än skötselråd för pelargoner rapporteras. Favoriterna bland de inbillade regelbrotten är Hets mot folkgrupp, Uppvigling, Moderatorsåtgärder, Personangrepp och Trams & Off Topic. Den sistnämnda står ensam för säkert hälften av alla rapporteringar.

Det står klart utom allt rimligt tvivel att människor använder rapportfunktionen som ett vapen mot ämnen de inte håller med om, användare vars argument är slagkraftigare än de egna och bara rent generellt för att jävlas.

Det här är ett stort problem som admin bör ta tag i. Okynnesrapporterande bör betraktas som sabotage, för det är nämligen precis vad det handlar om. Man försöker sabotera trådar och diskussioner genom ändlös abuserapportering och utfallet blir att moderatorerna får vada fram i högar av okynnes- och hämndrapporter från idioter vars uppfattning om yttrandefrihet som bäst är bristfällig och som sämst är direkt motarbetande.

Det är ett jävla ofog, på ren svenska.
Citera
2018-01-30, 11:29
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Jag brukar ibland roa mig med att klicka på rapportknappen så att rapport"-prompten" poppar upp eftersom man då kan se om ett inlägg eller en tråd redan är rapporterad. En sak är oerhört tydlig - Flashbacks rapportfunktion missbrukas å det grövsta.

I stort sett alla trådstarter som behandlar i stort sett vadsomhelst som är explosivare än skötselråd för pelargoner rapporteras. Favoriterna bland de inbillade regelbrotten är Hets mot folkgrupp, Uppvigling, Moderatorsåtgärder, Personangrepp och Trams & Off Topic. Den sistnämnda står ensam för säkert hälften av alla rapporteringar.

Det står klart utom allt rimligt tvivel att människor använder rapportfunktionen som ett vapen mot ämnen de inte håller med om, användare vars argument är slagkraftigare än de egna och bara rent generellt för att jävlas.

Det här är ett stort problem som admin bör ta tag i. Okynnesrapporterande bör betraktas som sabotage, för det är nämligen precis vad det handlar om. Man försöker sabotera trådar och diskussioner genom ändlös abuserapportering och utfallet blir att moderatorerna får vada fram i högar av okynnes- och hämndrapporter från idioter vars uppfattning om yttrandefrihet som bäst är bristfällig och som sämst är direkt motarbetande.

Det är ett jävla ofog, på ren svenska.
Bara för att ett inlägg rapporterats för det ena eller det andra betyder det ju inte att det faktiskt förhåller sig på det sättet och att moderatorerna i berört forum är tvungna att beivra det påstådda regelbrottet, det kan ju mycket väl bli även så att rapporteringen raderas beroende på att det inte är ett regelbrott.

Att en funktion missbrukas är tyvärr sådant som förekommer på ett sådant här forum och jag har svårt att se hur man ska komma tillrätta med det, med mindre än att funktionen försvinner helt, men gör man så lär det bli sju resor värre då trådar utan problem skulle kunna svämma över av verkliga regelbrott, men att det inte fanns en chans i världen för moderatorerna att hinna läsa igenom alla inlägg för en individuell bedömning, speciellt inte i en mycket aktiv tråd.
Citera
2018-01-30, 12:05
  #5
Avstängd
Arkhamists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Bara för att ett inlägg rapporterats för det ena eller det andra betyder det ju inte att det faktiskt förhåller sig på det sättet och att moderatorerna i berört forum är tvungna att beivra det påstådda regelbrottet, det kan ju mycket väl bli även så att rapporteringen raderas beroende på att det inte är ett regelbrott.

Att en funktion missbrukas är tyvärr sådant som förekommer på ett sådant här forum och jag har svårt att se hur man ska komma tillrätta med det, med mindre än att funktionen försvinner helt, men gör man så lär det bli sju resor värre då trådar utan problem skulle kunna svämma över av verkliga regelbrott, men att det inte fanns en chans i världen för moderatorerna att hinna läsa igenom alla inlägg för en individuell bedömning, speciellt inte i en mycket aktiv tråd.
I mångt och mycket kokar det nog ner till att även moderatorerna är människor. Om ett inlägg massanmäls av exempelvis ideologiskt motiverade troll har jag inget större förtroende för att den enskilde moderatorn väljer att faktiskt sätta sig ner och kika på om det är ett regelbrott eller inte. Att falla för grupptrycket är lätt, framförallt när man vet att det är så mycket enklare att bara radera inlägget än att sitta och se notifikationer ploppa upp hela jävla kvällen och natten på samma inlägg.

För att sådant sker vet vi. #JagÄrHär har satt det i system på alla andra sociala medier, så varför skulle de inte finnas här och sitta och anonymt spamma rapporteringar för att deraila debatter som de anser inte bör föras?

Ett förslag är att omarbeta rapportfunktionen så att den per automatik inte slås på när en ny tråd startas. Trådar läses som regel igenom av moderatorerna ändå och då får dessa ta besluten där och då om inlägg ska raderas eller flyttas. Undantag gäller trådar som börjar växa på sig. Om en tråd exploderar av inlägg, som exempelvis Bjärredtråden, kan moderatorerna välja att slå på rapportfunktionen på den enskilda tråden. Givetvis kommer okynnesrapporteringarna att då sätta fart, men då blir det under kontrollerade former i vissa enskilda trådar. Inte över hela forumet samtidigt. Fördelen med detta gör att moderatorerna slipper vada i rapporteringar samtidigt som vi vrider det här vapnet ur händerna på yttrandefrihetens dödgrävare och andra småsinta individer.
Citera
2018-01-30, 15:37
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det verkar i de flesta fall handla om att sedvanlig procedur inte följs.

Antingen är inte PM-konversation med moderator uttömd, eller så är tråden här startad för tidigt.

Eller både och.

Japp, så är det ju i 90 % av fallen. Folk är som vanligt korkade och kan inte följa skrivna instruktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
I mångt och mycket kokar det nog ner till att även moderatorerna är människor. Om ett inlägg massanmäls av exempelvis ideologiskt motiverade troll har jag inget större förtroende för att den enskilde moderatorn väljer att faktiskt sätta sig ner och kika på om det är ett regelbrott eller inte. Att falla för grupptrycket är lätt, framförallt när man vet att det är så mycket enklare att bara radera inlägget än att sitta och se notifikationer ploppa upp hela jävla kvällen och natten på samma inlägg.

Tvärt om faktiskt. Inlägg som mass-rp:as kollas extra noga eftersom man då får en indikation på att nått osedvanligt postats.

Dessutom så kollas givetvis alla inlägg som RP:as innan inlägget och/eller RP:n åtgärdas.

Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
För att sådant sker vet vi. #JagÄrHär har satt det i system på alla andra sociala medier, så varför skulle de inte finnas här och sitta och anonymt spamma rapporteringar för att deraila debatter som de anser inte bör föras?

Ett förslag är att omarbeta rapportfunktionen så att den per automatik inte slås på när en ny tråd startas. Trådar läses som regel igenom av moderatorerna ändå och då får dessa ta besluten där och då om inlägg ska raderas eller flyttas. Undantag gäller trådar som börjar växa på sig. Om en tråd exploderar av inlägg, som exempelvis Bjärredtråden, kan moderatorerna välja att slå på rapportfunktionen på den enskilda tråden. Givetvis kommer okynnesrapporteringarna att då sätta fart, men då blir det under kontrollerade former i vissa enskilda trådar. Inte över hela forumet samtidigt. Fördelen med detta gör att moderatorerna slipper vada i rapporteringar samtidigt som vi vrider det här vapnet ur händerna på yttrandefrihetens dödgrävare och andra småsinta individer.

Okynnesrapportering är faktiskt inget problem. Det är nästan komiskt genomskinligt och det syns direkt när någon eller några börjar med detta. RP samlas per inägg så det är inget problem med mängder, och som sagt när en eller ett fåtal börjar rp:a kors och tvärs så märks det direkt. Det är oftast endera av två fall:

1) någon har fått på tafsen av en annan FB:are i en diskussion och sätter sig då och RP:ar så gott som alla inlägg av sin meningsmotståndare. Det är egentligen ett rätt komisk beteende i sin småsinthet, men jag brukar skickat ett PM tillbaka att de ska ge fan i att okynnesrapportera.

2) någon/några får för sig att göra en RP-räd av personliga politiska, åsiktsmässiga eller moraliska skäl och rp:ar alla inlägg som stör det egna välbefinnandet/åsikten. ÄVen detta är snudd på övertydligt i RP-systemet och även här brukar ett PM där man förklarar hur FB funkar få dem att sluta.
Citera
2018-01-30, 16:38
  #7
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Bara för att ett inlägg rapporterats för det ena eller det andra betyder det ju inte att det faktiskt förhåller sig på det sättet och att moderatorerna i berört forum är tvungna att beivra det påstådda regelbrottet, det kan ju mycket väl bli även så att rapporteringen raderas beroende på att det inte är ett regelbrott.

Raderas alltid rapportering om det inte anses vara något regelbrott? Alltså, kan man förutsätta att rapportering inte är 'behandlad' om man ser att ett inlägg är rapporterat?
Citera
2018-01-30, 16:43
  #8
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Raderas alltid rapportering om det inte anses vara något regelbrott? Alltså, kan man förutsätta att rapportering inte är 'behandlad' om man ser att ett inlägg är rapporterat?

Ja, när vi tittat på en RP och bestämt att den inte behöver någon åtgärd så tar vi bort den, annars fortsätter inlägget synas som RPat för ens kollegor.
Citera
2018-01-30, 17:00
  #9
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
För att sådant sker vet vi. #JagÄrHär har satt det i system på alla andra sociala medier, så varför skulle de inte finnas här och sitta och anonymt spamma rapporteringar för att deraila debatter som de anser inte bör föras?
Det spelar ingen större roll. Att massanmäla ger ingen större effekt alls mer än att en siffra med antalet aktiva rapporter på den tråden ökar. Det påverkar inte prioriteringen alls på det sättet och det görs ju en bedömning av regelbrottet oavsett om det finns 0, 1 eller 600 rapporter på det. Det är nog betydligt jobbigare för den som vill massrapportera än det är för oss att ta hand om det, så sådana aktioner är helt verkningslösa här.

Bättre med en rapportering för mycket en en för lite, så vi har inget intresse av att försvåra rapporteringarna. Snarare tvärtom.
Citera
2018-01-31, 19:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Jag brukar ibland roa mig med att klicka på rapportknappen så att rapport"-prompten" poppar upp eftersom man då kan se om ett inlägg eller en tråd redan är rapporterad. En sak är oerhört tydlig - Flashbacks rapportfunktion missbrukas å det grövsta.

I stort sett alla trådstarter som behandlar i stort sett vadsomhelst som är explosivare än skötselråd för pelargoner rapporteras. Favoriterna bland de inbillade regelbrotten är Hets mot folkgrupp, Uppvigling, Moderatorsåtgärder, Personangrepp och Trams & Off Topic. Den sistnämnda står ensam för säkert hälften av alla rapporteringar.

Det står klart utom allt rimligt tvivel att människor använder rapportfunktionen som ett vapen mot ämnen de inte håller med om, användare vars argument är slagkraftigare än de egna och bara rent generellt för att jävlas.

Det här är ett stort problem som admin bör ta tag i. Okynnesrapporterande bör betraktas som sabotage, för det är nämligen precis vad det handlar om. Man försöker sabotera trådar och diskussioner genom ändlös abuserapportering och utfallet blir att moderatorerna får vada fram i högar av okynnes- och hämndrapporter från idioter vars uppfattning om yttrandefrihet som bäst är bristfällig och som sämst är direkt motarbetande.

Det är ett jävla ofog, på ren svenska.
Va? Hur? Exempel?
Citera
2018-01-31, 21:01
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Einar
Va? Hur? Exempel?

Vadå exempel?

Klickar du på Rapportera under ett inlägg och inlägget redan är rapporterat så ser man för vad det är rapporterat. En eller flera orsaker.
Citera
2018-02-04, 05:02
  #12
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Bättre med en rapportering för mycket en en för lite, så vi har inget intresse av att försvåra rapporteringarna. Snarare tvärtom.

Jag har ibland rapporterat inlägg jag finner bryter mot reglerna. Oftast har det varit helt fullständigt uppenbart. Men ibland har jag varit osäker, varför jag då oftast avstått. Förstår jag dig rätt med att du, och andra moderatorer, önskar att jag, och andra användare, bör rapportera även då vi är osäkra, men tror att ett inlägg kanske är ett regelbrott?

Några gånger har jag dagen efter jag rapporterat ett inlägg gått in och kollat om min anmälan resulterat i att inlägget tagits bort och nästan alltid har mod delat min bedömning. Men inte alltid. Så skulle det gå att skapa en funktion där man kan se om ens bedömning om rapportering har delats av mod? För att på så vis framöver bättre kunna bedömma om inlägg bryter mot gällande regler eller ej. Att förvänta sig att mod skickar pm med feedback till alla som raporterat något förstår jag är omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback