2018-01-29, 18:43
Medlem
Kolesterolet gör ingen skada om du inte äter för mycket Omega 6 och kolhydrater, men det är en annan diskussion och hör inte hit. Nu var ju inte min ide kanske just att man ska äta 10 ägg om dagen då jag förespråkar mycket balanserad (och naturlig) kost, det var mer ett räkneexempel som visar att det trots allt vore praktiskt möjligt om än tråkigt och jävligt ensidigt till och med för en värdelös kock.

Jag bad faktiskt min morbror (som bl a var med i Kocklandslaget någonstans på 90-talet) att ta fram en receptbok med riktigt bra mat för fattiga människor, tyvärr gjorde han ingenting av det. Jag kanske skulle fråga honom igen?
Citera
2018-01-29, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Det kan ju vara lite svårt, att plocka bär och svamp i januari-februari. Och det finns kanske inte så mycket plats i frysen.

För det första så finns det en hel del att plocka även vintertid, men man torkar bär, växter och svamp, då håller de i åratal.
Citera
2018-01-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Detta är dock mindre realistiskt om man t ex bor i en storstad eller av någon anledning inte har tid att dra upp 7 kg fisk per vecka. Så enkelt lär/är det väl knappast att gå till närmaste insjö och dra upp så mycket fisk.

Potatis är också inte särskilt bra då potatis har ett bäst-före vilket ökar risken för spill. Pasta och ris håller i flera år om man inte bryter förpackningen.
Bäst före på potatis ligger ju ett år fram i tiden. Då har väl vem som helst hunnit äta upp den?
Citera
2018-01-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Varm potatis bildar socker i Din mage. Socker kan starta Diabetes. Kostnaden för behandling är varken billig eller god. Föreslår ovanjordsgrönsaker istället. Nässlor, maskrosblad också ,m.m.
Potatis innehåller stärkelse som bryts ned till glukos. Att potatis ger diabetes är trams och vart plockar man nässlor och maskrosblad såhär års förresten?
Citera
2018-01-29, 19:08
Medlem
Om man tycker det är ok att leva på havregryn, gröna ärtor och rapsolja så kan man klara sig på 10 spänn om dagen. Vill man festa till det lite så kan man lägga till 100 gr strömming (c:a 50 kr/kg) och ändå klarar sig inom budgeten.
Citera
2018-01-29, 19:54
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
För 500 kr kan du leva på men sen beror det på dina krav.

Gå till Willys och rikta in dig på Eldorado märket.

Falukorv 800g kan du köpa eldorado för ca 20 kr styck
Köttbullar 1k Eldorado 30kr
Eldorado tjocka korvar 70kr
Pasta går att köpa för 8,5 kr styck 1 kg f
Ketchup 8,5 eldorado

Mitt i månad så brukar Ica, Willys och Hemköp har 10 kronors veckor.

Så handlar mat för 300kr och 200kr kan du rikta in dig på frukost.
20kr Max för en limpa över 600g. Köp några stycken.
Ägg kan du köpa billigt på ÖB
Smör eldorado på willys 15kr eller Ica har sin egen för några kronor mindre 600g också.
Gurka kan man fynda för 5-10kr på willys eller netto varje månad.
Gillar du gröt kan du köpa det också billigt Grant tror jag märket heter på willys 1,5kg för typ 14 kr och sen kan du köpa sylt till.

Det här är nog helt fel tänk om man vill leva billigt. Köpa billiga halvfabrikat och satsa på billiga lågbudgetmärken.. det tror jag inte alls är en bra idé, varken ekonomiskt eller näringsmässigt.

Satsa på att köpa ordenterlig mat istället, fast skippa framförallt köttet. Ät mer vegetariskt (inte cuorn och sån skit som försöker imitera kött, det är både dyrt och väldigt onyttigt) men rotfrukter tex är både billig och ordenterlig mat.

Gör storkok en dag i veckan (som ska räcka för alla måltider, matlådor etc) då kan man både äta gott och billigt.
Citera
2018-01-29, 20:19
Medlem
Det går absolut om du storhandlar, men förbered dig på att det blir mycket pasta och utländskt kött...
Citera
2018-01-29, 21:07
Bannlyst
Kan man äta för 16kr per dag? Ja visst kan man det.

Saker man kan köpa för 10kr. Kombinera.

10kr, 1 kg pasta.
10kr, 1 liter mjölk.
10kr, 2 kilo potatis.
15kr, 2 kilo mjöl.
15kr, 2 kilo havregrynsgröt.
10kr: 2 ägg.

Det håller dig levande en månad, och så får du pengar över. Havregrynsgröten täcker frukost i en månad, ha i mjölk. Käka ett ägg i veckan. Baka bröd med mjölet som basföda. Käka kokt potatis till middag. Lyxa till det med pasta utan sås på kvällen. Vad blir priset där? 5 kr måltid kanske. Köp en banan i veckan för vitaminerna. Det kan vara värt att investera i olja, det bör räcka en månad och kan piffa till potatisen lite.

Smaklig måltid.
Citera
2018-01-29, 21:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Ris, pasta och potatis med lite mat på toppen, stekt lök och smör.
Citera
2018-01-29, 21:31
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Potatis har ett mer omfattande näringsinnehåll än ris och durumvetemjöl (pasta). Det skulle väl i princip gå att leva på uteslutande potatis utan att få några bristsjukdomar. Säkra upp med lite c-vitamin (eller multivitamin) för säkerhetsskull. För mer fett, ta rapsolja, det är bra och billigt.
Citera
2018-01-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Det här är nog helt fel tänk om man vill leva billigt. Köpa billiga halvfabrikat och satsa på billiga lågbudgetmärken.. det tror jag inte alls är en bra idé, varken ekonomiskt eller näringsmässigt.

Varför skulle det vara fel tänk att satsa på lågprismärken? Skulle exempelvis pastan och havregrynen (till gröt) vara sämre bara för att att det är lågprismärken? Drog upp det eftersom personen du citerade drog upp dessa livsmedel. Sedan finns det ju frysta grönsaker etc som man kan köpa billigt med lågprismärken. Varför är det sämre både näringsmässigt och ekonomiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Potatis har ett mer omfattande näringsinnehåll än ris och durumvetemjöl (pasta). Det skulle väl i princip gå att leva på uteslutande potatis utan att få några bristsjukdomar. Säkra upp med lite c-vitamin (eller multivitamin) för säkerhetsskull. För mer fett, ta rapsolja, det är bra och billigt.

Problemet är ju att det är otroligt ensidigt, och folk skulle antagligen tröttna ganska snabbt. Vilket gör det till en dålig ide.
Citera
2018-01-29, 21:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Varför skulle det vara fel tänk att satsa på lågprismärken? Skulle exempelvis pastan och havregrynen (till gröt) vara sämre bara för att att det är lågprismärken? Drog upp det eftersom personen du citerade drog upp dessa livsmedel. Sedan finns det ju frysta grönsaker etc som man kan köpa billigt med lågprismärken. Varför är det sämre både näringsmässigt och ekonomiskt?

Nae, inte riktigt så jag menade, det kanske inte framgick så som jag trodde.

Det jag menade var att användaren bara listade massa skitmat, falukorv, färdiga köttbullar, pasta och ketchup. Inte fasen är det bra mat. Då tror jag det är bättre att satsa på typ bönor och linser som faktiskt är billigare mat, än att bara satsa på att köpa "billiga" färdigköttbullar. Sen om den djupfrysta broccolin är från Scan eller Eldorado, det spelar nog ingen större roll. Fast ska jag vara ärlig har jag ingen jättekoll på matprodukter, deras näringsinnehåll etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in