2014-04-15, 20:40
Medlem
Snacka om att göra bort sig.

Går ut på banan, slicar drive och järn. Blir frustrerad. Åker till dormy för att få lite tips. Dom ska börja kolla på mig när jag slår. Maxar både drive och järn 6 spikrakt med liten draw. Dom skrattar och säger "Det där ser ju inte så tokigt ut". Slog förvisso ner lite för mycket på boll på drivern. Men annars kanon slag. Får världens boost. Kommer ut idag på banan igen. Tillbaka med slice och missriktade slag.

Jobbar mycket med min järnsving samtidigt som jag jobbar med drivern. Det går inte alls ihop. Men men snacka om skämmas på dormy när man beklagat sig som bara den för dom.
Citera
2014-04-15, 20:56
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R00kie

Går ut på banan, slicar drive och järn. Blir frustrerad. Åker till dormy för att få lite tips. Dom ska börja kolla på mig när jag slår. Maxar både drive och järn 6 spikrakt med liten draw. Dom skrattar och säger "Det där ser ju inte så tokigt ut". Slog förvisso ner lite för mycket på boll på drivern. Men annars kanon slag. Får världens boost. Kommer ut idag på banan igen. Tillbaka med slice och missriktade slag.

Jobbar mycket med min järnsving samtidigt som jag jobbar med drivern. Det går inte alls ihop. Men men snacka om skämmas på dormy när man beklagat sig som bara den för dom.

Jag gör exakt samma sak med min driver, i simulator 300 carry med lätt draw ute på banan så är verkligheten mer åt 230-240 carry med fade alternativt slice.. Bara att träna, tex headcover i armhålan.
Citera
2014-04-15, 21:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solos
Ny driver

Köpte Callaway X Hot Pro (2013) på lite vinst eller förlust utan att testa den. Gillar den inte direkt. Speciellt inte ljudet vid träff, jag vill ha det där klingade lite högre ljudet, inte det dova tysta som denna ger.

Någon som har tips på sköna drivers 9,5 grader (stiff) som går bra och låter bra? Bryr mig inte om märke osv.

Kika på Titleist 913 som redan rekommenderats. Tycker även Cobra AMP Cell Pro är en diamant.

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Bästa sättet att lära sig slå järn med ca 80% kraft? Jag lappar på för kung och fosterland och det resulterar i långa slag men allt för ofta relativt snea, bryr mig inte särskilt mycket om jag skulle tappa längd i början så jag slår tillräckligt långt iaf..

Börja jobba med tempo!

Antingen laddar du ner en metronom och svingar efter den eller så hittar du en lugn låt som har en tydlig takt att svinga efter. Att bara "växla ner" utan att ha något att förhålla sig till är helt omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av R00kie

Varför går du till Dormy och gnäller om dina svingproblem och inte till en tränare som kan hjälpa dig?
Citera
2014-04-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
På jakt efter en range i sthlmsområdet där man får slå på riktigt gräs. Så trött på Årstafältets plastmatta

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Kungsängen!

Tror inte kungsängen har öppnat sin gräsrange ännu för säsongen men när de gör de så brukar de vara en dag i veckan som den har öppet.
Citera
2014-04-15, 23:22
Medlem
Whatevahs avatar
Då planen är att uppgradera järnklubborna (från 15 år gamla mizuno kopior) under året, så har jag besökt lite demodagar för att se vad de olika märkena har ett erbjuda.

Senast var det Cobra och enligt deras kille som hade någon liten iPad och kollade bollbanor och liknande med, vore det optimala för mig baffler XL. Dessa är vad jag kan förstå super vänliga för spelaren och man kan nästan luftsvinga och skicka iväg bollen stabilt (jag slog en rejäl duff som gick ungefär lika långt som ett bra slag med min klubba).

Nu nämnde inte jag mitt HCP för killen och slog en 10 sockets, några duffar etc. Dvs en helt vanlig rangedag för mig, dessa slag händer -aldrig- på banan, men kanske påverkade honom att sätta en lättspelad klubba i mina händer.

Läste nu i Golftidningen förbundet ger ut (va heter den? total blackout) att spelarna i deras test slog både längre och rakare med en superspelförbättrande klubba vilken baffler är, men att de rekommenderade den till höghandikappare.

Borde fler satsa på spelförbättrande klubbor istället för smidda järn, även vid lägre hcp? Är det läge att som singelhandikappare gå på klubbor som är avsedda för nybörjare? Hur vetenskapliga är dessa demodagstester? Borde jag först restaurera min sving, då jag både håller för hårt i klubban och gör fel i baksvingen (vilket är det som skapar mina range sockets och banhookar), innan jag söker nya klubbor?
Citera
2014-04-16, 08:25
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Då planen är att uppgradera järnklubborna (från 15 år gamla mizuno kopior) under året, så har jag besökt lite demodagar för att se vad de olika märkena har ett erbjuda.

Senast var det Cobra och enligt deras kille som hade någon liten iPad och kollade bollbanor och liknande med, vore det optimala för mig baffler XL. Dessa är vad jag kan förstå super vänliga för spelaren och man kan nästan luftsvinga och skicka iväg bollen stabilt (jag slog en rejäl duff som gick ungefär lika långt som ett bra slag med min klubba).

Nu nämnde inte jag mitt HCP för killen och slog en 10 sockets, några duffar etc. Dvs en helt vanlig rangedag för mig, dessa slag händer -aldrig- på banan, men kanske påverkade honom att sätta en lättspelad klubba i mina händer.

Läste nu i Golftidningen förbundet ger ut (va heter den? total blackout) att spelarna i deras test slog både längre och rakare med en superspelförbättrande klubba vilken baffler är, men att de rekommenderade den till höghandikappare.

Borde fler satsa på spelförbättrande klubbor istället för smidda järn, även vid lägre hcp? Är det läge att som singelhandikappare gå på klubbor som är avsedda för nybörjare? Hur vetenskapliga är dessa demodagstester? Borde jag först restaurera min sving, då jag både håller för hårt i klubban och gör fel i baksvingen (vilket är det som skapar mina range sockets och banhookar), innan jag söker nya klubbor?

Man borde spela med dom klubborna som passar spelaren bäst och som samtidigt ger en självförtroende att slå ett bra slag, det är mycket som sitter i skallen. Om vi tar ett exempel så använder Mark Crossfield (pga pro) som gör youtubevideos Mizuno JPZ EZ, enligt Golfs test är dessa riktade till spelare med 15-40 i hcp.
Citera
2014-04-16, 09:08
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

Fler borde helt klart satsa på t.ex. Baffler XL. De klubborna går bäst av en anledning och är aldrig riktade till nybörjare som så utan till spelare som vill ha extra hjälp för att slå längre och rakare. Personligen tycker jag att de är fula att titta på och som Fiddeflum säger så sitter det mesta i huvudet när du väljer klubbor. Men är du en spelare som vill ha så mycket hjälp som möjligt är det inget snack.

I fjol sålde jag inte mindre än fyra set av Cobra Baffler till herrar med under 15 i HCP. Tre av fyra sänkte sig på någon av de första rundorna de gjorde. Inget snack att det satt i klubborna, det var liksom självklart. Men är du som mig och inte står ut med utseendet är det inget bra alternativ. Personligen har jag provat Baffler med det skaft och de speccs jag ska ha och slår en j7 där nästan 15 meter längre än jag gör med mina AMP Forged.

Demodagstesterna vet jag inte vad det innefattar riktigt. Men om du bara går på din känsla vad säger det dig då? Jag gissar att det inte gjordes någon custom fitting fullt ut där du fick prova olika skaft etc. men om standardklubborna kändes bra så kan du räkna med att efter lite custom känns det ännu bättre.

Hade jag sålt klubbor till dig hade jag frågat dig om du tycker det är värt tiden och pengarna som krävs för att lägga om svingen eller om du vill ha ett par klubbor du gillar nu. Samtidigt skulle jag säga att det inte spelar någon roll om din sving är lite annorlunda, de spelförlåtande klubborna kommer fortfarand ge dig bäst längd och kontroll.
Citera
2014-04-16, 10:54
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Treamz skrev

Stod och försökte få lite längd i drivern idag på rangen. Slutade med att svingen såg ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=CvWYWuTicIk

Inte så vackert men rätt bra längd fick jag ut ändå, enligt mig iaf

Gick in och kikade i flightscope senare vad man fick ut för värden. Listade dem i beskrivningen till filmen men carryn låg på ca 255-270 och totala längden var i snitt kring 290 och som längst 305. Swingspeeden ligger på mellan 112 och 117 mph.

Några synpunkter på svingen? Ska lägga upp min "seriösa" sving lite senare också. Kan säga att Big bertha alphan går snuskigt långt iaf!

Det ser grymt bra ut! Sjukt bra uppvridning! Kanske vrider lite mycket på högerfoten? Men slår du rakt så spelar ju inte det någon roll.
Citera
2014-04-16, 11:06
Medlem
Behöver tips på en en bra driver med passande skaft då jag tänkte våga mig på att köpa på nätet utan att testa. Har en average swingspeed på ca 100 mph med drivern, missen är slice och har en relativt låg bollbana med min nuvarande driver, Ping G15 med stiff skaft.

Ping G25 har jag läst bra om men är rädd att den är lik min G15 som jag inte alls gillar. Annars en Cobra Amp Cell Pro (Matrix HD 6Q3 RED TIE) hittade jag till bra pris, kan den passa?
Citera
2014-04-16, 15:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Behöver tips på en en bra driver med passande skaft då jag tänkte våga mig på att köpa på nätet utan att testa. Har en average swingspeed på ca 100 mph med drivern, missen är slice och har en relativt låg bollbana med min nuvarande driver, Ping G15 med stiff skaft.

Ping G25 har jag läst bra om men är rädd att den är lik min G15 som jag inte alls gillar. Annars en Cobra Amp Cell Pro (Matrix HD 6Q3 RED TIE) hittade jag till bra pris, kan den passa?

Cobra AMP Cell är en bra klubba. Men om skaftet passar har jag ingen aning om, det är bara du och en launch monitor som kan avgöra det!
Citera
2014-04-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Cobra AMP Cell är en bra klubba. Men om skaftet passar har jag ingen aning om, det är bara du och en launch monitor som kan avgöra det!
´

Så är det nog ja. Tog en chansning och köpte den, blir spännande att testa iaf
Citera
2014-04-16, 17:32
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
´

Så är det nog ja. Tog en chansning och köpte den, blir spännande att testa iaf

Du kommer nog få en positiv upplevelse från deras "stock shaft" då detta faktiskt är ett bra skaft, men om det är bäst för dig är som sagt omöjligt att säga. Hoppas du blir nöjd!

Får man fråga vad du betalade och vart du köpte den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in