2010-07-27, 17:36
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ch89
Har dessvärre inte Viasat Golf. Kan man se det på någon live-stream, liknande svtplay? Har inga problem med att betala för att se.

Som sagt, Viasat on demand. Annars finns det massor av streams. Men fråga i den stora tråden om streaming. Vill inte åka fast för något regelbrott.
Citera
2010-07-27, 20:02
Medlem
Golf - Handicapfusk?

Så..

För 3-4 år sedan spelade jag väldigt mycket PnP-golf innan jag bestämde mig för att ta det gröna kortet. Låg konstant runt ~100 per runda innan utbildningen.

Kortet fick jag väldigt sent just den säsongen, i stort sett när den var över. Så det var väl bara att invänta nästkommande säsong med spänning!

Ja just det ryggen haverarade totalt i slutet på Mars året efter, efter en kollision i en innebandymatch, tillsammans med ett illa tilltyglat ledband i vänster knä.

Det blev ingen golf öht, och bror min beslutade sig för att lägga ner golfen helt och hållet.

Hur som haver, i år har jag äntligen kunnat spela ordentligt på bana igen. Betydligt bättre än tidigare dessutom! Har slagit runt 93-94 flera rundor i rad. Tyvärr har jag gått själv med sambon som "markör".

Nu till saken.

Eftersom jag ALLTID går själv så får jag ju inte sänka mitt hcp utan att gå med en annan spelare med officiellt hcp som markör? En av damerna som stod i klubbshopen ville inte ta emot mitt scorekort och hänvisade till det jag nämnde ovan. Så jag förklarade för henne att jag alltid spelade själv etc etc, inget mer med det!

Nu i förra veckan gick jag runt på 58 poäng och visade då detta för samma dam i shopen. Hon gratulerade mig för ett ordentligt bra resultat men återigen referens till tidigare regel.

Såååå.. jag frågade då henne när/var/hur fösta bästa hcp-tävling skulle anordnas. Då blev det liv i luckan minsann. Blev anklagad för hcp-fusk och att jag skulle vara TVUNGEN att gå med andra spelare INNAN tävlingen för att sänka mitt hcp något.

Mitt diskussionunderlag är helt enkelt;

Finns det andra som har varit i samma sits som mig? Vunnit tävlingar busenkelt pga alldeles för högt hcp? Vad anser ni om spelare som spelar själv som mig?

Citera
2010-07-27, 20:23
Medlem
Bestebrors avatar
Haha fånigt att anklaga dig för hcp fusk.. Självklart är det bäst att sänka sitt hcp på tävlingar då man samtidigt brukar få med sig något trevligt pris hem.
Ser inga som helst problem med att spela själv och sänka sig. Man tjänar inte direkt på att ha mindre slag på en tävling..
Skaffa ett lösenord på golf.se så kan man justera ditt hcp själv utan du behöver beblanda dig med den där jobbiga kärringen. Jag fixade lösenordet på min klubbs shop.. Då kan man också boka tid och anmäla sig på tävlingar, hur smidigt som helst..
Citera
2010-07-27, 20:26
Medlem
decrecys avatar
Bah! Alltid lika tråkigt med paragrafryttare. Har inte spelat golf på flera år men vad jag mins så förde man själv protokoll över sitt hcp, behövde alltså inte verifiera det med nån kinkig tant.

Om du nu måste visa för henne, kan du inte bara spela alternativt roffa åt dig några kort från olika PnP banor och för låtsas protokoll? Då kan du ju även hitta på att tex din bror var med och spelade?

Så skulle jag ha gjort iaf, att spela själv är trevligt. Lite långtråkigt i längden dock kanske?
Citera
2010-07-27, 21:30
Medlem
Kaustis avatar
Skaffa inloggning till golf.se, det ger väl alla seriösa golfbanor när du blir medlem nuförtiden? Sen ser du till att skaffa dig en golfkompis som du kan lira med också. Sätt upp en lapp på nån anslagstavla vid hemmaklubben där det står följande:

"Handicapfuskare söker medspelare!
Ring mig: [mobilnummer]"

Sen är det bara att invänta svaren.
Citera
2010-07-27, 23:26
Medlem
Kuken.Olssons avatar
Jag slicar bollen som fan med driven (oftast) och skär även järnklubborna en del (blir ej så snett men tappar längd). Några enkla tips för att åtgärda dessa problem? Jag går väldigt brant ner på bollen..
Citera
2010-07-28, 00:45
Medlem
Bestebrors avatar
Se till så att inte din kropp lutar bakåt i träff ögonblicket
Träna på att svinga klubban innifrån när du svingar upp och utåt i samma spår när du svingar ner mot bollen (se bild)
Se till att vrida över armarna efter boll träffen, så inte bladet är öppet genom hela svingen = Push

Gjorde en liten fin bild om något överdriven, bortse punkterna, snedstrecken är ditt svingspår och "o" är bollen

...../
...o
../
./

Kanske lite knöligt förklarat men hjälpte min sving att slå fina draws ialf
Citera
2010-07-28, 01:40
Bannlyst
Hur långt slår ni alla här som längst i snitt med driver samt fairway stickorna??
Senast redigerad av Twitch 2010-07-28 kl. 01:57.
Citera
2010-07-28, 01:56
Medlem
Fick givetvis ett Golf-ID automatiskt när jag blir medlem. Så jag bokar tid självfallet!

Att spela ensam ett par tre gånger i månaden gör inte så mycket, gör det mest för att komma bort från ansvar och plikter hemma. Egen son samt fosterbarn som kräver sin tid.

Pratade med en bekant som följt mig till ranchen ett par gånger. Han börjar känna sig nästan sugen på att hacka gräs några vändor med mig.

Men är det ingen som upplevt något liknande på tävling eller liknande? Jag menar.. att gå -20 eller bättre på 18 hål, innebär ju oftast en garanterad seger. Synd att inte ett sådant banrekord räknas bara ;p
Citera
2010-07-28, 02:04
Bannlyst
Jag har inte blivit påtalad nått sådant men jag har också gjort som dig ungefär , har spelat ensam några rundor på PNP banor samt nötit väldigt mycket på range å annan träning, hcp jag hade vid avlägget lär jag evenutellt ha paserat ?

Får man inte låta bli att spela på banan när man har grönt kort å bara nöta på range å tränings fältet? blir man väldigt bra av d så anses d som fusk då också eller hur funkar d hela?
Citera
2010-07-28, 02:58
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitch
Hur långt slår ni alla här som längst i snitt med driver samt fairway stickorna??

Driver: 280-290
Spoon: 250-260
Hybrid(23grader): 220-230
Järn2: 220, Skrev den med då det är min huvudsakliga utslagsklubba.

Anser mig själv som långtslående då det inte är många jag spelar med som slår lika långt.
Citera
2010-07-28, 03:02
Medlem
Emobunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken.Olsson
Jag slicar bollen som fan med driven (oftast) och skär även järnklubborna en del (blir ej så snett men tappar längd). Några enkla tips för att åtgärda dessa problem? Jag går väldigt brant ner på bollen..

Ett problem skulle kunna vara att du är otimad mellan armar och underkropp, om du tar i så är det lätt att höfterna skjuts fram och du hamnar bakom bollen i träffögonblicket och därmed träffar med öppet klubblad. om nu detta skulle vara fallet så försök träna med att bli mer stabil.

Träningstips 1: Stå med fötterna ihop och svinga, på så sätt är det nästintill fysiskt omöjligt att skjuta fram höfterna om du inte vill ramla.

Träningstips 2: Stå med fötterna i en raklinja med vänsterfoten fram om du är vänsterspelare.

Hoppas man är till hjälp och lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in