2018-05-25, 10:48
Medlem
Tack skogismyra, jag gillar dina funderingar! Men det finns ingen sanning i det jag skrev. Det var bara ord som pekar i en viss riktning och i bästa fall emottas som en medicin mot mindre förvirring.

Sanningen är DU SJÄLV som LIVET och dit finns ingen väg då du redan ÄR där i LIVET som du är...

Till att bli "Nollad" finns ingen manual det bara händer och att inte få visa sig duktig och kämpa dej dit med allehanda metoder är vi inte vana vid! Identifiering med det som tyks födas, kämpar på och dör till slut är alltså förvirringens moder och Gud, pappa, mamma osv räddningen? AJ, aj inte alls, du är då Tankens slav och och att vara slav ger bara frustration och mer o mer sökande i evighet. Livet, Universum är som en hund som jagar sin egen svans i oändlighet och kan inte sluta... och just därför så skriver jag detta... vi kan inte sluta. Att se detta är behagligt och allt faller på plats äver oordningen, kaoset.
Citera
2018-05-25, 11:20
Medlem
SektenAnderssons avatar
så du menar att du förnekar den fysiska verkligheten av kött och blod ? Om ingenting hade funnits hade du bara varit tomhet, men nu finns du, med känslor och hjärna. Vad är problemet ?
Citera
2018-05-25, 11:48
Medlem
kvertys avatar
Saker kanske existerar i vardaglig mening men på kvantnivå är det rent abstrakta principer som skapar vår verklighet, som schrödingers vågfunktion och heisenbergs osäkerhetsprincip.
Citera
2018-05-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laederlappen
Jag håller med dina tankar nästan helt och hållet då jag själv kommit fram till ungefär samma slutsats.
Menar nu både det du skrivit här och även det du startade inlägget med.

Jag har vid ett par tillfällen när jag funderat kring vad livet/medvetandet väldigt länge och djupt fått en upprymd/behaglig känsla som jag inte kan beskriva.. Jag har efter ca 5 sekunder på väg in i något jag skulle kalla för total upplysthet insett att jag håller på att förstå och det innebär att detta kommer upplösas och försvinna. Då har jag backat i tankarna och inte tillåtit mig att försvinna. Förnekat sanningen om allt..

Det du beskriver har jag också erfarit några gånger och jag har också kapitulerat. Det var nog helt enkelt inte meningen där och då.

Jag misstänker att målet är att arbeta för att bli fria från våra egon och öka vår medvetenhet.
Citera
2018-05-26, 16:44
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Det som uppenbaras när vi dör är hallucinationer, känslor och tankar som grundar sig på erfarenheter vi haft "vid liv". Universum är en strange loop som spelar sig själv ett spratt för att inte förstå sig på sanningen om sig själv, dvs icke-existensen.

Tanken räds av att det egentligen inte existerar någonting. Tanken begränsar sig själv ju mer genuin sanning den förstår sig på. (Genuin sanning har ingenting med vad vetenskapen hittills har kommit fram till, vetenskapen är en nödvändig och välbehövlig distraktion). För hur var det nu tanken gjorde när den skapade universum? I vetskapen om att ingenting finns på riktigt och att allt är tankar som fantiserar, är det precis som att tanken utför harakiri på sig själv och den verklighet den själv har skapat.

Men sådana tankar behöver man inte gå runt och vara rädd för. Tankar kan omöjligt försvinna. Worst case scenario är att tankarna nollställs, utan tidigare minnen, och börjar om från början. Det tror jag har hänt oändligt många gånger innan. Vi är bara oförmögna att förstå oss på det.
I så fall: frågan är om exakt samma sak händer i evighet, en repris i evighet.
Tänk dig om man skulle inse det när man har ett kasst liv, och man vill fly, men det går inte att fly ens med självmord. Snacka om att man skulle få panik då.

En total insikt om det skulle leda till det ultimata helvetet. Fast i evigheten.
Ibland har jag snuddat vid den tanken och det kändes nästan som att marken försvann.

Det är precis varför det är logiskt att "Gud" skulle se till att själv glömma "sin existens" i evigheten.
Citat:
I grund och botten finns en perception. Nuet. Ingenting annat än ett evigt "nu" är det som för evigt och för alltid kommer att råda. Nuet/perceptionen drömmer, tänker eller fantiserar ihop det vi kallar för verklighet. Tid är således en illusion, tanken om ett "före" och "efter" kan bara finnas i nuet.
Jag brukar kalla nuet för medvetandet.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-05-26 kl. 16:53.
Citera
2018-05-26, 17:02
Medlem
Citat:
Det som håller dig vid liv är ditt ego. Dina tankar och alla "måsten" är det som håller dig vid liv. Sanningen med stort S kan du bara få när du dör. Ditt ego och tankar arbetar paradoxalt nog hårt för att inte förstå sanningen eftersom du, bokstavligen, måste dö för att förstå den. Sanningen är att ingenting finns, ingenting har funnits och ingenting kommer någonsin att finnas. Ditt ego har fantiserat ihop allting.

[babbel]

Tankar eller frågor på det?

Du är förvirrad.
Citera
2018-05-26, 18:07
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Du är förvirrad.
Hahahaha.
Är HAN förvirrad??
Det var det roligaste som jag har hört.
Oj oj oj, du skulle bara veta.
Det är precis tvärtom, det är du som är förvirrad.
Citera
2018-05-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Hahahaha.
Är HAN förvirrad??
Det var det roligaste som jag har hört.
Oj oj oj, du skulle bara veta.
Det är precis tvärtom, det är du som är förvirrad.

Okej, om du och "han" har rätt måste det finnas ett sätt att förklara det på ett kort och koncist sätt.

Varför är det så att ..
Citat:
Ditt ego och tankar arbetar paradoxalt nog hårt för att inte förstå sanningen eftersom du, bokstavligen, måste dö för att förstå den.

Gräv dig ur den gropen om du kan. Lycka till.
Senast redigerad av Proprioception 2018-05-26 kl. 18:23.
Citera
2018-05-26, 18:28
Medlem
Jag har ett perifert intresse av explicit idioti så allt du kan bidra med hjälper mig att förstå det som fenomen.

Kör för fan!
Citera
2018-05-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag har ett perifert intresse av explicit idioti så allt du kan bidra med hjälper mig att förstå det som fenomen.

Kör för fan!

Jag tror att du skulle gilla boken – och fröjdas redan av titeln – On Having No Head: Zen and the Rediscovery of the Obvious.

Nej, vad nu! Vad tokigt! Skulle jag inte ha något huvud? Jag har då aldrig hört på maken! Bah, humbug!

Men zen är just det: tokigt – tokigt nyktert, that is! För hela poängen är att uppleva tillvaron utan föreställningar om den. Och utan föreställningar: inget huvud. Men det hela måste förstås på rätt sätt! Och hur förstår man en zenkoan? Det tycks inte alls gå genom konventionellt tänkande! Aj, aj, knepiga grejor det här.

Ett annat sätt är att förstå fenomenet genom en epigrammatisk aforism, typ Meister Eckharts Dem ruhigen Geist ist alles möglich. Vad ska det betyda? Vad menar karln? Tala ur skägget, kan man tycka!
Citera
2018-05-26, 22:40
Medlem
Skogismyras avatar
Kolla denna, jag menar det;
"The Great Actor" av Alan Watts: https://youtu.be/jldHW2xKBao
För er som inte vet, Alan Watts är upplyst.
Citera
2018-05-29, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
I så fall: frågan är om exakt samma sak händer i evighet, en repris i evighet.
Tänk dig om man skulle inse det när man har ett kasst liv, och man vill fly, men det går inte att fly ens med självmord. Snacka om att man skulle få panik då.

En total insikt om det skulle leda till det ultimata helvetet. Fast i evigheten.
Ibland har jag snuddat vid den tanken och det kändes nästan som att marken försvann.

Det är precis varför det är logiskt att "Gud" skulle se till att själv glömma "sin existens" i evigheten.

Jag brukar kalla nuet för medvetandet.

Jag har tänkt i samma banor. Att vi skulle leva i ett evigt helvete utan att veta om det. Därför försöker jag sträva efter att göra det bästa av livet och ignorera sanningen. Samtidigt tror jag att vår fria vilja är en illusion, och att allt som sker nu händer av en anledning som vi har glömt bort. Vi är på väg mot någonting bättre. Så småningom kommer allting bli total perfektion, vad som skulle kunna beskrivas som Nirvana. Där och då kommer det kännas rätt att börja om på nu kula, utan vetskap om vårt förflutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in