• 1
  • 2
2018-01-28, 00:01
Medlem
Det som håller dig vid liv är ditt ego. Dina tankar och alla "måsten" är det som håller dig vid liv. Sanningen med stort S kan du bara få när du dör. Ditt ego och tankar arbetar paradoxalt nog hårt för att inte förstå sanningen eftersom du, bokstavligen, måste dö för att förstå den. Sanningen är att ingenting finns, ingenting har funnits och ingenting kommer någonsin att finnas. Ditt ego har fantiserat ihop allting.

Hur lite du än vill erkänna det älskar du ditt liv. Du älskar att älska, älskar att hata och allting däremellan. Jag vet att du försöker intala dig själv att du förstår vad jag skriver och vad det är jag menar. Men det gör du sannolikt inte. Du förstår orden och skrapar bara lite på ytan, men du kan inte för ett ögonblick greppa djupet av det jag försöker förmedla. Det enda som finns är du i en fantasivärld som du själv har skapat. Du har inte ens blivit född. "Födsel" är inget mer än en fantasi som verkar vettig för dig. You bought into it. Nu kanske du tycker att din mamma är bevis nog på att du har blivit född. Men även hon, och alla innan henne, har låtit sig luras.

Du är den största egoisten i ett imaginärt universum, och allting gör du för egen vinning och för att hålla dig själv vid liv.

Tankar eller frågor på det?
Citera
2018-01-28, 00:14
Medlem
Jag tänker därför finns jag.

Jag förstår dock inte hur jag kan förstå när jag är död? Ingenting finns ju!

Nej, jag köper inte din Matrix teori. Är tämligen övertygad om att universum existerar. Men lika övertygad om att när man dör så släcks lampan. Huruvida, detta univers är reellt eller bara en dröm/simulering är ju irrelevant. Mitt medvetande finns.

Jag tror någon smuttat lite på lördagsholken.
Citera
2018-01-28, 00:15
Medlem
Du har faktiskt rätt! Men du har paradoxalt nog också fel
Citera
2018-01-28, 00:18
Medlem
Stackare som har det där som en slutsats om livet. Sluta tänk för en sån som du kan uppenbarligen inte hantera tankar. Du tror dig funnit en sanning om (observera) - ditt liv.

Du säger att ingenting är på riktigt... Att ens hävda det är löjligt eftersom jag på riktigt dricker den där mjölken och njuter...

Eller menar du att jag drack min mjölk och njöt, på låtsas? I en annan dimension?
Citera
2018-01-28, 00:19
Medlem
broderskaps avatar
Men vad händer om man har älskog med sin mor och gör henne gravid så att hon föder ett barn? Hela din filosofi faller ju där?
Citera
2018-01-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Jag tänker därför finns jag.

Jag förstår dock inte hur jag kan förstå när jag är död? Ingenting finns ju!

Nej, jag köper inte din Matrix teori. Är tämligen övertygad om att universum existerar. Men lika övertygad om att när man dör så släcks lampan. Huruvida, detta univers är reellt eller bara en dröm/simulering är ju irrelevant. Mitt medvetande finns.

Jag tror någon smuttat lite på lördagsholken.

Du kommer förstå även då du är död. Din hjärna är ingenting annat än en boll av "gröt" som inte finns. Den är där för att det är det mest "vettiga". Hjärnan är en representation av någonting som du tror att du använder när du tänker.
Citera
2018-01-28, 00:29
Medlem
Du ger ju inga argument för varför allt detta skulle stämma. Det är enligt mig möjligt att inget finns i fysisk bemärkelse och alltså bara via vår perception men även om så var fallet så finns tid och att säga att inget finns är alltså fel.

"Ditt ego och tankar arbetar paradoxalt nog hårt för att inte förstå sanningen eftersom du, bokstavligen, måste dö för att förstå den"

"Du älskar att älska, älskar att hata och allting däremellan."

"Du är den största egoisten i ett imaginärt universum"

Dessa tre saker du tog upp är möjligheter och ganska intressanta men det finns inte så mycket att diskutera eftersom det inte finns några argument.
Citera
2018-01-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haneslupa
Stackare som har det där som en slutsats om livet. Sluta tänk för en sån som du kan uppenbarligen inte hantera tankar. Du tror dig funnit en sanning om (observera) - ditt liv.

Du säger att ingenting är på riktigt... Att ens hävda det är löjligt eftersom jag på riktigt dricker den där mjölken och njuter...

Eller menar du att jag drack min mjölk och njöt, på låtsas? I en annan dimension?

Ditt ego drack mjölk och njöt. Mjölken finns inte i en fysisk värld eftersom materia inte existerar. Och vem säger att mina tankar om livet och universum är mörka eller hemska? Bara för att jag är ganska säker på att ingenting finns på riktigt betyder inte det att jag inte njuter av tillvaron som alla andra.
Citera
2018-01-28, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
Du har faktiskt rätt! Men du har paradoxalt nog också fel

Bra svar! Jag har inga invändningar
Citera
2018-01-28, 00:42
Medlem
broderskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Du kommer förstå även då du är död. Din hjärna är ingenting annat än en boll av "gröt" som inte finns. Den är där för att det är det mest "vettiga". Hjärnan är en representation av någonting som du tror att du använder när du tänker.

Det där stämmer inte! Hjärnan är ingen boll och inte gröt heller. Hjärnan är en elektrisk apparat som mår bra av sex.
Citera
2018-01-28, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Du är den största egoisten i ett imaginärt universum, och allting gör du för egen vinning och för att hålla dig själv vid liv.

Tankar eller frågor på det?

Fan va roligt. Jag måste bara fråga om din ålder. Du kan väl inte va äldre än 25? Alla äldre än det vet att egoismen och dess värde är allenarådande, framförallt om man har barn engagerade i föreningslivet...
Citera
2018-01-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av athia
Du ger ju inga argument för varför allt detta skulle stämma. Det är enligt mig möjligt att inget finns i fysisk bemärkelse och alltså bara via vår perception men även om så var fallet så finns tid och att säga att inget finns är alltså fel.

"Ditt ego och tankar arbetar paradoxalt nog hårt för att inte förstå sanningen eftersom du, bokstavligen, måste dö för att förstå den"

"Du älskar att älska, älskar att hata och allting däremellan."

"Du är den största egoisten i ett imaginärt universum"

Dessa tre saker du tog upp är möjligheter och ganska intressanta men det finns inte så mycket att diskutera eftersom det inte finns några argument.

I grund och botten finns en perception. Nuet. Ingenting annat än ett evigt "nu" är det som för evigt och för alltid kommer att råda. Nuet/perceptionen drömmer, tänker eller fantiserar ihop det vi kallar för verklighet. Tid är således en illusion, tanken om ett "före" och "efter" kan bara finnas i nuet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in