Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-10, 03:29
Medlem
Kongruensbojds avatar
De kallades Sveriges Bonnie and Clyde är en ny P1-dokumentär om ett par, Tommy och Monica, från Borlänge som under årtionden begår grova rån och lever ett genomkriminellt liv.

När Tommy sitter på kåken går Monica på gatan. Tommy blir kung i fängelset och livet som yrkeskriminell tar rejält med fart. Monica blir med barn (här undrar man vem farsan kan vara) men det stoppar inte Tommy från att genomföra en stor kupp mot Ikeas värdetransport i Kungens kurva.

När sonen kommer i kläm beslutar sig Tommy för att lägga ner sitt kriminella liv.

Hyfsad dokumentär med öppenhjärtiga huvudpersoner. Dock inget fokus på brottsoffer. Lite äckel känner man inför Tommy när han skryter om att delar av rånbytena är säkrade i dels kontanter (”där de inte förräntar sig”) samt i guld. Borde väl för helvete inte vara svårt att få gubbtjuven att hosta upp de tackorna?

Ett ganska udda par där Monica är mycket yngre än Tommy. De bor ihop än idag, på ett hyrt gods. Något missbruk verkar de inte delat heller, vilket gör det till en historia om det kriminella livets ”spännande äventyr” enbart. Även kul att höra fd chefen på rikskriminalen, Tommy Lindström, uttala sig. Han med pottfrillan ni minns.

Med tanke på hur få bra poddar det släpps sommartid kan jag rekommendera denna.
Citera
2019-07-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
De kallades Sveriges Bonnie and Clyde är en ny P1-dokumentär om ett par, Tommy och Monica, från Borlänge som under årtionden begår grova rån och lever ett genomkriminellt liv.

När Tommy sitter på kåken går Monica på gatan. Tommy blir kung i fängelset och livet som yrkeskriminell tar rejält med fart. Monica blir med barn (här undrar man vem farsan kan vara) men det stoppar inte Tommy från att genomföra en stor kupp mot Ikeas värdetransport i Kungens kurva.

När sonen kommer i kläm beslutar sig Tommy för att lägga ner sitt kriminella liv.

Hyfsad dokumentär med öppenhjärtiga huvudpersoner. Dock inget fokus på brottsoffer. Lite äckel känner man inför Tommy när han skryter om att delar av rånbytena är säkrade i dels kontanter (”där de inte förräntar sig”) samt i guld. Borde väl för helvete inte vara svårt att få gubbtjuven att hosta upp de tackorna?

Ett ganska udda par där Monica är mycket yngre än Tommy. De bor ihop än idag, på ett hyrt gods. Något missbruk verkar de inte delat heller, vilket gör det till en historia om det kriminella livets ”spännande äventyr” enbart. Även kul att höra fd chefen på rikskriminalen, Tommy Lindström, uttala sig. Han med pottfrillan ni minns.

Med tanke på hur få bra poddar det släpps sommartid kan jag rekommendera denna.

Intressant dokumentär om tommy, Han säger i slutet att hans äldsta son blev brutalt avrättad i skogarna runt borlänge.Finns det någon tråd här på fb om det. ?
Senast redigerad av martelino 2019-07-10 kl. 22:13.
Citera
2019-07-14, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Hörde ett program om det finska inbördeskriget 1918, de vita segrade till slut ,och ett antal på den
röda sidan fängslades och avled i fångläger , hela programmet handlade om dessa personer som
dog i lägren vilket naturligtvis var fruktansvärt.
Vad programmet inte tog upp med ett knyst ,var vad som inträffat ifall de röda vunnit kriget med stöd
av de ryska bolsjevikerna , experter som de var på folkmord av hela folkgrupper, fördrivningar massavrättningar mm.

vänstermedia ?
Och högerdiktaturer, har aldrig mördat politiskt oliktänkande ? Jävla hycklare !
Citera
2019-07-17, 03:02
Medlem
Kongruensbojds avatar
Den sista porrklubben i Svinesund är inte någon ny dokumentär, men klart värd att lyssna på.

Det är en historia om inte bara en oansenlig strippklubb i skogen nära norska gränsen, utan minst lika mycket om norsk sexualmoral och den svenska synden. Man skrattar till några gånger kan jag lova.

Fastän ämnet med PK-mått är kontroversiellt är dokumentären välbalanserad och dessutom välberättad.

”I vår herres hage finns det både antiloper – och en och annan flodhäst.” –Norsk fd stamgäst

”Ibland är det fler besökare med fyra ben än två.” –Berättaren beskriver det sviktande besökarantalet på klubben
Citera
2019-09-22, 21:03
Medlem
P1-dokumentären om Diana vars pappa dödade Dianas mamma. Bör hänt 2003. De var kurder. Pappan sköt både sin fru och sedan mannen han trodde hon hade ett förhållande med. Finns tråd och/eller Fup?
Citera
2021-09-17, 08:20
Medlem
EnLitenFryss avatar
Rekommenderar exakt ALLA att lyssna på avsnittet "Manskvällen".

https://sverigesradio.se/avsnitt/manskvallen

Citat:
Det doftar rökelse. Männen samlas i vardagsrummet och ger varandra långa kramar. Sedan berättar Daniel, Gustav, Lars och Adam om det som ligger dem närmast hjärtat och om vad det är att vara man.

Det ÄR i princip Nile Citys brandstation - vuxna män gör saker tillsammans - på allvar.

Om en man någonsin gjorde de där ljuden när han kramade mig skulle jag knäa honom i skrevet och be honom fara åt helvete. Nej, jag är inte rädd för bögar, jag har god kontakt med mina känslor, och jag kan inte alls relatera till nivån av narcissism och flum som berörs i denna dokumentär. Självupptagna, gnälliga fjantar som hade behövt lite riktigt elände i livet för att lära sig uppskatta hur jävla bra de har det.
Citera
2021-09-17, 08:26
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Rekommenderar exakt ALLA att lyssna på avsnittet "Manskvällen".

https://sverigesradio.se/avsnitt/manskvallen

Det ÄR i princip Nile Citys brandstation - vuxna män gör saker tillsammans - på allvar.

Om en man någonsin gjorde de där ljuden när han kramade mig skulle jag knäa honom i skrevet och be honom fara åt helvete. Nej, jag är inte rädd för bögar, jag har god kontakt med mina känslor, och jag kan inte alls relatera till nivån av narcissism och flum som berörs i denna dokumentär. Självupptagna, gnälliga fjantar som hade behövt lite riktigt elände i livet för att lära sig uppskatta hur jävla bra de har det.

Den podden fick mig att må dåligt och inget jag glömmer i första taget. Den där mannen som lämnade sitt tidigare liv och sedan blev ett världsego? Vilken lirare.
Citera
2021-09-17, 08:40
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Den podden fick mig att må dåligt och inget jag glömmer i första taget. Den där mannen som lämnade sitt tidigare liv och sedan blev ett världsego? Vilken lirare.

Alla män i dokumentären är stereotypen självupptagen stadsbo som har det förbaskat bra, men ändå inte är nöjd med tillvaron. Då börjar de leta saker att fylla sina hål med. Tantrasex och självupptagenhet verkade vara svaret för dem.

"ligga slak i min kvinna varje kväll en timme med kokosolja på könsorganen..."
Citera
2021-09-17, 10:00
Medlem
Kongruensbojds avatar
Dekadent och/eller överanalyserande småborgerlig medelklass är ett ständigt återkommande tema i P1 dokumentär. Så också i Gifta för tredje gången.

Ett par gifter och skiljer sig om vartannat. Dottern, som såklart jobbar på SR, gör en dokumentär om sina barnsliga föräldrar (pappan är för fan kirurg!) och får även tillfälle att lipande ställa dem mot väggen: ”tänkte ni aldrig på mig? Det är ert fel att mina relationer aldrig blir långvariga, buhu buhu…”

Farsan blir kär i en mycket yngre kollega. Han spontanköper även en sommarstuga i Dalarna. Flyttar till en friggebod och vill att barnen ska bo med honom där. Moget beteende rakt igenom, eller hur.

Morsan tar dock priset. När de hittar tillbaka till varandra efter andra skilsmässan sabbar hon allt genom att ansöka om skilsmässa en tredje gång. Anledning: hon vill inte att hennes man ska ärva henne, eftersom han ändå kommer få så mycket pengar från sin far när denne kolar vippen. Jag skrattade rakt ut när jag hörde henne säga det.

Ni måste lyssna
Citera
2021-09-17, 11:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Dekadent och/eller överanalyserande småborgerlig medelklass är ett ständigt återkommande tema i P1 dokumentär. Så också i Gifta för tredje gången.

Ett par gifter och skiljer sig om vartannat. Dottern, som såklart jobbar på SR, gör en dokumentär om sina barnsliga föräldrar (pappan är för fan kirurg!) och får även tillfälle att lipande ställa dem mot väggen: ”tänkte ni aldrig på mig? Det är ert fel att mina relationer aldrig blir långvariga, buhu buhu…”

Farsan blir kär i en mycket yngre kollega. Han spontanköper även en sommarstuga i Dalarna. Flyttar till en friggebod och vill att barnen ska bo med honom där. Moget beteende rakt igenom, eller hur.

Morsan tar dock priset. När de hittar tillbaka till varandra efter andra skilsmässan sabbar hon allt genom att ansöka om skilsmässa en tredje gång. Anledning: hon vill inte att hennes man ska ärva henne, eftersom han ändå kommer få så mycket pengar från sin far när denne kolar vippen. Jag skrattade rakt ut när jag hörde henne säga det.

Ni måste lyssna

Låter som ännu mer av människorna som är oförmögna att uppskatta den tillvaro de lever i. Materiellt välstånd, trygg vardag, meningsfulla välbetalda jobb, ändå glider de runt och känner sig otillfredsställda. En slags emotionell girighet, kan inte nöja sig med livet utan måste ha mer (och sätta sig SJÄLV i fokus, ofc). Dottern får både egokick, jobb, och chansen att ställa föräldrarna till svars för hennes tillkortakommanden, som är föräldrarnas fel?

Men får lyssna, om jag orkar. Dessa självupptagna spån orkar jag inte med egentligen, mest som en slags freakshow där jag känner att shit, mina problem är ganska små jämfört med de här mänskliga katastroferna.
Citera
2021-09-17, 13:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Låter som ännu mer av människorna som är oförmögna att uppskatta den tillvaro de lever i. Materiellt välstånd, trygg vardag, meningsfulla välbetalda jobb, ändå glider de runt och känner sig otillfredsställda. En slags emotionell girighet, kan inte nöja sig med livet utan måste ha mer (och sätta sig SJÄLV i fokus, ofc). Dottern får både egokick, jobb, och chansen att ställa föräldrarna till svars för hennes tillkortakommanden, som är föräldrarnas fel?

Men får lyssna, om jag orkar. Dessa självupptagna spån orkar jag inte med egentligen, mest som en slags freakshow där jag känner att shit, mina problem är ganska små jämfört med de här mänskliga katastroferna.

Du har bra poänger.

Morsan verkade dock inte helt hundra. Många hade nog menat att hon har en diagnos av något slag. Farsan har uppenbarligen gift ner sig. En kirurg ska inte gifta sig med en äldre sjuksköterska; en kirurg gifter sig med en professor, en läkare eller en skulptris.

Lika barn leka bäst är en bra tumregel.

Ja, lyssna. Skulle vilja höra dina tankar mer ingående.
Citera
2021-09-23, 15:26
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Alla män i dokumentären är stereotypen självupptagen stadsbo som har det förbaskat bra, men ändå inte är nöjd med tillvaron. Då börjar de leta saker att fylla sina hål med. Tantrasex och självupptagenhet verkade vara svaret för dem.

"ligga slak i min kvinna varje kväll en timme med kokosolja på könsorganen..."

Sa han verkligen så? Herregud jag vet inte om jag vågar lyssna men det låter onekligen intressant som freakshow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in