• 1
  • 2
2018-01-27, 21:28
Medlem
EnLitenFryss avatar
Ser ingen tråd om P1 Dokumentär, bara trådar om enskilda avsnitt. Kan vi ha en tråd om P1 dokumentär likt P3 Dokumentär?

Tycker kvalitén på P1 Dokumentär är minst sagt ojämn. Verkar vara frilansare som glider in och gör sin grej, ingen röd tråd i varken ämnen eller vilka som gör avsnitten. Med det sagt finns det några bra avsnitt emellanåt.

Mina senaste två lyssningar:

"Min vän mördaren"
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=909

Kommentar: Reportern har blivit brevvän med en trippelmördare som mördat sina adoptivföräldrar och adoptivbror som tonåring. Lite intressant om fängelselivet i staterna och deras drakoniska straff. Livstid är livstid, punkt slut.

Negativt: Som med många dokumentärer om brottslingar - väldigt lite fokus på deras brott och brottsofferperspektivet i princip frånvarande. Vi ska tycka synd om den stackars trippelmördaren som är så ensam, och ska sitta i 70-80 år till. Utöver det - känslan är att både reportern, hennes kompis och den amerikanska mamman gör detta mycket för sig själva. Söka upp trasiga och farliga män, få enorma ego-kickar av att vara en så viktig person för dessa "stackare". Som det nämns i dokumentären - i princip bara kvinnor som gör detta och är och besöker. Hon nämnde också hur det blir "outhärdligt" att tänka på de tre mord hennes brevvän utfört - klart det blir, jobbigare att ha bilden framför sig av en missförstådd kille som bara hamnat lite snett om man läser på om detaljerna om vad han faktiskt gjort.

"Bomberna i Rosengård"

Bostadsbolaget Victoria Park tar över ett utanförskapsområde i Rosengård och gör ett seriöst försök att få bort skiten (svartkontrakt, narkotikaförsäljning, vapen och annan brottslighet) men möter starkt motstånd från unga arga män i området.

Kommentar: Väldigt bra dokumentär.
Illustrerar vad som händer när svenska "ordning och reda"-samhället försöker skapa just ordning och reda i ett utanförskapsområde där en högljudd och våldsam minoritet vägrar foga sig efter regler.

Dokumentären sätter fingret på många viktiga frågor - kraschen mellan klansamhälle vs individsamhälle, oförmågan att driva igenom svensk lag och sätta buset bakom lås och bom, hur aggressivt motstånd mot svenska regler fungerar. De som har lite eller inget att förlora vägrar acceptera de regler samhället sätter upp, och de får samhället att backa.

Särskilt minnesvärt är när reportern pratar med några killar på en trappa där en av dem parkerar sin skoter i trapphuset vilket han inte får. Snacka om kulturkrasch, jag vill fysiskt slå idioterna som sitter där. Närpolisen Mats i Rosengård har också en stor roll. Jag förstår att poliser inte ska söka konflikt utan försöka lösa situationer utan våld, men det blir problematiskt när samma person som ska sy in buset leker snälla farbrorn som försöker komma med goda råd och uppmaningar när han istället borde kräva att idioterna gör som han säger - nu.

Jag blev förbannad under lyssning över hur jävla flata svenska samhället är i mötet med de här individerna/familjerna, men det är nyttigt att lyssna för att förstå hur det går till i förorten.
Citera
2018-01-28, 14:48
Medlem
Kvalitén är inte ojämn - den är oftast låg. Detta gäller inte bara P1 Dokumentär, utan alla radiodokumentärprogram i landet. Programledare som betonar ord fel, inkvoterade invandrare som talar bred blattesvenska, politiskt korrekta tillrättalägganden o.s.v. Det var länge sedan jag hörde en bra radiodokumentär.
Citera
2018-02-02, 22:24
Medlem
Hörde ett program om det finska inbördeskriget 1918, de vita segrade till slut ,och ett antal på den
röda sidan fängslades och avled i fångläger , hela programmet handlade om dessa personer som
dog i lägren vilket naturligtvis var fruktansvärt.
Vad programmet inte tog upp med ett knyst ,var vad som inträffat ifall de röda vunnit kriget med stöd
av de ryska bolsjevikerna , experter som de var på folkmord av hela folkgrupper, fördrivningar massavrättningar mm.

vänstermedia ?
Citera
2018-02-02, 22:42
Medlem
Håller med föregående talare. Det får alltid göras en omfattande sortering för att inte matas med propaganda och allmänt förvridna "dokumentärer". Finns dock några bra, kan tyvärr inte komma på några nu, men ska lyssna på ovanstånde.

har för mig, Morfar, Mormor och slaktaren är ganska bra, även fast det är väldigt svårt att urskilja i början vad fan de pratar om då de är en dotter som gör en dokumentär om sin mor, mormor och morfar. Dottern refererar exempelvis till sin morfar som morfar och hennes moder refererar till honom som far. De har snarlika röster så det blir lite svårt att hänga med ibland.
Citera
2018-05-22, 13:04
Medlem
Midnightcamis avatar
Jag tycker deras dokumentärserie ”Hästgården” var oerhört välgjord, såg att det fanns två trådar om dessa på Flashback men bägge blev flyttade till papperskorgen.
Finns det ingenstans man kan hitta vilken gård det handlar om? Borde vara enkelt eftersom det gjorts en dokumentär om den på SVT.
Dom sa även att dottern gjort ett inlägg om hur det var att växa upp på gården, hittar inte det heller, hade varit intressant att läsa.
Någon som vet ifall Mårten och Annas namn är fingerade?
Citera
2018-05-24, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Jag tycker deras dokumentärserie ”Hästgården” var oerhört välgjord, såg att det fanns två trådar om dessa på Flashback men bägge blev flyttade till papperskorgen.
Finns det ingenstans man kan hitta vilken gård det handlar om? Borde vara enkelt eftersom det gjorts en dokumentär om den på SVT.
Dom sa även att dottern gjort ett inlägg om hur det var att växa upp på gården, hittar inte det heller, hade varit intressant att läsa.
Någon som vet ifall Mårten och Annas namn är fingerade?

Vill också väldigt gärna veta vilken gård, men främst vilken man, det handlar om iom att jag är aktiv inom ridsporten.
Citera
2018-05-24, 07:29
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
"Min vän mördaren"

Kommentar: Reportern har blivit brevvän med en trippelmördare som mördat sina adoptivföräldrar och adoptivbror som tonåring. Lite intressant om fängelselivet i staterna och deras drakoniska straff. Livstid är livstid, punkt slut.

Negativt: Som med många dokumentärer om brottslingar - väldigt lite fokus på deras brott och brottsofferperspektivet i princip frånvarande. Vi ska tycka synd om den stackars trippelmördaren som är så ensam, och ska sitta i 70-80 år till. Utöver det - känslan är att både reportern, hennes kompis och den amerikanska mamman gör detta mycket för sig själva. Söka upp trasiga och farliga män, få enorma ego-kickar av att vara en så viktig person för dessa "stackare". Som det nämns i dokumentären - i princip bara kvinnor som gör detta och är och besöker. Hon nämnde också hur det blir "outhärdligt" att tänka på de tre mord hennes brevvän utfört - klart det blir, jobbigare att ha bilden framför sig av en missförstådd kille som bara hamnat lite snett om man läser på om detaljerna om vad han faktiskt gjort.

Jag lyssnade på den här podden när den var ny. Som du säger finns en oroväckande trend i Sverige i att försöka, i brist på bättre uttryck, gulla med människor som gjort vidriga saker. Dock är denna som mest intressant om man väljer att istället fokusera på kvinnorna. Varför gör de allt detta för fruktansvärda män? Vad får de ut av det? Skulle de gjort samma sak om det inte var en säker relation (dvs om det inte fanns fängelsemurar mellan dem)? Dokumentären rör vid dessa ämnen men ett ännu starkare fokus på de frågorna hade blivit mer intressant. Dock tycker jag den var bra som den var också.
Citera
2018-05-25, 23:33
Medlem
Om någon vill läsa mer om hästgården står de lite här.

(FB) Våldtäktsdomen mot Jerry Jahn 1991, nya åtal 2013
Citera
2018-07-31, 07:32
Medlem
Kongruensbojds avatar
Upplevde torka i sommarpoddflödet och började leta efter intressanta avsnitt bland P1- och P4-dokumentärer. Några rätt bra poddar har jag lyckats finna.

Älskade hatade Anders Svensson. Om en staty över fotbollsliraren Anders ”Taco” Svenssons vara eller inte vara. Närgående och lite oväntat bittert. Sigge Dabrowski ligger bakom. Lyssna!

Den lyckligaste jag känner och Den lyckligaste jag känner flyttar hemifrån. Två delar varav den ena är inspelad 1995. Om en mor som får ett utvecklingsstört barn och hur hon tacklar detta faktum. Bra språk vilket ökar förståelsen för hur det är att vara i den situationen.

Familjen som delades på mitten. Gripande om en familj med fyra barn som delas rakt av mellan föräldrarna efter skilsmässan. De två minsta som får bo med mamman hamnar i fosterfamilj och utvecklar psykiska problem. Pappan, som är läkare, intervjuas av sin son och framstår som en osedvanligt korkad, känslokall och dekadent akademiker. Bra berättad dokumentär.

Sen finns det några fler jag avbrutit eller bara inte gillar så mycket. Vill gärna ha era åsikter om fler bra avsnitt.
Citera
2018-12-13, 11:36
Medlem
Versace77s avatar
Vem är bedragerskan från södra Sverige i senaste P1dokumentär? Någon som har namn
Citera
2018-12-13, 12:12
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Versace77
Vem är bedragerskan från södra Sverige i senaste P1dokumentär? Någon som har namn

(FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien
Citera
2019-04-26, 15:40
Medlem
Avrättad av IS

Någon som lyssnat på dessa avsnitt? Jobbar mycket just nu så jag har inte riktigt tid att lyssna.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1270927
Senast redigerad av NurseRatched 2019-04-26 kl. 15:40. Anledning: Lägger till rubrik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in