Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-06, 14:47
  #265
Medlem
Skulle va kul att veta om polis eller så kan spåra om man skickar dom i en mixer
Citera
2020-03-10, 11:08
  #266
Medlem
gronbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Skulle va kul att veta om polis eller så kan spåra om man skickar dom i en mixer


Jag har testat några tjänster. Väljer alltid där jag vill ha tillbaka "friska" coins. Som inte har någon koppling till mig, ovasett avgift.Några har jag märkt skickar ändå en liten del från de du skickade in, så falsk trygghet.
Har stött på någon som håller det som lovas. Men efter mixern, kolla verkligen i blockkedjan att du fått friska coins innan du gör något med dom.
Så summan av detta, finns mixer och mixer...alla lovar dom samma sak. Vissa håller det, andra inte.
Håll koll efter du har mixat bara!
Citera
2020-03-14, 01:41
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retroorter
Kan du förklara din situation lite bättre?

Hur blev du skattskyldig för något i 2016 och 2017? Tog du ut pengar från en trading sida?

Nej inte alls,
Fick plötsligt brev från skatteverket, undrar vart jag har skickat alla bitcoins. Jag har givit dem adresser på begäran, men nu ber dem om vem personen är som tagit emot det.

Har ej tagit ut något eller sålt något, bara skickat ut bitcoins.
Citera
2020-03-14, 19:57
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinne91
Nej inte alls,
Fick plötsligt brev från skatteverket, undrar vart jag har skickat alla bitcoins. Jag har givit dem adresser på begäran, men nu ber dem om vem personen är som tagit emot det.

Har ej tagit ut något eller sålt något, bara skickat ut bitcoins.

De kanske håller på att göra en register för alla som har bitcoin, så att när de flyttas i framtiden, de kan be om skatt. Men bara flytta från en adress till en annan är inte någon skattpliktigt händelse
Citera
2020-03-15, 05:45
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Jag har testat några tjänster. Väljer alltid där jag vill ha tillbaka "friska" coins. Som inte har någon koppling till mig, ovasett avgift.Några har jag märkt skickar ändå en liten del från de du skickade in, så falsk trygghet.
Har stött på någon som håller det som lovas. Men efter mixern, kolla verkligen i blockkedjan att du fått friska coins innan du gör något med dom.
Så summan av detta, finns mixer och mixer...alla lovar dom samma sak. Vissa håller det, andra inte.
Håll koll efter du har mixat bara!
Haha, asså det finns inga "coins". Det enda dom kan göra är att skicka btc till din nya adress från adresser som inte direkt tog emot dina btc från din gamla adress. Men "dina btc" kan ha skickats till tusentals olika adresser och till slut hamnat i din nya adress.

Och varför finns det ett alternativ för att välja "friska" coins? Om man inte väljer det skickas btc direkt till din nya adress. Vad skulle poängen med det vara?
Citera
2020-11-05, 20:03
  #270
Medlem
hazenectars avatar
Tänkte väcka liv i tråden igen med några frågor jag har!

Jag äger btc-certifikat på avanza idag och har bestämt mig för att sälja av dom och istället inhandla riktiga bitcoin på en kryptoexchange utomlands.
Jag vet redan om att jag inte behöver deklarera något till skatteverket vid köp av kryptovalutor. Trots det funderar jag på olika strategier för att sopa igen spåren som leder dit för att underlätta vid eventuell senare försäljning.
Jag pratade med en banktjänsteman på Deutschebank i Tyskland som gav mig beskedet att dom gärna vill ha mig som kund trots att jag var ärlig med mina avsikter. Han berättade även att dom flesta europeiska bankerna skickar skatteunderlag om sina kunder till skattemyndigheterna i länderna där dom är skrivna. Frågan blir ju därför om det här går att undvika genom att välja en bank utanför Europa?
Har någon koll på om skatteverket kan begära ut information om svenska medborgares förehavanden på exchanges som binance eller kraken?
Vidare undrar jag över möjliga tillvägagångssätt för att undvika att betala 30% på vinsten till skatteverket. Kan ett alternativ vara att helt enkelt flytta till ett mer kryptovänligt land i Europa som inte beskattar vinster vid försäljning av btc som tex Malta eller Portugal när det väl ska växlas tillbaka till fiat?
Finns det något smidigare sätt?
Bör kanske även tillägga att det rör sig om en betydande investering på långt över 100k.

Hade verkligen uppskattat era tankar här!
Citera
2020-11-05, 22:09
  #271
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Tänkte väcka liv i tråden igen med några frågor jag har!

Jag äger btc-certifikat på avanza idag och har bestämt mig för att sälja av dom och istället inhandla riktiga bitcoin på en kryptoexchange utomlands.
Jag vet redan om att jag inte behöver deklarera något till skatteverket vid köp av kryptovalutor. Trots det funderar jag på olika strategier för att sopa igen spåren som leder dit för att underlätta vid eventuell senare försäljning.
Jag pratade med en banktjänsteman på Deutschebank i Tyskland som gav mig beskedet att dom gärna vill ha mig som kund trots att jag var ärlig med mina avsikter. Han berättade även att dom flesta europeiska bankerna skickar skatteunderlag om sina kunder till skattemyndigheterna i länderna där dom är skrivna. Frågan blir ju därför om det här går att undvika genom att välja en bank utanför Europa?
Har någon koll på om skatteverket kan begära ut information om svenska medborgares förehavanden på exchanges som binance eller kraken?
Vidare undrar jag över möjliga tillvägagångssätt för att undvika att betala 30% på vinsten till skatteverket. Kan ett alternativ vara att helt enkelt flytta till ett mer kryptovänligt land i Europa som inte beskattar vinster vid försäljning av btc som tex Malta eller Portugal när det väl ska växlas tillbaka till fiat?
Finns det något smidigare sätt?
Bör kanske även tillägga att det rör sig om en betydande investering på långt över 100k.

Hade verkligen uppskattat era tankar här!
Gör det så enkelt som möjligt och gå under radarn. Exempel, Bank https://n26.com/en-eu Mäklare https://bity.com/ Ha inte för stort saldo på banken vid årsskiftet. Håll koll på gränsen för ringa respektive grovt skattebrott.
Citera
2021-01-03, 19:59
  #272
Medlem
Fick info av min säljar CAsh FX att man ska redovisa vinst på sin deklaration? Är det seriöst någon som gör det? Hur har det bemötts av Skatteverket?
Citera
2021-01-05, 08:55
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxxedetta
Fick info av min säljar CAsh FX att man ska redovisa vinst på sin deklaration? Är det seriöst någon som gör det? Hur har det bemötts av Skatteverket?

Ja, crypto är skattepliktig.
Finns säkert många. Handlar det om stora summor är det nog svårare att gå under radarn.
Pass.
Citera
2021-01-05, 10:26
  #274
Medlem
Kirobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Tänkte väcka liv i tråden igen med några frågor jag har!

Jag äger btc-certifikat på avanza idag och har bestämt mig för att sälja av dom och istället inhandla riktiga bitcoin på en kryptoexchange utomlands.
Jag vet redan om att jag inte behöver deklarera något till skatteverket vid köp av kryptovalutor. Trots det funderar jag på olika strategier för att sopa igen spåren som leder dit för att underlätta vid eventuell senare försäljning.
Jag pratade med en banktjänsteman på Deutschebank i Tyskland som gav mig beskedet att dom gärna vill ha mig som kund trots att jag var ärlig med mina avsikter. Han berättade även att dom flesta europeiska bankerna skickar skatteunderlag om sina kunder till skattemyndigheterna i länderna där dom är skrivna. Frågan blir ju därför om det här går att undvika genom att välja en bank utanför Europa?
Har någon koll på om skatteverket kan begära ut information om svenska medborgares förehavanden på exchanges som binance eller kraken?
Vidare undrar jag över möjliga tillvägagångssätt för att undvika att betala 30% på vinsten till skatteverket. Kan ett alternativ vara att helt enkelt flytta till ett mer kryptovänligt land i Europa som inte beskattar vinster vid försäljning av btc som tex Malta eller Portugal när det väl ska växlas tillbaka till fiat?
Finns det något smidigare sätt?
Bör kanske även tillägga att det rör sig om en betydande investering på långt över 100k.

Hade verkligen uppskattat era tankar här!

Helt klart är vi oss själva närmast då det gäller spara på utgifter till det allmänna.

När vi blir sjuka eller hamnar i oväntade situationen tycker vi att det är vår fulla rättighet att det allmänna förbehållningslöst ska bistå oss.

Sedan ska vi nog inte underskatta vilken fördel kriminella aktiviteter har i krypotovalutor.
Självklart är kryptovalutor ett genialiskt betalningsalternativ mellan olika valutor där växlingsavgifter osv kostar tid och pengar.

Men läs gärna om bolagen med affärsidé att instutionerna som omfattas av lagarna om penningtvätt måste veta vilka som är deras kunder. Tex zignsec.

Risken är att skattemyndigheterna även i det landet du försöker undgå skatten i plötsligt inser att de lika gärna kan kräva skatt. Speciellt inom EU.
Läs även igenom hur lång tid Skatteverket i de olika länderna kan ta upp till förnyad bedömning.

USA tittar nu på svenska bankerna om de handlat med dollars och hotar med extremt höga sanktionsavgifter.

Så vill du sova dåligt på morgonenkvisten många år framåt så ska du tänka vidare på hur du kan lura det allmänna.

Edit
Ser att du argumenterar att du inte behöver uppge till Skatteverket köp av värdeinnehav.
__________________
Senast redigerad av Kiroba 2021-01-05 kl. 10:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback