Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-27, 18:47
  #1
Medlem
Hej! Jag har nu skramlat ihop lite pengar och vill investera dessa på plattformen Avanza. Har väldigt lite utgifter nu de kommande åren (19 år, bor hemma med heltidsarbete) så jag räknar med att lägga 10-15k varje månad i fortsättningen.

Mitt mål är egentligen till en början att bara kunna lägga mina pengar någonstans där dessa kan "jobba åt mig" då de nu sitter på ett Nordea Stratega 10 konto vilket inte känns optimalt. Vill helst inte behöva tänka så mycket på det, utan gärna bara lägga undan avsedd summa den 25e varje månad och se en exponentiell ökning. Dessa pengar kommer eventuellt användas som en kontantinsats inom de närmsta åren eller bara som ett fortsatt sparande för min egen del.

Har några frågor till er som sitter på kunskap om området, och skulle uppskatta om någon hjälpsam själ vill ta tiden att svara.

Min stora fråga är egentligen om det är en bra idé att bara sprida ut sina pengar på de fonder som har fått bra betyg (t.ex rikatillsammans top fonder 2018) eller om jag borde tänka på något annat sätt?

1. Är det värt att investera i indexfonder om man möjligen hade tänkt röra pengarna lite under loppets gång? Känns som alla säger att man ska låta det va och tänka minst 10 år framåt.

2. Hur mycket tjänar jag egentligen på att lämna Nordea och lägga allt mitt sparande hos Avanza?

3. Är det en större risk att ha sina pengar hos Avanza än en vanlig svensson-bank?

4. Om jag är investerad i flera fonder, och sen vill ta ut pengar till t.ex. en resa - hur lång tid tar det samt åker jag på flera avgifter?

Detta var mitt första inlägg på flashback, ber om ursäkt om jag irriterar någon med denna tråd då jag förstår att det redan finns massvis som är liknande. Tacksam för svar.
Citera
2018-01-27, 19:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Hej! Jag har nu skramlat ihop lite pengar och vill investera dessa på plattformen Avanza. Har väldigt lite utgifter nu de kommande åren (19 år, bor hemma med heltidsarbete) så jag räknar med att lägga 10-15k varje månad i fortsättningen.

Mitt mål är egentligen till en början att bara kunna lägga mina pengar någonstans där dessa kan "jobba åt mig" då de nu sitter på ett Nordea Stratega 10 konto vilket inte känns optimalt. Vill helst inte behöva tänka så mycket på det, utan gärna bara lägga undan avsedd summa den 25e varje månad och se en exponentiell ökning. Dessa pengar kommer eventuellt användas som en kontantinsats inom de närmsta åren eller bara som ett fortsatt sparande för min egen del.

Har några frågor till er som sitter på kunskap om området, och skulle uppskatta om någon hjälpsam själ vill ta tiden att svara.

Min stora fråga är egentligen om det är en bra idé att bara sprida ut sina pengar på de fonder som har fått bra betyg (t.ex rikatillsammans top fonder 2018) eller om jag borde tänka på något annat sätt?

1. Är det värt att investera i indexfonder om man möjligen hade tänkt röra pengarna lite under loppets gång? Känns som alla säger att man ska låta det va och tänka minst 10 år framåt.

2. Hur mycket tjänar jag egentligen på att lämna Nordea och lägga allt mitt sparande hos Avanza?

3. Är det en större risk att ha sina pengar hos Avanza än en vanlig svensson-bank?

4. Om jag är investerad i flera fonder, och sen vill ta ut pengar till t.ex. en resa - hur lång tid tar det samt åker jag på flera avgifter?

Detta var mitt första inlägg på flashback, ber om ursäkt om jag irriterar någon med denna tråd då jag förstår att det redan finns massvis som är liknande. Tacksam för svar.

Hej!

Har nog inte mycket att komma med men vill bara hälsa att du tänker otroligt klokt och moget. 19 år gammal och tänker redan i dessa banor. Jag önskar jag också hade gjort det. Utnyttja din situation så mycket som möjligt, spara spara spara (men unna dig ibland och klokt). Om 10-20 år kommer du tacka dig själv för att du byggt upp såpass mycket kapital.

Själv följer jag mycket Jan Bolmesson och hans blogg RikaTillsammans och jag har investerat enligt hans "aggressiva portföljen". Något i stil med 35% Globalfonder, 30% Svenska 35% tillväxtmarknader. Kommer inte riktigt ihåg procentfördelningen men den finns i samma artikel som "bästa fonderna 2018". Anledningen till varför man inte har räntefonder är för att sparhorisonten är 15+ år. Man vill maximera avkastningen.

För att svara på dina frågor:
1. JA. Det är värt det. Inte nog med att pengarna kommer att växa, så kommer du mest av allt bli disciplinerad och sparandet kommer bli en vana. Det jag kan rekommendera är att ha en mindre summa för aktier (där du kanske kan lära dig teknisk analys och daytrada/swingtrada lite), om du nu har det intresset.


2. Jag kör Avanza, så vet inte egentligen. Jan rekommenderar Avanza eller Nordnet

3. Är nog ingen större risk. Låter någon annan svara på det

4. Om jag är investerad i flera fonder, och sen vill ta ut pengar till t.ex. en resa - hur lång tid tar det samt åker jag på flera avgifter?
Svar: Att sälja av andeler i fonder tar kanske 2 dagar eller något. Här kommer kruxet. Om du ska ha pengarna inom ett par år så brukar man inte rekommendera att ha dessa pengar på börsen. Det är inte meningen att du ska plocka ut pengar från din pengamaskin. Någonstans behöver du sätta upp ett mål kring vad du vill göra med pengarna.

För mig är t.e.x ett mål att jag med årliga avkastningen/Värdeuppgången ska kunna gå ner i arbetstid alternativt sluta jobba helt. Det innebär att jag inte kan ta ut mina pengar förrän de kommer i flera flera miljoner.

Jag rekommender att gå igenom RikaTillsammansbloggen ordentligt. Läs samtliga artiklar, bilda dig en uppfattning och sätt upp mål

Sist men inte minst. Önskar dig verkligen lycka till och du är verkligen på god väg kämpa på!
__________________
Senast redigerad av Simpeel 2018-01-27 kl. 19:10.
Citera
2018-01-27, 19:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Hej! Jag har nu skramlat ihop lite pengar och vill investera dessa på plattformen Avanza. Har väldigt lite utgifter nu de kommande åren (19 år, bor hemma med heltidsarbete) så jag räknar med att lägga 10-15k varje månad i fortsättningen.

Mitt mål är egentligen till en början att bara kunna lägga mina pengar någonstans där dessa kan "jobba åt mig" då de nu sitter på ett Nordea Stratega 10 konto vilket inte känns optimalt. Vill helst inte behöva tänka så mycket på det, utan gärna bara lägga undan avsedd summa den 25e varje månad och se en exponentiell ökning. Dessa pengar kommer eventuellt användas som en kontantinsats inom de närmsta åren eller bara som ett fortsatt sparande för min egen del.

Har några frågor till er som sitter på kunskap om området, och skulle uppskatta om någon hjälpsam själ vill ta tiden att svara.

Min stora fråga är egentligen om det är en bra idé att bara sprida ut sina pengar på de fonder som har fått bra betyg (t.ex rikatillsammans top fonder 2018) eller om jag borde tänka på något annat sätt?

1. Är det värt att investera i indexfonder om man möjligen hade tänkt röra pengarna lite under loppets gång? Känns som alla säger att man ska låta det va och tänka minst 10 år framåt.

2. Hur mycket tjänar jag egentligen på att lämna Nordea och lägga allt mitt sparande hos Avanza?

3. Är det en större risk att ha sina pengar hos Avanza än en vanlig svensson-bank?

4. Om jag är investerad i flera fonder, och sen vill ta ut pengar till t.ex. en resa - hur lång tid tar det samt åker jag på flera avgifter?

Detta var mitt första inlägg på flashback, ber om ursäkt om jag irriterar någon med denna tråd då jag förstår att det redan finns massvis som är liknande. Tacksam för svar.

1. I ett värsta case ska man kunna vara av med pengarna i 10år men det betyder ju inte att man inte med godare utveckling kan röra dom redan efter en månad om man känner för det.

Just nu är det tex många som anser att i alla fall svenska börsen är ganska högt värderad och då blir så klart fallhöjden även högre och tiden det tar för att börsen ska repa sig längre vid en ev krasch.

2. Det beror ju på vad du köper för pengarna och hur du tänkt handla. Ska du köpa rena aktier och bara behålla dom är det endaste en eventuell skillnad på några tjugor på courtaget, köper du fonder behöver det inte vara någon skillnad alls i kostnad.

3. Även om Avanza skulle gå i kk garanterar staten dina pengar upp till 100.000 Euro.

4. Från det att du gett order om att ditt fondinnehav ska säljas tar det ca 1-3 dagar innan pengarna når Avanza, lite beroende på vilken fond det är. Googla på fonden + "affärsdag" & "Transaktionsdag"


Till din andra fråga om det är bra att köpa fonder med bra betyg, kan det ofta vara så att dom fonder som går starkt i en uppgång, vilket vi haft nu under längre tid ofta kan gå lika dåligt åt andra hållet om börsutvecklingen vänder.

Eftersom du är ganska ung och verkar vara ganska intresserad skulle jag nog om jag vore som dig byta till avanza och börja vara lite mer aktiv med ditt sparande.

Räkna med att det blir lite tokigt i början men det får du se som lärpengar och en investering i kunskap inför framtiden.

Sen som sagt menar många att börsen just nu är ganska högt värderad vi är även mitt inne i en period där företagen presenterar sitt bokslut så det kan finnas en poäng i att ta det lite försiktigt, kanske handla för 1/2 ditt kapital och låta resten stå vid sidan av tills vidare.

Lycka till mvh Connta
Citera
2018-01-27, 19:19
  #4
Medlem
Trillskes avatar
1) Det enkla svaret är Ja, det finns inget som säger att det inte är värt det. Du har läst heuristiker på någon flummig blondin-blogg och fått för dig att informationen är relevant; glöm det där. Är du tillräckligt smart för formulera detta inlägg på flashback så är du tillräckligt smart för att hantera din ekonomi som en vuxen människa.

Vad du har att resonera kring är i princip två punkter:
* Volatilitet: Empiriskt är det lätt att avgöra att hög volatilitet ger högre EMV än låg volatilitet, givet obegränsade resurser och givet ett vakuum i övrigt. Det gäller investeringar, det gäller spekulation och det gäller till och med vanliga arbetarlöner. Så: hög volatilitet -> mer lönsamt. Notera dock att vi aldrig är i ett vakuum och vi har aldrig obegränsade resurser.

Om vi håller detta till en ren och skär monetär analys handlar sedan ekvationen om vilka övriga monetära konsekvenser du får av hög volatilitet. När blondinbella har bloggat till dig om att du ska hålla positioner i tio år så menar blondinbella - medvetet eller omedvetet - att vi vill minska asymmetrisk/oproptionerlig påverkan av negativa utfall. Att heuristiken fungerar beror på att om du bestämmer dig för att hålla en position i tio år så innebär detta att du inte kommer att lägga in pengar du inte kan avvara på kort sikt, vilket innebär att du inte kommer att vara asymmetrisk till negativa utfall. D.v.s. du hamnar inte plötsligt i en squeeze där du exempelvis plötsligt måste låna pengar till ocker-ränta eller dylikt. Notera gärna att blondinbella och hennes bloggvänner tror att det där med 10 år är bra för att det sällan innebär en förlust vid denna specifika realisering. Den aspekten är irrelevant. Istället för att utreda dessa brainfarts vidare tycker jag vi kan summera det med: sluta läs blondin-bloggar.

Men nog kan vi vara överrens om att den typen av heuristik inte ska användas av andra än små barn? Det som är intressant för en vuxen människa är EMV inräknat eventuell asymmetri.

Notera att en verklig analys förstås inte bara är monetär, det är bara det att det är omöjligt för mig att generalisera hur du påverkas i övrigt av att exempelvis bli fattig (eller för den delen rik). Huruvida du håller en position 2 minuter eller 20 år är totalt ointressant.

* Skatter: Vi lever i ett land med stark stat. Vad har kortvariga positioner för juridiska konsekvenser? Hur skattar du? Hur mycket skattar du? Hur lång tid tar det av dig att sköta själv bokföringen? Regelverket är godtyckligt, och därmed finns inga konsekventa strategier här. Du måste titta på dina alternativ och fundera på hur du påverkas av statens regler.

2) Rör inte Nordea med tång. Undvik Swedbank om möjligt. Osv. Det är inte raketforskning; inse att du är konsument och gör den efterforskning konsumenter som inte vill köpa dåliga produkter måste göra.

3) Njah. Läs villkoren för de ställen där du lägger pengar. Det är inte svårare än så.

4) Ett par dagar och inga problem.

FWIW är Simpeel motsvarigheten av en blondinblogg. Jag förstår att jag låter jätteotrevlig, men jag har ingen aning hur man får fram det budskapet på ett trevliga sätt utan att skriva en rejäl wall of text.
Citera
2018-01-27, 20:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
3. Även om Avanza skulle gå i kk garanterar staten dina pengar upp till 100.000 Euro.
En vanlig fond kan inte gå i konkurs. Statlig insättningsgaranti är irrelevant här.
Citera
2018-01-27, 20:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
En vanlig fond kan inte gå i konkurs. Statlig insättningsgaranti är irrelevant här.

Nu var det inte fonden utan Avanza vi pratade om. Dessutom kanske TS väljer att ha lite likvida medel i sin depå. Så jo, insättningsgarantin är i allra högsta grad relevant.

Dessutom om en fond skulle gå i konkurs så lär ju inte insättningsgarantin skydda dig från det.

Jag tror du har missuppfattat vad insättningsgarantin är, det är inte skydd mot att din underliggande investering är kass.
Citera
2018-01-27, 20:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu var det inte fonden utan Avanza vi pratade om. Dessutom kanske TS väljer att ha lite likvida medel i sin depå. Så jo, insättningsgarantin är i allra högsta grad relevant.

Dessutom om en fond skulle gå i konkurs så lär ju inte insättningsgarantin skydda dig från det.

Jag tror du har missuppfattat vad insättningsgarantin är, det är inte skydd mot att din underliggande investering är kass.
Nu pratar vi troligtvis ISK och inte depå. Skulle personen av någon anledning vilja ha likvid så råder statlig insättningsgaranti, ja. Han frågade om jämförelse mellan storbank och avanza så gällande likvid i ISK är det samma typ av risk.

Du kanske inte läste vad jag skrev? En fond kan inte gå i konkurs. Det är omöjligt. Det spelar ingen roll om förvaltaren går i konkurs, fonden finns kvar och andelarna kan säljas. Tillgångarna i en fond tas självklart inte upp i förvaltarens balansräkning som en tillgång och påverkas därmed inte av att förvaltaren eller plattformen kursar.
Citera
2018-01-27, 20:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Nu pratar vi troligtvis ISK och inte depå. Skulle personen av någon anledning vilja ha likvid så råder statlig insättningsgaranti, ja. Han frågade om jämförelse mellan storbank och avanza så gällande likvid i ISK är det samma typ av risk.

Vet inte varför vi ska krångla till det, men det är klart jag kunde svarat ett enkelt "Nej" på ts fråga men nu valde jag utveckla svaret lite så ts skulle lära sig att det finns en statlig garanti.


Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du kanske inte läste vad jag skrev? En fond kan inte gå i konkurs. Det är omöjligt. Det spelar ingen roll om förvaltaren går i konkurs, fonden finns kvar och andelarna kan säljas. Tillgångarna i en fond tas självklart inte upp i förvaltarens balansräkning som en tillgång och påverkas därmed inte av att förvaltaren eller plattformen kursar.

Varför är det omöjligt? Kanske inte direkt sannolikt men om fondens förvaltare tex sätter sprätt på delar av investerarnas pengar i stället för att investera dom där det är tänkt eller att samtliga underliggande investeringar går åt skogen i kombination med att förvaltaren själv går i konkurs blir det väl en situation som kan likställas med en konkurs?
Citera
2018-01-27, 20:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför är det omöjligt? Kanske inte direkt sannolikt men om fondens förvaltare tex sätter sprätt på delar av investerarnas pengar i stället för att investera dom där det är tänkt eller att samtliga underliggande investeringar går åt skogen i kombination med att förvaltaren själv går i konkurs blir det väl en situation som kan likställas med en konkurs?
Tillgångar i en fond får inte pantsättas och kan därmed inte utmätas. Vid fondbolagets konkurs tas fonden över av förvaringsinstitutet, något som en fond per lag måste ha. Då väljs ett nytt förvaringsinstitut osv. Därmed kan en fond aldrig gå i konkurs.

Pengar kan givetvis förskingras, se bara vad som hände med Falcon funds. Det är dock inte fullt så enkelt som att strunta i att investera pengarna. En fonds kapital finns aldrig hos själva fondbolaget utan hos förvaringsinstitutet. Förvaringsinstitutet genomför sedan ordrar från fondbolaget. Därmed går det inte bara att ta av en summa likvider. Skall det stjälas pengar så går det, men det är rätt komplicerat.

Investeringar kan också gå sämre än tänkt. Inget av detta är dock en konkurs. Väljer man ett vedertaget fondbolag är risken för förskingring i princip obefintlig och dåliga investeringar har de flesta fonder gjort någon gång och alla här har säkerligen någon gång tappat pengar på en fond som underpresterat. Med andra ord inget onormalt över huvud taget.
Citera
2018-01-27, 23:40
  #10
Medlem
Tack så jättmycket för alla svar! Då känns det lite mer grönt och lugnt, var inne på Rika Tillsammans och som simpeel skrev så vill jag också följa något som efterliknar "den aggresiva portföljen". Kom fram till att köra på något sånt här:

40% Länsförsäkringar Global Index
30% Spiltan Aktiefond
30% Vanguard FTSE VFEM

Vad tror ni om det? Bör man ha typ 10 fonder eller kan tre räcka? Samt borde jag kanske slänga in en räntefond också för att inte vara för risky?
Citera
2018-01-28, 00:10
  #11
Medlem
[quote=MerTack|63052384]Tack så jättmycket för alla svar! Då känns det lite mer grönt och lugnt, var inne på Rika Tillsammans och som simpeel skrev så vill jag också följa något som efterliknar "den aggresiva portföljen". Kom fram till att köra på något sånt här:

40% Länsförsäkringar Global Index
30% Spiltan Aktiefond
30% Vanguard FTSE VFEM

Vad tror ni om det? Bör man ha typ 10 fonder eller kan tre räcka? Samt borde jag kanske slänga in en räntefond också för att inte vara för risky?

ska du spara i 10år+, skippa räntefonden.
Citera
2018-01-28, 02:50
  #12
Medlem
[quote=misternicee|63052692]
Citat:
Ursprungligen postat av MerTack
Tack så jättmycket för alla svar! Då känns det lite mer grönt och lugnt, var inne på Rika Tillsammans och som simpeel skrev så vill jag också följa något som efterliknar "den aggresiva portföljen". Kom fram till att köra på något sånt här:

40% Länsförsäkringar Global Index
30% Spiltan Aktiefond
30% Vanguard FTSE VFEM

Vad tror ni om det? Bör man ha typ 10 fonder eller kan tre räcka? Samt borde jag kanske slänga in en räntefond också för att inte vara för risky?

ska du spara i 10år+, skippa räntefonden.

Jag har både LF global samt SPP global, mest för att SPP har en större spridning mot Asien. De kan komplettera varandra

Aldrig fel med breda fonder. Jag tycker Jans blogginlägg sammanfattar det hela väldigt bra.

Lycka till med dina investeringar och kom ihåg att när det dippar (för det kommer det att göra) så får du inte sälja i panik utan fortsätt som vanligt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback