• 3
  • 4
2018-01-30, 19:49
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Ja, på Avanza kallas ett AF-konto även en depå vilket en ISK eller KF aldrig kallas där. Frågan är då vad samlingen av konton egentligen heter, dvs min samling konton som jag har på avanza som består av två AF, en ISK, ett sparkonto, en KF och ett kreditkonto. Hmm. På nordnet verkar alla konton, dvs både ISK och Aktie och fonddepå, heta konto men när man visar kontot så visa en depåöversikt... Nåväl, jag vandrar tillbaka från tangentens riktning.

Ditt innehav på Avanza kanske? Totala värde?
Citera
2018-01-30, 21:05
Medlem
Samlat engagemang är nog en passande finans-lingo.
Citera
2018-01-30, 22:12
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Samlat engagemang är nog en passande finans-lingo.

Kanske. Men låter mer som hur mycket man har samlat hos en storbank

Edit: Innehav duger för mig.
Citera
2018-01-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jovisst, har du 0.5% ränta har du naturligtvis 0.5% mer än om du hade haft 0%. Du har dock totalt förlorat runt 1.5% i köpkraft det året om vi räknar på 2% inflation, så relativt denna köpkraftsförlust så hjälper det ju inte mycket. På lång sikt så kommer värdet av pengarna urholkas. På 20 år har du förlorat mer än 25% av värdet. Idag kan du köpa 4 sexpack norrlands guld 2.8, men om 20 år när du tar ut pengarna räcker dom bara till 3 sexpack...

Ja, om du inte har en högre avkastning än (med dagens regler) 0.45%/0.3, vilket är 1.5%, så är det bättre att du har pengarna på ett vanligt bankkonto (vare sig det är i din lokala bybank eller om du öppnar sparkonto i din avanzadepå). Avkastning på kapital beskattas med 30% överallt förutom i ISK eller KF

Hm, ja men så kan man inte riktigt tänka tycker jag. Isåfall borde man alltid handla upp alla pengar varje månad istället för att spara, tycker det är lite konstig logik där.

Ang "0.45%/0.3, vilket är 1.5%". Var kommer 0.3 ifrån?

Sedan en sak som är så skönt med ISK och KF är ju att man slipper tänka på skatten, deklaration eller bokföring alls etc eftersom allt sker automatiskt , om man ska skatta med 30% på tex ett vanligt sparkonto, hur gör man det i deklarationen? Eller är det också något som sker automatiskt på banken?
Senast redigerad av elokat 2018-01-31 kl. 10:59.
Citera
2018-01-31, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Hm, ja men så kan man inte riktigt tänka tycker jag. Isåfall borde man alltid handla upp alla pengar varje månad istället för att spara, tycker det är lite konstig logik där.

Sedan en sak som är så skönt med ISK och KF är ju att man slipper tänka på skatten, deklaration eller bokföring alls etc eftersom allt sker automatiskt , om man ska skatta med 30% på tex ett vanligt sparkonto, hur gör man det i deklarationen? Eller är det också något som sker automatiskt på banken?
Det dras källskatt 30% på räntor överstigande 100 kr. För dessa lämnar banker och kreditinstitut kontrollbesked till Skatteverket. Så får du mer än 100 kr i ränta så sköter det sig självt, du bör dock stämma av deklarationen mot årsbeskeden från respektive bank.
Citera
2018-01-31, 13:00
Medlem
Visst, vill bara sätta ett bankkonto i relation till en värdeskapande investering. Med ett sparkonto sparar du pengarna för framtida bruk, men du måste acceptera att du samtidigt förlorar köpkraft, så det är ingen långsiktig strategi för att bli rik på. Det är en konservativ riskfri strategi för att komma till en situation där du har en viss summa pengar så att du kan köpa något som det dagliga kassaflödet inte räcker till idag. Hade du istället investerat pengarna så skulle du sannolikt ha en större köpkraft i framtiden, men priset du betalar är risken att det finns en sannolikhet att du har mindre än vad sparandet skulle gett.

0.3 kommer från att du tittar på när ISK ger högre avkastning än vanligt konto. Med avkastning x%, så får du på en ISK behålla x - 0.45 efter att schablonavkastningen beskattats. På vanligt konto behåller du x*0.7 efter skatt. Således, lös x - 0.45 > x*0.7 för att söka när ISK blir bättre, och du får x > 0.45/0.3

Citat:
Ursprungligen postat av elokat

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in