• 1
  • 2
2018-01-25, 11:41
Medlem
Jag har en del pengar investerat, men jag ser alltid till att ha en del pengar "till hands" i "kontanter" på bank kontot. Nu har jag dock funderat på att lägga det mesta i ett sparkonto, tex på Avanza där man får 0.5% på pengarna med fria uttag. Jag har dock också sedan innan lite liggandes i räntefonder, tex Spiltan Räntefond Sverige som ger ca 1-2% om året vad jag kan se.

Min fråga är om det egentligen inte vore bättre att lägga resten av pengarna i räntefonden också istället för i ett sparkonto eftersom det ger 2-4 ggr mer ränta? Vad jag kan se på en 10 års period så har räntefonden alltid slagit sparkontot förutom kanske vid något tillfälle då uppgången legat relativt platt.

Speciellt om jag kan låta pengarna ligga ett år eller mer så känns det dumt att lägga dom i ett sparkonto när det finns räntefonder som är så pass stabila och ger bättre avkastning?

Eller missar jag något?
Citera
2018-01-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elokat
Jag har en del pengar investerat, men jag ser alltid till att ha en del pengar "till hands" i "kontanter" på bank kontot. Nu har jag dock funderat på att lägga det mesta i ett sparkonto, tex på Avanza där man får 0.5% på pengarna med fria uttag. Jag har dock också sedan innan lite liggandes i räntefonder, tex Spiltan Räntefond Sverige som ger ca 1-2% om året vad jag kan se.

Min fråga är om det egentligen inte vore bättre att lägga resten av pengarna i räntefonden också istället för i ett sparkonto eftersom det ger 2-4 ggr mer ränta? Vad jag kan se på en 10 års period så har räntefonden alltid slagit sparkontot förutom kanske vid något tillfälle då uppgången legat relativt platt.

Speciellt om jag kan låta pengarna ligga ett år eller mer så känns det dumt att lägga dom i ett sparkonto när det finns räntefonder som är så pass stabila och ger bättre avkastning?

Eller missar jag något?

Spiltan Räntefond ger knappast 1-2 % per år kommande perioden. Fjärde kvartalet gav den 0,17 % och den yieldar idag 0,7 % efter avgifter. Så räkna med 0,5-1 % per år.
Citera
2018-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Spiltan Räntefond ger knappast 1-2 % per år kommande perioden. Fjärde kvartalet gav den 0,17 % och den yieldar idag 0,7 % efter avgifter. Så räkna med 0,5-1 % per år.

Var får du 0,17% ifrån? Senaste året så har den gått upp +1,53% och avgiften är 0,22% så det är +1,31% ?

https://imgur.com/a/IZQqN

Senaste 3 åren har den gått upp 5,18% - 0,22% avgift *3 / 3 = 1,5% om året

Senaste 5 åren har den gått upp 10,53% - 0,22% avgift *5 / 5 = 1,9% om året

Senaste 10 åren har den gått upp 29,35% - 0,22% avgift * 10 / 10 = 2,7% om året
Senast redigerad av elokat 2018-01-25 kl. 13:25.
Citera
2018-01-25, 13:26
Medlem
Citat:
Var får du 0,17% ifrån? Senaste året så har den gått upp +1,53% och avgiften är 0,22% så det är +1,31% ?

Man måste ju ta med skatten som man betalar för ISK också.
Citera
2018-01-25, 13:50
Medlem
Citat:

#1 http://www.bilddump.se/bilder/201801...16.175.140.JPG

#2 Fonder visas alltid med nettoavkastning, efter avgifter är dragna

#3 Hur har räntorna utvecklats senaste 10 åren? Tror du på samma utveckling kommande 10 år?
Senast redigerad av Caelus 2018-01-25 kl. 13:54.
Citera
2018-01-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla

Måste man inte betala skatt på sparkontot också i så fall?

Citat:
#1 http://www.bilddump.se/bilder/201801...16.175.140.JPG

#2 Fonder visas alltid med nettoavkastning, efter avgifter är dragna

Men varför kollar du bara de 3 senaste månaderna? Det är ju årsavkastning som är intressant? Sparkontot ger 0,5% per år.

Men det fick mig också att fundera över skatten. Om man får 0,5% för ett sparkonto och skatten för en ISK är 0,45%, betyder det att man bara får 0,05%?
Senast redigerad av elokat 2018-01-25 kl. 13:59.
Citera
2018-01-25, 14:47
Medlem
Citat:
Måste man inte betala skatt på sparkontot också i så fall?

Men varför kollar du bara de 3 senaste månaderna? Det är ju årsavkastning som är intressant? Sparkontot ger 0,5% per år.

Men det fick mig också att fundera över skatten. Om man får 0,5% för ett sparkonto och skatten för en ISK är 0,45%, betyder det att man bara får 0,05%?

Du måste ha en relevant period när du tittar på avkastningen för räntefonder. Under den senaste 10 årsperioden har du ju haft en extrem nedgång i räntorna. Du tror alltså att vi om 10 år kommer ligga kring -5 % i styrränta?

Du måste ju även titta på vad för räntepapper fonden investerar i och vad de just nu yieldar. Som jag skrev tidigare så är förväntad avkastning 0,7 % efter avgifter kommande 12 månaderna för Spiltan Räntefond Sverige.
Citera
2018-01-25, 15:10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla

Räntefond på ISK..? Hoppas du trollar.
Citera
2018-01-25, 16:12
Medlem
Citat:
Du måste ha en relevant period när du tittar på avkastningen för räntefonder. Under den senaste 10 årsperioden har du ju haft en extrem nedgång i räntorna. Du tror alltså att vi om 10 år kommer ligga kring -5 % i styrränta?

Du måste ju även titta på vad för räntepapper fonden investerar i och vad de just nu yieldar. Som jag skrev tidigare så är förväntad avkastning 0,7 % efter avgifter kommande 12 månaderna för Spiltan Räntefond Sverige.

Så även om det är så, så är det ju bättre än de 0,5% som är på ett sparkonto?

Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Räntefond på ISK..? Hoppas du trollar.

Vad är konstigt med en räntefond på en ISK? Jag har en kapitalföräkring som fungerar som ett ISK och där har jag både aktier, fonder och räntefonder, är det något fel att ha räntefonder där?
Citera
2018-01-26, 05:55
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Så även om det är så, så är det ju bättre än de 0,5% som är på ett sparkonto?

Vad är konstigt med en räntefond på en ISK? Jag har en kapitalföräkring som fungerar som ett ISK och där har jag både aktier, fonder och räntefonder, är det något fel att ha räntefonder där?

Du får göra vad du vill med dina pengar, såklart. Anser du att en schablonbeskattning är lämpligt för räntefonder så tycker jag självklart att su bör fortsätta med detta. Eftersom att schablonskatten räknas till lägst 1,5% (statlåneräntan + 1%, dock lägst 1,5%) så betyder det att placeringen du gör ska iallafall avkasta mer än schablonskatten per år i genomsnitt för att det skall vara värt att ha placeringen i en sådan sparform.

Det finns såklart en uppsjö av räntefonder, så mitt första inlägg kan vara något missvisande. Vissa företagsobligationer, som i viss mån skall tolkas som räntefonder, t.ex First Nordisk högränta, har med råge slagit schablonskatten såväl 2016 som 2017.
Citera
2018-01-26, 06:33
Medlem
Jag har mitt torra krut i spiltan räntefond, i depå. Senare om räntan kommer upp tillräckligt kommer jag lägga minst 50% av likviderna i AMF räntefond lång.

Ligger 20%-30% likvid just nu, vid nästa börskrasch sänks den nog till runt 10%
Citera
2018-01-26, 08:55
Awaiting Email Confirmation
Inte helt lätt det här ändå. Bättre ha räntefonder i depå långsiktigt såklart men det kostar också att flytta likvider fram och tillbaka från ISK. Har man likvider ett kort tag i ISK kan det löna sig att ha dom kvar på ISK och lägga dom i räntefonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in