• 1
  • 2
2018-01-24, 21:54
Medlem
Hej,

Ponera att jag ska hyra ut min bostad svart fr 16000kr/mn och hyresgsten vill betala via kontoverfring (samma bank dessutom). Finns det en risk att banken flaggar transaktionerna om det beloppet kommer in i slutet av varje mnad?

Jag har fr vrigt en heltidsanstllning s ln kommer in regelbundet, om det gr ngon skillnad.
Citera
2018-01-24, 21:58
Medlem
ElvisFans avatar
Det kan du rkna med. Tidigare flaggades vad jag knner till insttningar ver 10 lax.
Citera
2018-01-24, 22:00
Medlem
onnyts avatar
Hyresgsten kan vll dela upp betalningen.
Citera
2018-01-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Det kan du rkna med. Tidigare flaggades vad jag knner till insttningar ver 10 lax.

Hur blir det om jag ber hyresgsten dela upp det i 2 betalningar till 2 olika banker? Flaggar de istllet hyresgstens konto fr 2 stora verfringar varje mnad?

Hyresgsten ville frst betala via ett utlndskt bankkonto, men det knns som att det hamnar p radarn enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Hyresgsten kan vll dela upp betalningen.

Ja, och till tv olika konton borde vl funka utan att det hamnar p radarn s att sga?
Citera
2018-01-24, 22:03
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksud
Hej,

Ponera att jag ska hyra ut min bostad svart fr 16000kr/mn och hyresgsten vill betala via kontoverfring (samma bank dessutom). Finns det en risk att banken flaggar transaktionerna om det beloppet kommer in i slutet av varje mnad?

Jag har fr vrigt en heltidsanstllning s ln kommer in regelbundet, om det gr ngon skillnad.
Ta pengarna kontant och anvnd fr att kpa mat osv och lt lnen din sitta kvar p kontot.
Citera
2018-01-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Ta pengarna kontant och anvnd fr att kpa mat osv och lt lnen din sitta kvar p kontot.

Jo, fast problemet r att hyresgsten inte vill betala kontant.
Citera
2018-01-24, 22:14
Medlem
scips avatar
16,000:- r det ett helt hus eller insattslgenhet, hyreslagenhet du mnar hyra ut ?
Varfr jag frgar r fr att i Helsingborg s har kommunen gjort en rd och dubbelkollat en massa lgenheter och p det viset ftt loss 77 st lgenheter som var uthyrda svart i andra hand.
Citera
2018-01-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
16,000:- r det ett helt hus eller insattslgenhet, hyreslagenhet du mnar hyra ut ?
Varfr jag frgar r fr att i Helsingborg s har kommunen gjort en rd och dubbelkollat en massa lgenheter och p det viset ftt loss 77 st lgenheter som var uthyrda svart i andra hand.

Det r en bostadsrtt i Stockholm och hyresgsten fr ett kontrakt som inneboende.
Citera
2018-01-24, 22:46
Medlem
scips avatar
Citat:
Det r en bostadsrtt i Stockholm och hyresgsten fr ett kontrakt som inneboende.
Ok d kanske det gr lite enklare under fresttning om att hyresgsten inte tar imot ngot bidrag eller liknande dr kommunen r inblandade fr dom samskr ju datauppgifter.
Citera
2018-01-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ok d kanske det gr lite enklare under fresttning om att hyresgsten inte tar imot ngot bidrag eller liknande dr kommunen r inblandade fr dom samskr ju datauppgifter.

Ja, jag har frskrat mig om att de inte tar emot bidrag eller har annat med myndigheterna att gra, som utgr strre risker fr flaggning.

Det vettigaste i detta fall r allts tv separata betalningar?

Finns det andra smarta stt? Ex om hyresgsten stter in pengarna p mitt ISK-konto p ex. Nordnet? Kan jag d ta ut de senare, utan att det mrks?
Citera
2018-01-24, 22:59
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Hej,

Du kan nog vara lugn, men fr denna ockerhyra (som man fr anta att det r fr din sketna etta p 35kvm) s fr vi hoppas att du ker dit och fr skatta fr det du ska skatta fr. Dvs 30% p 12 *16000-40000=152000. 45600kr och eventuell straffskatt p det. Det har du skert rd med, srskilt som du frvntar dig och tycker det r ok att din "hyresgst" ska slanta upp 16k varje mnad.

Usch och fy.
Citera
2018-01-24, 23:02
Medlem
scips avatar
Citat:
Ja, jag har frskrat mig om att de inte tar emot bidrag eller har annat med myndigheterna att gra, som utgr strre risker fr flaggning.

Det vettigaste i detta fall r allts tv separata betalningar?

Finns det andra smarta stt? Ex om hyresgsten stter in pengarna p mitt ISK-konto p ex. Nordnet? Kan jag d ta ut de senare, utan att det mrks?
Det skulle vl vara om du har ngon familjemedlem far mor eller nogon annan plitlig som kan agera bulvan med ett bankkonto.
PS sambo kan vara lurigt ifall det skulle bli kiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in