• 1
  • 2
2018-01-24, 21:54
Medlem
Hej,

Ponera att jag ska hyra ut min bostad svart för 16000kr/mån och hyresgästen vill betala via kontoöverföring (samma bank dessutom). Finns det en risk att banken flaggar transaktionerna om det beloppet kommer in i slutet av varje månad?

Jag har för övrigt en heltidsanställning så lön kommer in regelbundet, om det gör någon skillnad.
Citera
2018-01-24, 21:58
Medlem
ElvisFans avatar
Det kan du räkna med. Tidigare flaggades vad jag känner till insättningar över 10 lax.
Citera
2018-01-24, 22:00
Medlem
onnyts avatar
Hyresgästen kan väll dela upp betalningen.
Citera
2018-01-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Det kan du räkna med. Tidigare flaggades vad jag känner till insättningar över 10 lax.

Hur blir det om jag ber hyresgästen dela upp det i 2 betalningar till 2 olika banker? Flaggar de istället hyresgästens konto för 2 stora överföringar varje månad?

Hyresgästen ville först betala via ett utländskt bankkonto, men det känns som att det hamnar på radarn enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Hyresgästen kan väll dela upp betalningen.

Ja, och till två olika konton borde väl funka utan att det hamnar på radarn så att säga?
Citera
2018-01-24, 22:03
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksud
Hej,

Ponera att jag ska hyra ut min bostad svart för 16000kr/mån och hyresgästen vill betala via kontoöverföring (samma bank dessutom). Finns det en risk att banken flaggar transaktionerna om det beloppet kommer in i slutet av varje månad?

Jag har för övrigt en heltidsanställning så lön kommer in regelbundet, om det gör någon skillnad.
Ta pengarna kontant och använd för att köpa mat osv och låt lönen din sitta kvar på kontot.
Citera
2018-01-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Ta pengarna kontant och använd för att köpa mat osv och låt lönen din sitta kvar på kontot.

Jo, fast problemet är att hyresgästen inte vill betala kontant.
Citera
2018-01-24, 22:14
Medlem
scips avatar
16,000:- är det ett helt hus eller insattslägenhet, hyreslagenhet du ämnar hyra ut ?
Varför jag frågar är för att i Helsingborg så har kommunen gjort en räd och dubbelkollat en massa lägenheter och på det viset fått loss 77 st lägenheter som var uthyrda svart i andra hand.
Citera
2018-01-24, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
16,000:- är det ett helt hus eller insattslägenhet, hyreslagenhet du ämnar hyra ut ?
Varför jag frågar är för att i Helsingborg så har kommunen gjort en räd och dubbelkollat en massa lägenheter och på det viset fått loss 77 st lägenheter som var uthyrda svart i andra hand.

Det är en bostadsrätt i Stockholm och hyresgästen får ett kontrakt som inneboende.
Citera
2018-01-24, 22:46
Medlem
scips avatar
Citat:
Det är en bostadsrätt i Stockholm och hyresgästen får ett kontrakt som inneboende.
Ok då kanske det går lite enklare under föresättning om att hyresgästen inte tar imot något bidrag eller liknande där kommunen är inblandade för dom samskör ju datauppgifter.
Citera
2018-01-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Ok då kanske det går lite enklare under föresättning om att hyresgästen inte tar imot något bidrag eller liknande där kommunen är inblandade för dom samskör ju datauppgifter.

Ja, jag har försäkrat mig om att de inte tar emot bidrag eller har annat med myndigheterna att göra, som utgör större risker för flaggning.

Det vettigaste i detta fall är alltså två separata betalningar?

Finns det andra smarta sätt? Ex om hyresgästen sätter in pengarna på mitt ISK-konto på ex. Nordnet? Kan jag då ta ut de senare, utan att det märks?
Citera
2018-01-24, 22:59
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Hej,

Du kan nog vara lugn, men för denna ockerhyra (som man får anta att det är för din sketna etta på 35kvm) så får vi hoppas att du åker dit och får skatta för det du ska skatta för. Dvs 30% på 12 *16000-40000=152000. 45600kr och eventuell straffskatt på det. Det har du säkert råd med, särskilt som du förväntar dig och tycker det är ok att din "hyresgäst" ska slanta upp 16k varje månad.

Usch och fy.
Citera
2018-01-24, 23:02
Medlem
scips avatar
Citat:
Ja, jag har försäkrat mig om att de inte tar emot bidrag eller har annat med myndigheterna att göra, som utgör större risker för flaggning.

Det vettigaste i detta fall är alltså två separata betalningar?

Finns det andra smarta sätt? Ex om hyresgästen sätter in pengarna på mitt ISK-konto på ex. Nordnet? Kan jag då ta ut de senare, utan att det märks?
Det skulle väl vara om du har någon familjemedlem far mor eller nogon annan pålitlig som kan agera bulvan med ett bankkonto.
PS sambo kan vara lurigt ifall det skulle bli kiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in