• 1
  • 2
2018-01-24, 20:35
Medlem
miklons avatar
Jag str i begrepp att kpa ny bil och vet p ett ungefr vad jag ska ha, men min strsta tveksamhet kretsar kring vilken fyrhjulsdrift jag ska vlja. Jag drar en hel del hstslp och vill ha ngot som fixar att dra 1,5 ton p hala vintervgar, ven nr det blir lite backigt och som fixar en lerig och uppkrd grsmatta p en ridtvling.

Valet str i princip mellan Audi och resten av VAG, dvs mellan torsendiff och Haldex. Till saken hr att jag ven pendlar en hel del med bil, s jag vill ha ngot som gr hyggligt snlt, som r bekvmt och som ger den dr extra lilla tryggheten under vinterpendlingen ocks.

Jag gissar att Audi Quattro (torsen allts) r betydligt bttre som dragbil p papperet, men frgan r hur mycket? Audi innebr ju tyvrr ocks hgre inkpspris n t.ex. Skoda eller VW och dessutom blir frbrukningen hgre. r det vrt det fr att f Audis torsen-system, eller funkar Haldex fint i en dragbil 95% av tiden?
Citera
2018-01-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag str i begrepp att kpa ny bil och vet p ett ungefr vad jag ska ha, men min strsta tveksamhet kretsar kring vilken fyrhjulsdrift jag ska vlja. Jag drar en hel del hstslp och vill ha ngot som fixar att dra 1,5 ton p hala vintervgar, ven nr det blir lite backigt och som fixar en lerig och uppkrd grsmatta p en ridtvling.

Valet str i princip mellan Audi och resten av VAG, dvs mellan torsendiff och Haldex. Till saken hr att jag ven pendlar en hel del med bil, s jag vill ha ngot som gr hyggligt snlt, som r bekvmt och som ger den dr extra lilla tryggheten under vinterpendlingen ocks.

Jag gissar att Audi Quattro (torsen allts) r betydligt bttre som dragbil p papperet, men frgan r hur mycket? Audi innebr ju tyvrr ocks hgre inkpspris n t.ex. Skoda eller VW och dessutom blir frbrukningen hgre. r det vrt det fr att f Audis torsen-system, eller funkar Haldex fint i en dragbil 95% av tiden?

Frst mste ni skerstlla vilka bilar som klarar vikten och om ni gr det med rtt krkort.
Sedan finns det en uppsj olika system fr fyrhjulsdrift p marknaden, bde en del permanenta och de som kan kopplas i och ur manuellt, frutom d de som skter inkopplingen med ngon form av automatik.

Slutligen har numera ven vissa Audi Haldex fyrhjulsdrivningssystem.
Citera
2018-01-24, 22:29
Medlem
tastass avatar
Subaru Legacy/Outback brukar vara populr bland de som drar mycket slp.
Citera
2018-01-24, 22:32
Medlem
Om fyrhjulsdriften ska vara just fr slpvagnskrningen s r min erfarenhet att alla system fungerar lika bra. Det r s otroligt liten del av krningen som den behvs och om inkopplingen r momentan eller tar ett par sekunder kvittar.
Det gller oftast bara Att inte fastna p en hal grsmatta eller klara en isig backe.
Citera
2018-01-24, 23:31
Medlem
Vad har du fr budget fr bilen?

Har du BE-krkort?

Tesla modell X r ju en utmrkt dragbil till exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=Fr4-JZxFJ2s
Citera
2018-01-24, 23:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Vad har du fr budget fr bilen?

Har du BE-krkort?

Lite misstnkt att lastbilens motor r igng och varvar upp d och d nr Teslan bogserar lastbilen. Dragkraften i ett snt lge beror mest p dragbilens vikt och ven en Lada Niva har tillrckligt stark motor fr att motorn inte ska vara den begrnsande faktorn.

Mycket av Teslas siffror r saftigt uppblsta, se http://www.mestmotor.se/recharge/art...x-som-dragbil/

Citat:
Den Tesla Model X 75D som testas hr har en officiell rckvidd p knappt 42 mil. Med testhusvagnen p kroken sjunker den siffran till knappt 30 mil enligt skribenten. Men enligt Teslaentusiasten Bjrn Nyland har ett tungt slp betydligt strre inverkan n s p rckvidden. Hans tester visar en rckvidd p 14 mil med en husvagn som vger 1,6 ton.
Citera
2018-01-25, 06:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64

Uruselt exempel, finns gott om exempel p bla youtube nr bilar drar igng lastbilar p halt underlag och inget konstigt med det, till och med en moped skulle klara det om frutsttningarna r dom rtta.
Citera
2018-01-25, 06:49
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Uruselt exempel, finns gott om exempel p bla youtube nr bilar drar igng lastbilar p halt underlag och inget konstigt med det, till och med en moped skulle klara det om frutsttningarna r dom rtta.

Nu verdrev du ngot va? Moderatorer frvntas vara sakliga.
Citera
2018-01-25, 07:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Nu verdrev du ngot va?
Nej, det enda som behvs r den kraft som lastbilen sjlv inte kan f ned i marken...ngra hstar kan rcka.
https://www.youtube.com/watch?v=KGfl3uLBc1U

Citat:
Moderatorer frvntas vara sakliga.
Sicken tur d att jag r medlem...
Citera
2018-01-25, 08:06
Medlem
miklons avatar
Tesla Model X ligger definitivt utanfr budget tyvrr...

Jag har frmst kikat p Audi A4 och Golf eller Skoda Octavia. De r lagom i storlek fr vriga behov och jag gillar byggkvaliteten. Dragvikt osv har jag koll p och BE r p gng.

VW/Skoda r det ekonomiskt mer sunda alternativet, jag r mest orolig fr att sitta om ett r och knna att jag snlade p fel sak.

Subaru r som sagt populrt bland hstfolk och liknande, men jag har svrt fr japanska bilar verlag.
Citera
2018-01-25, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har frmst kikat p Audi A4 och Golf eller Skoda Octavia. De r lagom i storlek fr vriga behov och jag gillar byggkvaliteten.

Vi gillar olika du och jag.
Jag tycker om bilar som inte gr snder och d fr man leva med att de kommer frn Asien.
Citera
2018-01-25, 18:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tesla Model X ligger definitivt utanfr budget tyvrr...

Jag har frmst kikat p Audi A4 och Golf eller Skoda Octavia. De r lagom i storlek fr vriga behov och jag gillar byggkvaliteten. Dragvikt osv har jag koll p och BE r p gng.

VW/Skoda r det ekonomiskt mer sunda alternativet, jag r mest orolig fr att sitta om ett r och knna att jag snlade p fel sak.

Subaru r som sagt populrt bland hstfolk och liknande, men jag har svrt fr japanska bilar verlag.

Ekonomiskt sunt att kpa ny bil? ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in