2018-01-25, 20:54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ekonomiskt sunt att köpa ny bil? ;-)

Ny bil var fel uttryckt, en nyare begagnad bil ska det vara.
Citera
2018-01-25, 23:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej, det enda som behövs är den kraft som lastbilen själv inte kan få ned i marken...några hästar kan räcka.
https://www.youtube.com/watch?v=KGfl3uLBc1U
Det där var ju inte en moped. Inte ens om man skulle kalla dem för havremopeder så är det ju fortfarande fler än en.
Citera
2018-01-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag står i begrepp att köpa ny bil och vet på ett ungefär vad jag ska ha, men min största tveksamhet kretsar kring vilken fyrhjulsdrift jag ska välja. Jag drar en hel del hästsläp och vill ha något som fixar att dra 1,5 ton på hala vintervägar, även när det blir lite backigt och som fixar en lerig och uppkörd gräsmatta på en ridtävling.

Valet står i princip mellan Audi och resten av VAG, dvs mellan torsendiff och Haldex. Till saken hör att jag även pendlar en hel del med bil, så jag vill ha något som går hyggligt snålt, som är bekvämt och som ger den där extra lilla tryggheten under vinterpendlingen också.

Jag gissar att Audi Quattro (torsen alltså) är betydligt bättre som dragbil på papperet, men frågan är hur mycket? Audi innebär ju tyvärr också högre inköpspris än t.ex. Skoda eller VW och dessutom blir förbrukningen högre. Är det värt det för att få Audis torsen-system, eller funkar Haldex fint i en dragbil 95% av tiden?

Jag hade nöjt mig med en diesel Superb 4x4, du får en bra ekonomi och en välkänd drivlina.
Citera
2018-01-26, 06:32
Medlem
Citat:
Tesla Model X ligger definitivt utanför budget tyvärr...

Jag har främst kikat på Audi A4 och Golf eller Skoda Octavia. De är lagom i storlek för övriga behov och jag gillar byggkvaliteten. Dragvikt osv har jag koll på och BE är på gång.

VW/Skoda är det ekonomiskt mer sunda alternativet, jag är mest orolig för att sitta om ett år och känna att jag snålade på fel sak.

Subaru är som sagt populärt bland hästfolk och liknande, men jag har svårt för japanska bilar överlag.

Som folk redan har skrivit behöver vi först veta vad du har för specifikationer;

Ska du dra 1,6t bruttovikt eller är det lastvikt?
Har du BE eller B96?

Det är inte bara att välja en bil att dra med, du måste se till att bilen också har konstruktionen att dra en bruttovikt på 1,6t (eller en ännu högre bruttovikt om du tänker lasta 1,6t på släpet). Ditt körkort kommer inte att hjälpa dig om du inte har en bil som är konstruerad för att dra vikten. En Tesla har för övrigt en dragkapacitet på 2,2ton bruttovikt.
Senast redigerad av Methos 2018-01-26 kl. 06:45.
Citera
2018-01-26, 06:43
Medlem
Citat:
Tesla Model X ligger definitivt utanför budget tyvärr...

Jag har främst kikat på Audi A4 och Golf eller Skoda Octavia. De är lagom i storlek för övriga behov och jag gillar byggkvaliteten. Dragvikt osv har jag koll på och BE är på gång.

VW/Skoda är det ekonomiskt mer sunda alternativet, jag är mest orolig för att sitta om ett år och känna att jag snålade på fel sak.

Subaru är som sagt populärt bland hästfolk och liknande, men jag har svårt för japanska bilar överlag.

Dragbilens vikt är viktigare än vilken fyrhjulsdrift bilen har. Vad det gäller fyrhjulsdriften vill du nog ha ett system som inte bara reglerar mellandiffen typ torsen, utan som använder abs för att föra kraften "från sida till sida" om det är maximalt drivgrepp du är ute efter.
Citera
2018-01-26, 09:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
Dragbilens vikt är viktigare än vilken fyrhjulsdrift bilen har. Vad det gäller fyrhjulsdriften vill du nog ha ett system som inte bara reglerar mellandiffen typ torsen, utan som använder abs för att föra kraften "från sida till sida" om det är maximalt drivgrepp du är ute efter.
Och förutom maximalt drivgrepp så kanske man vill ha en fyrhjulsdrivning som är hållbar och inte pajar och kostar en 50 000 i reparation eller tvingar en att byta däck i onödan innan de är utslitna. En del fyrhjulsdrivningar är så känsliga, dyra och komplicerade att jag aldrig skulle vilja ha skiten.
Citera
2018-01-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och förutom maximalt drivgrepp så kanske man vill ha en fyrhjulsdrivning som är hållbar och inte pajar och kostar en 50 000 i reparation eller tvingar en att byta däck i onödan innan de är utslitna. En del fyrhjulsdrivningar är så känsliga, dyra och komplicerade att jag aldrig skulle vilja ha skiten.

"om det är maximalt drivgrepp du är ute efter"
Citera
2018-01-26, 13:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
"om det är maximalt drivgrepp du är ute efter"
Du behöver inte påpeka det för mig. Jag såg att du skrev det och jag skrev några andra aspekter som kan vara värda att beakta, inget som motsäger det du skrev. Det kanske du kunde sett på inledningen "Och förutom maximalt drivgrepp".
Citera
2018-01-26, 13:41
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Exempel på drivningar som är bra respektive dåliga ur den aspekten? Jag har hört att torsen generellt sett är enklare och pålitligare än Haldex, stämmer det?
Citera
2018-01-26, 14:52
Moderator
vfs avatar
Citat:
Exempel på drivningar som är bra respektive dåliga ur den aspekten? Jag har hört att torsen generellt sett är enklare och pålitligare än Haldex, stämmer det?

Torsen är närmast idiotsäker ja.
Citera
2018-01-26, 15:06
Medlem
Det finns ju olika versioner av Haldex.

Funktionen är att normalt är bilen i stort sett framhjulsdriven, om något hjul börjar slira lite aktiveras drivningen till bakhjulen.

Står du på en gräsåker med hästsläp och det är blött borde det kunna vara fördel med mellandiffen typ torsen.

Just körning på gräs är svårt, en gång brukar man kunna köra över grässtråna försiktigt, sedan blir det lervälling.

Har Audi riktig automatlåda eller kör de också DSG-lådan? Har ju varit en del problem med just DSG.

Själv har jag Volvo XC60 med Haldex 4 och det gäller att gasa på, annars händer inget med AWD:n.

Och dessa drivlinor håller inte för så tunga släp, min slutväxel rasade efter 11 800 mil och kostade 32 000:- att fixa.

Jag tänker mig Audi Allroad med diesel, torsendiff och riktig konventionell automatlåda skulle kunna funka.

Eller Skoda med manuell växellåda och anpassa körningen noga efter hur AWD-systemet funkar.

En sån här MB terrängbil har jag kört i lumpen, kollar ni noga ser ni att han kör utan diffspärrar aktiverade, och när han kör fast så diffspärrar han alla 4 hjulen och kör loss igen.

Detta går inte med vanliga personbilar och AWD. Men så länge bilen är i rörelse funkar Haldex bra.

https://www.youtube.com/watch?v=oMFIPdOOi_Y
Citera
2018-01-26, 17:03
Medlem
P55s avatar
Citat:

Ja torsen var för femton år sen det bästa jämfört med Haldex som då var i sin linda. Och då tänker jag mest på Audis bilar jämfört med Volvos. Audi tålde lite mer, bl.a. lite olika däcksstorlekar vilket Haldex inte klarade.

Men det var då det och Haldex har utvecklats och till och med sitter i senare Audi Quattro. Torsen är dock en dyrare lösning och det är nog därför som VAG levererar med Haldex nu för tiden.

Men sen får man inte glömma dom japanska bilarna. Subaru, Honda och Toyota har suveräna fyrhjulsdrifter. Visserligen lite taffliga i de första generationerna, men dom gör sitt jobb och det är sällan dom går sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in