Det finns ju olika versioner av Haldex.
Funktionen är att normalt är bilen i stort sett framhjulsdriven, om något hjul börjar slira lite aktiveras drivningen till bakhjulen.
Står du på en gräsåker med hästsläp och det är blött borde det kunna vara fördel med mellandiffen typ torsen.
Just körning på gräs är svårt, en gång brukar man kunna köra över grässtråna försiktigt, sedan blir det lervälling.
Har Audi riktig automatlåda eller kör de också DSG-lådan? Har ju varit en del problem med just DSG.
Själv har jag Volvo XC60 med Haldex 4 och det gäller att gasa på, annars händer inget med AWD:n.
Och dessa drivlinor håller inte för så tunga släp, min slutväxel rasade efter 11 800 mil och kostade 32 000:- att fixa.
Jag tänker mig Audi Allroad med diesel, torsendiff och riktig konventionell automatlåda skulle kunna funka.
Eller Skoda med manuell växellåda och anpassa körningen noga efter hur AWD-systemet funkar.
En sån här MB terrängbil har jag kört i lumpen, kollar ni noga ser ni att han kör utan diffspärrar aktiverade, och när han kör fast så diffspärrar han alla 4 hjulen och kör loss igen.
Detta går inte med vanliga personbilar och AWD. Men så länge bilen är i rörelse funkar Haldex bra.
https://www.youtube.com/watch?v=oMFIPdOOi_Y