Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-24, 19:10
  #1
Medlem
Som rubriken lyder är jag intresserad av att studera det mänskliga kollektiva undermedvetandet genom historia men framförallt litteratur. Problemet för mig, och många andra män som är intresserade av humaniora, är att universiteten som erbjuder dessa program är extremt postmoderna och marxistiska. Allt studeras utifrån deras genusperspektiv och jag vill inte förstöra varje läsupplevelse på det sättet. Inte heller vill jag studera litteratur och historia genom ett historiskt inkorrekt filter såsom dessa universitet erbjuder. Snackar om institut som Umeå Universitet.

Så min fråga: var skulle man kunna studera litteraturvetenskap utan att behöva falla offer för dessa marxister?

Har funderat på studier utomlands som Florens men det kanske är lika illa där. Tips???
Citera
2018-01-24, 19:19
  #2
Medlem
papercut-ninjas avatar
Du menar att du vill bedriva vetenskapliga studier utan att behöva lära dig formulera vetenskapsteoretiska resonemang och frågor...

Bara läsa historier och litteratur för att det är intressant, jag rekommenderar ett bibliotek i så fall...
Citera
2018-01-24, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Du menar att du vill bedriva vetenskapliga studier utan att behöva lära dig formulera vetenskapsteoretiska resonemang och frågor...

Bara läsa historier och litteratur för att det är intressant, jag rekommenderar ett bibliotek i så fall...

Cathy Newman? "So you're saying" argumentet kommer inte funka här. Har aldrig sagt att jag inte vill formulera vetenskapsteoretiska resonemang. Läs vad jag vad egentligen skrev och återkom. Håll dig till ämnet också.
Citera
2018-01-24, 19:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Du menar att du vill bedriva vetenskapliga studier utan att behöva lära dig formulera vetenskapsteoretiska resonemang och frågor...

Bara läsa historier och litteratur för att det är intressant, jag rekommenderar ett bibliotek i så fall...

Hur missförstod du frågan så grovt? Eller menar du att man inte kan lära sig vetenskaplig metod utan ett postmarxistiskt synsätt?
Citera
2018-01-24, 19:26
  #5
Medlem
trewqs avatar
Johan Lundberg, docent och universitetslektor vid Stockholms universitet https://www.su.se/profiles/johlu-1.183283 är i alla fall något av en traditionell liberal. Han är författare till Ljusets fiender som är en riktig drapa mot postmodernism, marxism och allehanda vänsterstollerier. Läs den genast om du inte redan gjort det!

Han är väl den mest tongivande kritikern till den rådande ordningen som är verksam inom den svenska universitetsvärlden.
Citera
2018-01-24, 19:28
  #6
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Rekommenderar en utbildning i antropologi först. Efter det läser du etnologi, sedan teologi och avrundar med psykologi.

Sedan är du redo för litteraturvetenskap.
Citera
2018-01-24, 19:37
  #7
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Cathy Newman? "So you're saying" argumentet kommer inte funka här. Har aldrig sagt att jag inte vill formulera vetenskapsteoretiska resonemang. Läs vad jag vad egentligen skrev och återkom. Håll dig till ämnet också.

Fast i stort sett alla vetenskapsteorier inom humaniora faller inom de marxistiska, strukturalistiska eller post-strukturalistiska teoribildningarna, så om du inte vill ha med dessa att göra, vad har du kvar?
Citera
2018-01-24, 19:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Johan Lundberg, docent och universitetslektor vid Stockholms universitet https://www.su.se/profiles/johlu-1.183283 är i alla fall något av en traditionell liberal. Han är författare till Ljusets fiender som är en riktig drapa mot postmodernism, marxism och allehanda vänsterstollerier. Läs den genast om du inte redan gjort det!

Han är väl den mest tongivande kritikern till den rådande ordningen som är verksam inom den svenska universitetsvärlden.

Tack för tipset, ska låna hans bok ikväll. Stockholm Uni är värt att kolla upp, har en del intressanta masterutbildningar inom samma ämne. Frågan är om jag skulle kunna stå ut i den staden rent socialt. Ytterst tveksamt....

Citat:
Ursprungligen postat av MustavGandelmann
Rekommenderar en utbildning i antropologi först. Efter det läser du etnologi, sedan teologi och avrundar med psykologi.

Sedan är du redo för litteraturvetenskap.

Har börjat inse samma. Läser psykologi nu och inser hur många nya perspektiv och dimensioner allt som jag tidigare läst får tack vare detta. Men har tyvärr inte orken att studera så många år som detta skulle kräva. Kanske om jag började mina högskolestudier vid 19-20 så... men jag studerar självklart mycket på "egen hand" inom just dessa ämne. Gäller bara att hitta rätt i informationsdjungeln.
Citera
2018-01-24, 20:23
  #9
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Johan Lundberg, docent och universitetslektor vid Stockholms universitet https://www.su.se/profiles/johlu-1.183283 är i alla fall något av en traditionell liberal. Han är författare till Ljusets fiender som är en riktig drapa mot postmodernism, marxism och allehanda vänsterstollerier. Läs den genast om du inte redan gjort det!

Han är väl den mest tongivande kritikern till den rådande ordningen som är verksam inom den svenska universitetsvärlden.

Fast Johan Lundberg utgår ju ifrån teorier om hegemonier vilket gör även honom till postmodernist...eller möjligtvis metamodernist...
Citera
2018-01-24, 20:24
  #10
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Johan Lundberg, docent och universitetslektor vid Stockholms universitet https://www.su.se/profiles/johlu-1.183283 är i alla fall något av en traditionell liberal. Han är författare till Ljusets fiender som är en riktig drapa mot postmodernism, marxism och allehanda vänsterstollerier. Läs den genast om du inte redan gjort det!

Han är väl den mest tongivande kritikern till den rådande ordningen som är verksam inom den svenska universitetsvärlden.

Tack för tipset. Lägger den i kön.
Citera
2018-01-24, 20:45
  #11
Medlem
Ingen som har erfarenhet från humaniora studier på icke-marxistiska universitet i Sverige eller utomlands? Haha. Situationen är värre än jag hade befarat....
Citera
2018-01-24, 21:32
  #12
Medlem
Jag kan inget om just dina ämnesintressen men känner igen den situation du beskriver. Jag har läst att Chicago försöker gå imotsatt riktning mot alla andra universiteten, se t.ex artikel NY Times
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback