• 1
  • 2
2018-01-22, 22:21
Medlem
Tjenare allihopa! jag är en snubbe på 21 år, jag vill tro att jag mår psykiskt bra, men jag är inte säker?

Jag är väl en normal kille, gillar att gå på krogen, prata med tjejer, hänga med vänner och dagdrömma, men jag är lite speciell, något jag håller hemligt för alla jag känner. Ibland känns det som att jag är "sönder", inte som i deprimerad eller ledsen, utan som att min hjärna säger emot sig själv, väldigt svårt att förklara. ett exempel är: jag är hypokondriker, men även en människa dom aldrig tar tag i saker och skjuter upp saker till det extrema.

vilket resulterar i att jag tror att jag har cancer, hjärtfel, missbildade kroppsdelar, skrumplever, dåliga värden och diverse andra sjukdomar.. Men tror ni att jag ringer VC? nejdu, för tycker även att det blir extremt jobbigt när för mycket saker händer samtidigt och svårt att välja (tex om jag städer rummet kan jag stå i en kvart och tänka på vart jag ska börja, det blir för jobbigt så då städer jag inte alls). Så att ringa upp vårdcentralen och välja en sak jag skulle vilja kolla upp i taget blir alldeles för jobbigt, för vad ska jag välja?

Jag behöver ett miljöombyte, jag vill resa och upptäcka hela världen, flytta till andra städer och träffa andra människor, men eftersom jag aldrig tar tag i saker och skjuter upp det så händer det aldrig, har också en tendens att impulsköpa mycket skit så alltid fattig.

kan ta en lista på saker jag verkligen helhjärtat vill göra men ändå inte gör (låter ju bara lat och fjantig men det är jätte, jättejobbigt

inte tagit körkort
inte flyttat hemifrån
inte tagit tag i träningen
inte ringt VC
inte rest så mycket
inte ringt farmor på över ett år
inte städat rummet
skjuter alltid upp mina räkningar typ en månad
extremt svårt med att ens försöka sova (lägga ner mobilen eller blunda) väntar till 02 ibland
inte bytt jobb på över ett år trots att jag tjänar så otroligt lite, inte ens sökt ett nytt jobb.

vad är det för fel på mig? funderar på att gå till en psykolog eller KBT. jag känner mig totalt hopplös ibland. Ibland undrar jag nästan om jag är smått bipolär.

detta började för ca 1-2 år sedan jag kan tillägga.

EXTREMT tacksam för svar
Citera
2018-01-22, 22:43
Medlem
Ja du bör gå till en psykolog hoppas det hjälper.
Citera
2018-01-22, 22:46
Medlem
Zigarettens avatar
Du kan ju alltid ställa dig i kö för att utreda om du eventuellt lider utav någon diagnos ifall du väljer att söka hjälp.
Citera
2018-01-22, 22:59
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden12345
Tjenare allihopa! jag är en snubbe på 21 år, jag vill tro att jag mår psykiskt bra, men jag är inte säker?

Jag är väl en normal kille, gillar att gå på krogen, prata med tjejer, hänga med vänner och dagdrömma, men jag är lite speciell, något jag håller hemligt för alla jag känner. Ibland känns det som att jag är "sönder", inte som i deprimerad eller ledsen, utan som att min hjärna säger emot sig själv, väldigt svårt att förklara. ett exempel är: jag är hypokondriker, men även en människa dom aldrig tar tag i saker och skjuter upp saker till det extrema.

vilket resulterar i att jag tror att jag har cancer, hjärtfel, missbildade kroppsdelar, skrumplever, dåliga värden och diverse andra sjukdomar.. Men tror ni att jag ringer VC? nejdu, för tycker även att det blir extremt jobbigt när för mycket saker händer samtidigt och svårt att välja (tex om jag städer rummet kan jag stå i en kvart och tänka på vart jag ska börja, det blir för jobbigt så då städer jag inte alls). Så att ringa upp vårdcentralen och välja en sak jag skulle vilja kolla upp i taget blir alldeles för jobbigt, för vad ska jag välja?

Jag behöver ett miljöombyte, jag vill resa och upptäcka hela världen, flytta till andra städer och träffa andra människor, men eftersom jag aldrig tar tag i saker och skjuter upp det så händer det aldrig, har också en tendens att impulsköpa mycket skit så alltid fattig.

kan ta en lista på saker jag verkligen helhjärtat vill göra men ändå inte gör (låter ju bara lat och fjantig men det är jätte, jättejobbigt

inte tagit körkort
inte flyttat hemifrån
inte ringt VC
inte rest så mycket
inte städat rummet
extremt svårt med att ens försöka sova (lägga ner mobilen eller blunda) väntar till 02 ibland
inte bytt jobb på över ett år trots att jag tjänar så otroligt lite, inte ens sökt ett nytt jobb.

vad är det för fel på mig? funderar på att gå till en psykolog eller KBT. jag känner mig totalt hopplös ibland. Ibland undrar jag nästan om jag är smått bipolär.

EXTREMT tacksam för svar

Du tog ändå tag i att skriva ett bra inlägg om dej själv .

Tycker du ska skriva upp 5 saker varje dag å så bestämmer du att göra 1 av 5 varje dag.

E 5 för mycket så välj 2 av 4 olika saker.

Kör detta 2 veckor sen skriver du upp 4 saker å gör 3 av dem varje dag i 2 veckor

Sen kan du börja om på 2 igen

Tror detta kommer få dej att börja göra sakerna lättare.

Har du svårt att välja så ta 4 lappar å knyckla ihop. Välj 2 osv
Citera
2018-01-22, 23:12
Medlem
Inte för att kasta bostavskombinationer till höger och vänster - men har du funderat på om du har ADD?

Svårt att ta tag i saker, planera, strukturera och komma igång är väl ett typiskt ADD-drag?
Citera
2018-01-22, 23:20
Medlem
FETochFULs avatar
Har samma svårigheter som du och trodde jag hade borderline. Men de visade sig att det var ADD samt autismspektrumtillstånd. Gör en utredning.
Citera
2018-01-22, 23:30
Medlem
tackar för svar, det värmer verkligen att folk försöker hjälpa mig!
Citera
2018-01-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FETochFUL
Har samma svårigheter som du och trodde jag hade borderline. Men de visade sig att det var ADD samt autismspektrumtillstånd. Gör en utredning.

Det låter som fler tycker jag borde göra det, ska försöka ta tag i det. känner du att det har hjälpt dig?
Citera
2018-01-22, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Du tog ändå tag i att skriva ett bra inlägg om dej själv .

Tycker du ska skriva upp 5 saker varje dag å så bestämmer du att göra 1 av 5 varje dag.

E 5 för mycket så välj 2 av 4 olika saker.

Kör detta 2 veckor sen skriver du upp 4 saker å gör 3 av dem varje dag i 2 veckor

Sen kan du börja om på 2 igen

Tror detta kommer få dej att börja göra sakerna lättare.

Har du svårt att välja så ta 4 lappar å knyckla ihop. Välj 2 osv

inte alls en dum idé, det ska jag helt klart göra. Tack!
Citera
2018-01-22, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vixen90
Inte för att kasta bostavskombinationer till höger och vänster - men har du funderat på om du har ADD?

Svårt att ta tag i saker, planera, strukturera och komma igång är väl ett typiskt ADD-drag?

Det har jag funderat på! är också fruktansvärt lättdistraherad och får ibland något som mina vänner kallar för "perioder" då jag blir så intresserad utav något att jag blir helt galen. Sen släpper det efter 2 veckor och jag tar aldrig upp intresset igen. Tror även att det är ett tecken på ADD.
Citera
2018-01-22, 23:41
Medlem
Citat:

inte tagit körkort
inte flyttat hemifrån
inte ringt VC
inte rest så mycket
inte städat rummet

EXTREMT tacksam för svar

Om du anser att du mår bra men är inte säker på om du mår psykiskt bra så kanske du ska söka dig till psyket, boka en tid där och snacka med en psykolog så får du se vad hon säger och om du behöver mediciner för att du ska "må bra".
Citera
2018-01-22, 23:42
Medlem
Citat:
inte alls en dum idé, det ska jag helt klart göra. Tack!

Jag vet inte vad du är för slags person och jag ber om ursäkt om det här låter som en värdelös idé.
Mitt tips (väldigt kontroversiellt, jag vet).
Ta en liten dos amfetamin i 7 dagar.
Alltså väldigt liten. Ca 7 på morgonen.
ca 0,025gram.
Ungefär lika stor dos som en halv ärta.
Märker du en klar förbättring under den veckan så har du med stor sannolikhet ADD/ADHD.
Om du aldrig experimenterat med droger innan vill jag påpeka att det är extremt viktigt att du inte tar mer än denna morgondos. Man får lätt mersmak och då blir du påtänd istället och kan inte sova och allt går åt skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in