• 1
  • 2
2018-01-21, 19:17
Medlem
Jag har fått problem med någonting som liknar bananflugor hemma, de verkade flyga kring mina många växter som jag har hemma och har nu upptäckt små millimeterlånga vita, nästan genomskinliga larver i jorden på de flesta av mina växter.

Läste lite på nätet om att man kan använda nikotinvatten (lägg tio fimpar i en liter vatten, låt stå över natten) för att bekämpa skadedjur. Detta vill jag testa, men då jag är väldigt rädd om mina växter så oroar jag mig för att det kan döda växten. Jag kommer alltså behöva hälla nikotinvattnet i jorden eftersom att det är där som skadedjuren befinner sig.

Min fråga är då alltså, kommer mina växter dö om jag vattnar de med nikotinvatten?
Och, kommer mitt problem försvinna med hjälp av min lösning?
Citera
2018-01-21, 19:27
Medlem
sommarlovs avatar
Nikotin har länge används mot ohyra, antagligen klarar växter det bra.
Citera
2018-01-21, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nikotin har länge används mot ohyra, antagligen klarar växter det bra.
Så du tror inte att mina växter kommer ta för mycket skada av detta för att det ska vara värt det?
Citera
2018-01-21, 20:25
Medlem
Kan det vara sorgmyggor som är problemet? Skulle i så fall rekommendera att du köper nematoder för att bli av med dessa. Förökar sig snabbt och kan då bli svåra att bli av med.
Citera
2018-01-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Kan det vara sorgmyggor som är problemet? Skulle i så fall rekommendera att du köper nematoder för att bli av med dessa. Förökar sig snabbt och kan då bli svåra att bli av med.
Kollade på bilder och de larverna ser precis ut som de jag har. Så du rekommenderar att jag skaffar ett annat djur för att bli av med dessa jag har nu? Hört om denna metoden innan men det verkar krångligt...

Tror du inte att det skulle fungera om jag bara dränker allt jag har i nikotinvatten?
Citera
2018-01-21, 20:43
Medlem
Är inte så krångligt som det låter. Du blandar nematoderna i 1 liter vatten och häller sedan i krukorna. Dessa mikroorganismer kommer sedan attackera sorgmyggornas ägg och 1-2 dagar senare är dom borta. Har du mycket blommor kanske du behöver 2 förpackningar nematoder då 1 liter inte är så mycket.
Citera
2018-01-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Är inte så krångligt som det låter. Du blandar nematoderna i 1 liter vatten och häller sedan i krukorna. Dessa mikroorganismer kommer sedan attackera sorgmyggornas ägg och 1-2 dagar senare är dom borta. Har du mycket blommor kanske du behöver 2 förpackningar nematoder då 1 liter inte är så mycket.
Tack för rådet! Detta ska testas, återkommer med rapport.
Citera
2018-01-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rooccoo
Tack för rådet! Detta ska testas, återkommer med rapport.

Kör hårt! Nematoderna kan vara svåra att få tag i då dessa hanteras som färskvara och inte lagerförs i butik. Beställde mina på blomsterlandets hemsida och kunde sedan hämta upp dessa i den butik jag valt.
Citera
2018-01-21, 22:21
Medlem
Drama-Llamas avatar
Jag avråder från "nikotinvatten" enbart av det skälet att du inte kommer bli glad av växter som stinker blött askfat.
Citera
2018-01-21, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag avråder från "nikotinvatten" enbart av det skälet att du inte kommer bli glad av växter som stinker blött askfat.

Nikotin luktar inte askfat ditt jävla spån.
Citera
2018-01-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Luktar det verkligen? Har du testat? Jag har rökt i många år och röker dessutom inne i min lägenhet, så mitt luktsinne är väldigt nedsatt, tror inte detta med lukt kommer att påverka mig så himla mycket.
Citera
2018-01-21, 23:09
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Nikotin luktar inte askfat ditt jävla spån.
Nej, men blötlagda fimpar, av vilka nikotinvattnet visst skulle framställas, gör det. Eller har du andra erfarenheter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in