Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-21, 18:33
  #1
Medlem
Jag använder för närvarande VPN genom Mullvad. Problemet berör facebookanvändning.
Jag har varit tvungen att öppna 6-7 st olika facebookkonton på senare tid (har varken varit anonym eller öppnat kontot i olika namn) utan enbart mitt. Därtill påtvingats ladda upp foton på mig varje gång jag öppnat ett nytt konto, och verifierat mobilnumret likaså. Gång om vartannat har det kommit upp olika "checkpoints" (googlat som bara den för att finna lösning hur man motverkar detta men utan framgång) och fått ett enda besked, det handlar om att du loggar in från olika platser. Faktum är att jag inte gjort detta! Jag har enbart loggat in från Mullvads VPN (svensk ort) och varje gång har mitt facebookkonto låsts efter bara någon halvtimme eller timme.

Det jag tänkt på är;

Bör jag överväga rent krasst att helt enkelt sluta med att logga in på mitt nya facebookkonto via VPN? Dvs till priset att jag inte loggar in anonymt på facebook längre? Vilken genväg finns annars att undvika varningsmeddelanden som "du har loggat in från okänd ort" osv som per automatik leder till att facebookkontot blir låst tämligen omgående. Jag använder genomgående alltid samma ort för att uppkoppla mig genom VPN:et, dvs inte spridda platser utan enbart samma ort jämt och ständigt.

Tilläggas bör även att jag använder Firefox och använder ett insticksprogram som har Webrtc inaktiverat. Så på den fronten är det ju lugnt, men efter att ha fått tillbaka mitt konto en sjätte gång efter att ha laddat upp ytterligare ett nytt unikt foto på mig själv så vågar jag helt enkelt inte logga in på det nya facebookkontot med Mullvad VPN-et på igen. Hoppas någon sitter på lösning för att undvika detta, förhoppningsvis rentav för gott!

Tack på förhand för svar!

Gabriel
__________________
Senast redigerad av Gabbe4311 2018-01-21 kl. 18:37.
Citera
2018-01-21, 18:44
  #2
Medlem
Du kommer inte runt det. Facebook lägger ned oerhörda resurser på att identifiera sina användare. Troligen vet dom vem du är även om du använder VPN. Räcker med att någon av dina vänner laddat upp en bild där du blivit taggad. Dom känner till och med igen hur du skriver och en massa andra faktorer för att säkerställa din plats, identitet, dina intressen och dina vanor. Jag skulle säga att du får kapitulera, eller sluta använd Facebook.
Citera
2018-01-21, 18:56
  #3
Medlem
Otroligt tråkigt! Detta då jag vet helt sannolikt att dessa checkpoints inte dyker upp (har testat att logga in genom olika VPN och bekräftat detta) på ett flertalet år gammalt konto. Så gamla konton verkar fungera. Men när kontot är nytt så inträffar detta. Enormt tråkigt att man ska behöva stänga av sitt VPN för att kunna bruka ett nyöppnat Facebookkonto.
Citera
2018-01-21, 19:09
  #4
Medlem
Varför vill man ens köra VPN mot Facebook om nu inte ens vanliga konto är fejk? Känns ju typ som att ge någon sitt ID kort och sen vägra tala om vad man heter.
Citera
2018-01-21, 19:12
  #5
Medlem
Nej det är mer en bekvämlighetsfråga. Undrar mer generellt hur man kan undvika att detta uppstår vid VPN användning. Har verifierat kontot otaliga gånger, så hade de utgått från att kontot ifråga var fejk då hade de väl stängt av kontot rätt omgående kan jag tänka. Så frågan är mer inriktad på hur man kan undvika dessa checkpoints, vid startandet av nytt FB konto så är det bokstavligen som att någon flåsar en i nacken. Enormt irriterande efter ett tag.
__________________
Senast redigerad av Gabbe4311 2018-01-21 kl. 19:14.
Citera
2018-01-21, 19:16
  #6
Medlem
Du menar förresten inte att alla Facebookanvändare per automatik är fake-användare om de brukar VPN medans de är inloggade?
Citera
2018-01-21, 22:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe4311
Du menar förresten inte att alla Facebookanvändare per automatik är fake-användare om de brukar VPN medans de är inloggade?

Nej, men väl att det inte är någon större vits att köra VPN när man ändå tydligt talar om vem man är. Men visst, om man nu inte bryr sig ifall Facebook vet vem man är men ändå inte kan använda tjänsten för att man råkar komma via VPN så kan förstå problematiken. Dock aldrig något jag själv märkt av, varken med mitt riktiga eller mitt fejkkonton på Facebook
Citera
2018-01-21, 22:55
  #8
Medlem
Du nämner fejkkonton, där tänker jag att du vill sköta det hemligt, med andra ord loggar in med VPN (då de inte kan spåra dig till dig överhuvudtaget om man vill uttrycka det så-dvs maximal sekretess). Hur sköter du hela problematiken kring uppkomna Checkpoints då? Du måste väl också ha drabbats av det var och varannan minut? Precis som du nämner det blir det ju en komplex fråga, jag har redan uppladdat foton och de vet vem man är, men frågan gällande VPN skyddet är mer principfrågan (man kan ju fortfarande nyttja alternativet att hålla uppkopplingen hemlig), m.a.o jag vill ju kunna använda VPN när jag är inloggad. Kruxet här är att förhindra FB att se vilket IP nummer man ansluter ifrån (kan tänka mig att det IP mitt VPN delar ut till mig redan används av många andra på samma gång som är inloggade på FB och att det är detta som skapar problem (tänker korrelationsattacker) Kan man dölja IP numret helt och hållet kanske mysteriet är löst och man undviker att kontot blir låst till och från som det ständigt görs i nuläget. Vore super om någon som var någorlunda insatt i det här hörde av sig.
__________________
Senast redigerad av Gabbe4311 2018-01-21 kl. 23:04.
Citera
2018-01-23, 13:57
  #9
Medlem
Ingen som använder Facebook via VPN med förslag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback