Citat:
Varje gång jag ser detta idiotargument måste jag bara köra denna:

Vad har du tänkt att sågverks-Gunnar, 45, ska utbilda sig till? Robotingenjör? Programmerare?
Utbildning är dessutom långt ifrån en garanti för jobb idag:
http://cornucopia.cornubot.se/2018/0...kottsyrke.html
Citat:
Akademiker som har svårt att få jobb är inget nytt problem. Jag har ansett under en tid att flera högskolor i landet borde stängas ner och antalet platser till vissa utbildningar begränsas, för att det finns ett överskott av akademiker. Alla människor behöver inte ha en högskoleutbildning, vilket idag tycks vara någon slags "norm" för att man ska anses som lyckad. Tvärtom kan förespeglingarna om att högre utbildning leder till ett gott liv lura in människor i arbetslöshet, depression och elände, där man anses överkvalificerad för vanliga jobb och således inte får något jobb alls, med studieskulder därtill att oroa sig för.
Citat:
När jag började läsa till jurist kunde jag inte ana att jurist var ett överskottsyrke i stil med statsvetare, ekonomer och andra liknande yrken. Så borde det inte vara, jag anser att jurister har mycket att tillföra och borde ha lätt att få jobb, särskilt på myndigheter där det är viktigt att rättssäkerheten kan upprätthållas och att kunskapen om lagar och regler är god.
Citat:
Ett nyligen annonserat domstolsjobb här i Göteborg, särskilt riktat till nyutexaminerade jurister som ej har haft något juridiskt arbete tidigare, hade 101 sökande till de tio platserna. Liknande siffror brukar man stöta på. Jag drar därför slutsatsen på anekdotisk väg att det finns uppemot hundra arbetslösa jurister i staden, med förbehåll för att en del precis har tagit examen och kommer få ett annat arbete under våren.
Slutligen. Vad säger att framtidens jobb ens kommer utföras av människor?
Vad säger att framtidens jobb ens kommer vara i närheten av det antal arbeten som försvinner med automatiseringen?
Systemet måste göras om i grunden, löneslaveriet måste bort. Parasiterande banker måste bort. Blodssugande politiker måste bort.