2018-01-21, 18:59
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Utbildning är nyckeln. Visst, på just detta sågverk kanske jobben minskar, men det öppnas ständigt en massa nya utvecklingsjobb inom alla möjliga områden. Så att "de nya jobben är så få" kan jag inte alls hålla med om.

Varje gång jag ser detta idiotargument måste jag bara köra denna:

Vad har du tänkt att sågverks-Gunnar, 45, ska utbilda sig till? Robotingenjör? Programmerare?
Utbildning är dessutom långt ifrån en garanti för jobb idag:

http://cornucopia.cornubot.se/2018/0...kottsyrke.html

Citat:
Akademiker som har svårt att få jobb är inget nytt problem. Jag har ansett under en tid att flera högskolor i landet borde stängas ner och antalet platser till vissa utbildningar begränsas, för att det finns ett överskott av akademiker. Alla människor behöver inte ha en högskoleutbildning, vilket idag tycks vara någon slags "norm" för att man ska anses som lyckad. Tvärtom kan förespeglingarna om att högre utbildning leder till ett gott liv lura in människor i arbetslöshet, depression och elände, där man anses överkvalificerad för vanliga jobb och således inte får något jobb alls, med studieskulder därtill att oroa sig för.

Citat:
När jag började läsa till jurist kunde jag inte ana att jurist var ett överskottsyrke i stil med statsvetare, ekonomer och andra liknande yrken. Så borde det inte vara, jag anser att jurister har mycket att tillföra och borde ha lätt att få jobb, särskilt på myndigheter där det är viktigt att rättssäkerheten kan upprätthållas och att kunskapen om lagar och regler är god.

Citat:
Ett nyligen annonserat domstolsjobb här i Göteborg, särskilt riktat till nyutexaminerade jurister som ej har haft något juridiskt arbete tidigare, hade 101 sökande till de tio platserna. Liknande siffror brukar man stöta på. Jag drar därför slutsatsen på anekdotisk väg att det finns uppemot hundra arbetslösa jurister i staden, med förbehåll för att en del precis har tagit examen och kommer få ett annat arbete under våren.

Slutligen. Vad säger att framtidens jobb ens kommer utföras av människor?
Vad säger att framtidens jobb ens kommer vara i närheten av det antal arbeten som försvinner med automatiseringen?

Systemet måste göras om i grunden, löneslaveriet måste bort. Parasiterande banker måste bort. Blodssugande politiker måste bort.
Citera
2018-01-21, 19:00
Medlem
Blingons avatar
Å andra sidan behöver sågverket en massa annat produktivt folk, som: Kvalitetstekniker, ISO9000-generaler, Lean-administratörer, Kaizenutredare, ISO 14001-nissar och en styrgrupp för miljöcertifiering.

Så det är nog lugnt.
Citera
2018-01-21, 19:02
Medlem
Om färre arbetar så tjänar färre människor pengar och då finns det inga incitament för fabrikerna att producera vilket kommer leda till ekonomisk stagnation.
Citera
2018-01-21, 19:27
Medlem
Hela diskussionen är så efterbliven. Det är klart att det gynnar oss totalt sett desto mer automatiseringen utvecklas. Jämför med om vi fortfarande hade plöjt åkrar för hand, ja alla hade jobb, men det är inte arbetet vi lever på utan produktionen. Sen är det en relevant diskussion hur vi ska fördela det som produceras när allt fysiskt görs av robotar. Men det är oundvikligt och dessutom eftersträvansvärt att maskiner gör allt sånt åt oss.

Det här med att stänga av grävmaskiner för att 20 gubbar med spadar ska få jobb gynnar ju ingen. Att låta en robot gräva och ge dem gratis pengar istället måste ju ändå ändå vara föredra. Jag hatar kommunism förövrigt men man behöver ju inte vara eftrrbliven för det.
Citera
2018-01-21, 19:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Peter Kadhammar på Aftonbladet har skrivit en artikel om sågverket
i Kramfors. Jag tipsar om det eftersom mitt intryck är att det ganska
väl beskriver hur utvecklingen sker inom andra industrigrenar som t.ex.
verkstad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ra-en-timme-nu

Några slutsatser är att industrin effektiviseras dramatiskt. Det försvinner
många arbetstillfällen. Några nya arbetstillfällen skapas, som kräver högre
utbildningsnivå. Utvecklingen är vinstdriven och företagens ägare är
de huvudsakliga vinnarna. Det är också möjligt att konsumenterna vinner
på detta eftersom priserna ofta kan sänkas när automatiseringen blir lönsam.

Att alla sågverksarbetare utbildar sig är ingen lösning eftersom de nya jobben
är så få.

Det där gäller också lager och transport.

Med AI så är redan nu många kontorsjobb i fara.
Citera
2018-01-21, 19:36
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Om färre arbetar så tjänar färre människor pengar och då finns det inga incitament för fabrikerna att producera vilket kommer leda till ekonomisk stagnation.

Varför tror du vi importerar tiotusentals pers till kalla Sverige varje år?

Svar: skuldslaveri, samt öka efterfrågan på produkter och tjänster inom landet.
Citera
2018-01-21, 19:40
Medlem
Jag jobbar inom CNC tillverkning som inriktar sig speciellt mot flygindustrin . Inte fan vill man att saker ska gå fort och tillverka där , kvalité över kvantitet
Citera
2018-01-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefir420
Hela diskussionen är så efterbliven. Det är klart att det gynnar oss totalt sett desto mer automatiseringen utvecklas. Jämför med om vi fortfarande hade plöjt åkrar för hand, ja alla hade jobb, men det är inte arbetet vi lever på utan produktionen. Sen är det en relevant diskussion hur vi ska fördela det som produceras när allt fysiskt görs av robotar. Men det är oundvikligt och dessutom eftersträvansvärt att maskiner gör allt sånt åt oss.

Det här med att stänga av grävmaskiner för att 20 gubbar med spadar ska få jobb gynnar ju ingen. Att låta en robot gräva och ge dem gratis pengar istället måste ju ändå ändå vara föredra. Jag hatar kommunism förövrigt men man behöver ju inte vara eftrrbliven för det.
Precis. För 150 år sedan arbetade 99% av befolkningen med jordbruk, tänk om man då hade fått höra att om 100 år så kommer tekniken ha utvecklats så att det bara finns jobb för 1% av befolkningen inom jordbruksbranchen. Då hade man dragit slutsatsen att 98% av svenskarna kommer vara arbetslösa under slutet av 1900-talet.
Citera
2018-01-21, 19:44
Medlem
Karmans avatar
En automatisk lägstalön från samhället/staten är nog enda lösningen, om vi vill undvika stor social oro och till och med revolutionära tendenser.
Citera
2018-01-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Detta.

I det här fallet verkar det stora steget i automatiseringen varit i form av något slags avsyningssystem. Är väldigt svårt att idag motivera att sådant arbete utförs av människor.
Om automatisering leder till problem, så är det ett systemfel, och att korrigera systemet ger lösningen.
Citera
2018-01-21, 19:45
Medlem
idiamindadas avatar
Om någon frågar vad de skall välja för utbildning svarar jag utan tvekan automatiseringsingenjör. Stor efterfråga men det verkar så jävla tråkigt och osexigt att ingen vill bli det.
Citera
2018-01-21, 19:49
Medlem
Kaustis avatar
Hur många industrijobb har försvunnit?

Hur många IT-jobb med mera har tillkommit?

Att bara titta på sin privatekonomi och säga att ”om 20 dagar är mitt konto tomt, då är det kört” utan att räkna med lönen som kommer in på kontot den 25:e är ju inte lite skevt. Samma sak med diskussionen som förs i den här tråden.

Samma sak kan sägas om bönderna för några hundra år sedan, ”vi ersätta av traktorer, vi är körda”. Sen kom industrialiseringen och skapade hundratals miljoner nya jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in