• 1
  • 2
2018-01-21, 11:59
Medlem
Peter Kadhammar på Aftonbladet har skrivit en artikel om sågverket
i Kramfors. Jag tipsar om det eftersom mitt intryck är att det ganska
väl beskriver hur utvecklingen sker inom andra industrigrenar som t.ex.
verkstad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ra-en-timme-nu

Några slutsatser är att industrin effektiviseras dramatiskt. Det försvinner
många arbetstillfällen. Några nya arbetstillfällen skapas, som kräver högre
utbildningsnivå. Utvecklingen är vinstdriven och företagens ägare är
de huvudsakliga vinnarna. Det är också möjligt att konsumenterna vinner
på detta eftersom priserna ofta kan sänkas när automatiseringen blir lönsam.

Att alla sågverksarbetare utbildar sig är ingen lösning eftersom de nya jobben
är så få.
Citera
2018-01-21, 12:13
Medlem
BNCs avatar
Ja, ungefär som alla andra tillverkningsindustrier där mer och mer automatiseras.

Utbildning är nyckeln. Visst, på just detta sågverk kanske jobben minskar, men det öppnas ständigt en massa nya utvecklingsjobb inom alla möjliga områden. Så att "de nya jobben är så få" kan jag inte alls hålla med om.

Låt maskiner göra de enformiga jobb de kan, och utnyttja människohjärnan till det som inte kan automatiseras.

I framtiden lär nog basinkomst bli lösningen, när utvecklingen kommit långt nog och tillräckligt mycket automatiserats. Men det är en bra bit kvar dit, mycket utvecklingsarbete som behöver göras.
Citera
2018-01-21, 12:38
Bannlyst
En intressant tanke, eftersom att arbetslöshet är en ofrånkomlig diskussion i samband med detta..

Om vi slutade automatisera allting till max så skulle vi ha gott om lättare instegsjobb för alla nyanlända, som gilla det eller ej, kommer stanna kvar här. Jag säger inte att automatisering är något dåligt, framsteg är bra, men ur ett arbetsmarknadsmässigt perspektiv(som Sverige ser ut i dag) borde vi kanske låta viss automatisering stryka på foten för människan.

Min poäng: 20 spadar kan ersätta en grävskopa på samma sätt som vice versa. Det tar längre tid, men ger mycket fler "enkla jobb" som det är så mycket snack om i dag.
Citera
2018-01-21, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
En intressant tanke, eftersom att arbetslöshet är en ofrånkomlig diskussion i samband med detta..

Om vi slutade automatisera allting till max så skulle vi ha gott om lättare instegsjobb för alla nyanlända, som gilla det eller ej, kommer stanna kvar här. Jag säger inte att automatisering är något dåligt, framsteg är bra, men ur ett arbetsmarknadsmässigt perspektiv(som Sverige ser ut i dag) borde vi kanske låta viss automatisering stryka på foten för människan.

Min poäng: 20 spadar kan ersätta en grävskopa på samma sätt som vice versa. Det tar längre tid, men ger mycket fler "enkla jobb" som det är så mycket snack om i dag.

Lägger du dig i vad sågverket ska göra läggs det ned därför att det inte kan konkurrera mot andra sågverk ute i världen.
Citera
2018-01-21, 12:52
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:

Dessvärre har vi gott om svenska outbildade som skulle behöva de jobben; att avautomatisera i god Samhallsstil borde i så fall tillfalla dessa människor. Men visst, man skulle kunna göra som i gamla Sovjetunionen och skicka ut alla med en kvast eller spade och göra något för en minimal medborgarlön istället för bidragen.
Citera
2018-01-21, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Dessvärre har vi gott om svenska outbildade som skulle behöva de jobben; att avautomatisera i god Samhallsstil borde i så fall tillfalla dessa människor. Men visst, man skulle kunna göra som i gamla Sovjetunionen och skicka ut alla med en kvast eller spade och göra något för en minimal medborgarlön istället för bidragen.
Du har såklart rätt, instegsjobb är för alla som har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Jag använde asylanter i mitt exempel för att det ofta är dem det pratas om i samband med dessa lättare jobb.

Självklart skulle det vara öppet för alla, men just asylsökande är en grupp som måste bli en del av samhället snabbt, annars kommer det gå åt helvete mer än vad redan har.
Citera
2018-01-21, 12:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Produktiviteten sjunker då som i ett slukhål. Ska vi dra ett drastiskt exempel, så kan vi kolla Nordkorea: Alla har jobb, men hur är levnadsstandarden? -Tror nog att medborgarlön kommer att införas i framtiden då maskiner sköter allt, även service och vård, men än är det många år dit. Kanske en halv mansålder.
Citera
2018-01-21, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Produktiviteten sjunker då som i ett slukhål. Ska vi dra ett drastiskt exempel, så kan vi kolla Nordkorea: Alla har jobb, men hur är levnadsstandarden? -Tror nog att medborgarlön kommer att införas i framtiden då maskiner sköter allt, även service och vård, men än är det många år dit. Kanske en halv mansålder.
Jo, förvisso. Men jag talar inte om att alla skulle ha såna enklare jobb, utan kanske att man ersätter några av kommunernas grävmaskiner med spadar. På så sätt behöver de inte förhålla sig till internationell konkurrens.

Nåväl, jag svävar iväg lite i tankarna. Det är en intressant diskussion.
Citera
2018-01-21, 18:16
Medlem
Citat:
Jo, förvisso. Men jag talar inte om att alla skulle ha såna enklare jobb, utan kanske att man ersätter några av kommunernas grävmaskiner med spadar. På så sätt behöver de inte förhålla sig till internationell konkurrens.

Nåväl, jag svävar iväg lite i tankarna. Det är en intressant diskussion.
Problemet är väl att man alltid måste förhålla sig till internationell konkurrens om man nu inte har någon råvara som är bara finns i landet och saknar alternativa ersättningar..
Inget land kan ha hermetiskt tillslutna gränser.
Fack, näringsliv och EU-regler sätter ju också hinder i vägen för att använda "gratis" arbetskraft.
Citera
2018-01-21, 18:46
Moderator
rancors avatar
Automatisering är inte per automatik dåligt. Inom IT ökar driftsäkerheten eftersom automatiseringen tar bort slarvfel som den mänskliga faktorn introducerar. Det går med hög sannolikhet få repeterbara resultat gång på gång vilket är väldigt bra.

Jag antar även att robotar inom industrin får liknande synergieffekter eftersom "måndagsexemplar" borde bli ett minne blott.

Allt som går att automatisera skall automatiseras och snart kommer även programmering automatiseras i högre utsträckning.

Antar att staten kommer införa skatt på automatisering, i början för industrirobotar men sedan för andra saker i samma takt då människor blir mer och mer överflödiga i produktionen av tjänster och bortfallet av arbetsgivaravgifter och skatt på inkomst blir för stor.

// rancor
Citera
2018-01-21, 18:51
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Lägger du dig i vad sågverket ska göra läggs det ned därför att det inte kan konkurrera mot andra sågverk ute i världen.
Detta.

I det här fallet verkar det stora steget i automatiseringen varit i form av något slags avsyningssystem. Är väldigt svårt att idag motivera att sådant arbete utförs av människor.
Citera
2018-01-21, 18:52
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trygga-rekan
Peter Kadhammar på Aftonbladet har skrivit en artikel om sågverket
i Kramfors. Jag tipsar om det eftersom mitt intryck är att det ganska
väl beskriver hur utvecklingen sker inom andra industrigrenar som t.ex.
verkstad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ra-en-timme-nu

Några slutsatser är att industrin effektiviseras dramatiskt. Det försvinner
många arbetstillfällen. Några nya arbetstillfällen skapas, som kräver högre
utbildningsnivå. Utvecklingen är vinstdriven och företagens ägare är
de huvudsakliga vinnarna. Det är också möjligt att konsumenterna vinner
på detta eftersom priserna ofta kan sänkas när automatiseringen blir lönsam.

Att alla sågverksarbetare utbildar sig är ingen lösning eftersom de nya jobben
är så få.

Önsketänkande.
Det spelar ingen roll om något blir 90% billigare om du inte har någon inkomst att betala skiten med.
De rikaste gynnas, självklart, mer än någon annan. Nu kan de köpa 10x av något för samma pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in