2018-01-20, 13:17
Medlem
Vad har hänt? Har han tröttnat på att tvingas gör PK program som det om BB?
Att anklaga människor som leder en protest för saker som andra människor skrivit på Facebook kan inta ha känts ett i magen för JJ.
Citera
2018-01-20, 13:20
Medlem
Kotties avatar
https://www.svd.se/josefsson-lamnar-uppdrag-granskning

Journalisten Janne Josefsson lämnar SVT:s "Uppdrag granskning". I P1:s "Söndagsintervjun" berättar han att han ska lämna det undersökande samhällsprogrammet "rätt så snart".

– Jag kommer att köra våren ut sedan kommer jag att göra annat. Men programmet kommer att fortsätta, säger han i "Söndagsintervjun".
Citera
2018-01-20, 13:21
Medlem
TransitGlorias avatar
https://www.expressen.se/noje/besked...g-granskning-/

Om man bifogar en länk till en nyhetskälla där JJ själv uttalar sig om anledningen, och läser den, kommer man fram till att han erbjudits ett nytt journalistiskt uppdrag, som han själv uppenbarligen anser vara mer attraktivt.
Citera
2018-01-20, 13:37
Medlem
Man har väl erbjudet honom något så att han försvinner ut åt sidan, något prestige men ofarligt. Att ha en objektiv och hyfsat neutral journalist passar inte SVT. Alla måste predika den enda vägen allt enligt partiboken. Endast den rätta vägen är tillåten.
Citera
2018-01-20, 13:49
Medlem
oberoendemedias avatar
Möjligtvis en konsekvens av bråket 2016. Ylva M. Andersson gav sig in för att detaljstyra produktionen varpå det blev uppror och de anställda skrev protestbrev. Sedan dess har flera personer lämnat och produktionen ryktas ha blivit en underavdelning till Malmö-sektionen (Emma Kronquist som nu gått till DR).

Innebär det att Josefsson får fria händer att skapa ett nytt granskande program så kan det komma något gott ur det men ser inte varför någon chef på SVT skulle godkänna det.

Redan idag har det varit en kamp för UG att försöka granska "vårat parti" och alla minns programmet som skulle döda myten om vänsteråsikterna inom public service innan det snabbt blev nedlagd när svaren började komma in.
Citera
2018-01-20, 14:04
Medlem
Lobengulas avatar
Trist då han gjorde mycket för UG. En av få journalister som jag har respekt för. Men vi får väl hoppas att det nya som han ska starta blir lika bra.
Citera
2018-01-20, 14:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Att anklaga människor som leder en protest för saker som andra människor skrivit på Facebook kan inta ha känts ett i magen för JJ.
"– Jag har blivit erbjuden att göra någonting annat, något jävligt kul och inspirerande, säger Janne Josefsson till Expressen."

https://www.expressen.se/noje/besked...g-granskning-/
Citera
2018-01-20, 14:18
Medlem
Jag har ingen aningen om vart han är på väg. Men skulle han inte kunna passa på tidskriften Kvartal?
Citera
2018-01-20, 14:33
Medlem
AA-suiteds avatar
Tråkigt. Minskar mitt intresse för UG markant. Intressant att se vad han ska göra nu. Det kommer jag nog börja kolla på.
Citera
2018-01-20, 14:37
Medlem
Bellossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
BB?
Citera
2018-01-20, 14:39
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
BB?
BB i Sollefteå.
Citera
2018-01-20, 14:41
Medlem
Studsbolls avatar
Josefsson är inte dum; han vet att SVT har en tendens att göra dig av med sin personal när de är pensionsmässiga. Han vill styra sitt eget öde. Det framkom också i hans sommarprat i P1 att han anser att SVT är en svårt vänstervriden organisation och han tröttnat på dubbelmoral; att vänsterligister hålls om ryggen på ett sätt som vore otänkbart om det handlat om högerkrafter. Att han fått andra erbjudanden är självklart; han är en av landets allra mest välkända journalister och vad han än gör kommer det få uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in