Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 15:14
  #1
Medlem
blueyellowlions avatar
Jag vet inte om det här är rätt ställe att lägga tråden på men jag hittade inget som verkade bättre. I alla fall, av alla USAs OS-medaljer finns det nån statistik på hur många som har vunnits av svarta respektive vita? Den här frågan skulle förstås kunna ställas om flera länder men USA har ju alltid haft en stor andel svarta i ett land som ändå anses som ett "vitt land" många gånger. Om jag skulle gissa så har svarta vunnit väldigt många inom olika spring-grenar och även kanske längdhopp, tresteg t.ex. Även basket. Det kanske inte ens finns statistik på det men det skulle vara intressant att se ändå.
2018-01-19, 16:37
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Googlade lite men kunde inte direkt hitta något (men antar att du försökt också, borde finnas kan man tycka iofs...).

Men jag tror nog som du, svarta har nog i alla fall sedan 70 talet mer medaljer än vita (i alla fall sommar OS)... men jag vet faktiskt inte... Procentuellt borde det vara så definitivt då svarta typ utgör 15 procent av den amerikanska befolkningen..
2018-01-19, 17:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Googlade lite men kunde inte direkt hitta något (men antar att du försökt också, borde finnas kan man tycka iofs...).

Men jag tror nog som du, svarta har nog i alla fall sedan 70 talet mer medaljer än vita (i alla fall sommar OS)... men jag vet faktiskt inte... Procentuellt borde det vara så definitivt då svarta typ utgör 15 procent av den amerikanska befolkningen..

Tror tvärtom då typ 95% av alla simmare är vita, historiskt sett 100%. Man har i varje spel sedan OS -96 tagit fler medaljer i simning än friidrott.
2018-01-19, 17:38
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Tror tvärtom då typ 95% av alla simmare är vita, historiskt sett 100%. Man har i varje spel sedan OS -96 tagit fler medaljer i simning än friidrott.

Ja du kan ha rätt, det är nog min uppfattning av sommar OS (är inte direkt sport intresserad) består av 100m, 110m häck och 400m... Och sedan är det ju också så att det inte behöver vara USA som tar medalj (även om det är en afroamerikan som tävlar i grenen).

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback