2018-01-19, 19:32
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Läste på nätet att det finns i alla fall minst en köttbutik som säljer det i England.
Mjo, de är ju mycket för rävjakt där...men visste inte att de konsumerade fanskapet också.
Citera
2018-01-19, 19:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mjo, de är ju mycket för rävjakt där...men visste inte att de konsumerade fanskapet också.
Tydligen gör de det.
Eller i alla fall några då.

Tror inte det är någon större försäljningssuccé faktiskt.
Smakar den som den luktar vilket den tydligen skall göra är det ingen hit.

För den som inte känt doften kan ju denna läsning ge lite inblick.
https://blog.wildfloridairboats.com/...-bad-he-smells
Skunks use their scent glands to fend off predators. The odor is so powerful and so noxious that it can cause vomiting, watery eyes, and a lingering stench that’s not easily forgotten. Other animals, such as the possum, and even millipedes, also have built-in stink defenses, although the skunk reigns supreme.

You might be surprised to learn that the fox gives the skunk a run for its money on the stink scale. Wildlife experts, trappers, and anybody who’s spent a little time with a fox can attest to this.
Citera
2018-01-20, 07:16
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Räv som drabbats av skabb skjuts väl förfan inte för pälsens skull... vem skulle vilja ta rätt på en skabbdrabbad rävpäls?

Skabbräv skjuts väl snarare för att skabben inte ska spridas vidare.

Tidigare nämnda förslag om att analysera köttet för trikiner är en självklarhet om man vill prova tillaga rävkött.

Alla rävar är skabbiga skitdjur enl min mening.
Citera
2018-01-20, 08:11
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Alla rävar är skabbiga skitdjur enl min mening.

Skabb är en smittsam sjukdom. Det är som att säga att alla människor har magsjuka...

Men jag förstår din poäng. Du tycker räv är snuskigt.

https://m.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE
Citera
2018-01-23, 15:39
Bannlyst
Det är klart man kan äta räv. Du kan skjuta och äta kråka också.

Det är dock inga normala djur man äter här i landet. Men om du gillar det så varför inte?
Senast redigerad av Godisglad 2018-01-23 kl. 16:04.
Citera
2018-01-23, 20:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Det är klart man kan äta räv. Du kan skjuta och äta kråka också.

Det är dock inga normala djur man äter här i landet. Men om du gillar det så varför inte?

Att äta räv är effektsökeri. En smal effekt.
Inte gastronomi.
Om inte så vore fallet så åt människor räv sedan mycket länge såklart.
Och som en parentes. Fågel och räv är inte jämförbart.

´
Citera
2018-01-24, 02:08
Medlem
Frimurares avatar
Haha, det är ju bara för mycket! Jag har aldrig hört talas om någon som ätit räv.

Be gärna din jägarpolare om en mer utförlig recension.
Citera
2018-01-24, 02:13
Bannlyst
Jag brukar säga att om man besöker fjärran länder bör man åtminstone testa det majoritetsbefolkningen äter dagligen.

Att det inte finns en spärr för koreaner eller kineser att äta hund beror på att dom tidvis haft enorma hungerkatastrofer i landet, där vilket kött som helst blev som guld. På samma sätt som vid slaget vid Leningrad där nazisterna försökte att svälta ut befolkningen, där folk började hänge sig till kannebalism. Många av de kannibalhistorier från ryssland kan hänföras från just det tillfället.

På den kinesiska landsbygden är det vanligt att se marknadsstånd där dom säljer insekter för att äta. Det är samma sak. För oss västerlänningar är det äckligt, men för dessa kineser (och många andra i sydostasien), är det kost och traditioner dom har burit med sig sedan barnsben.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Att äta räv är effektsökeri. En smal effekt.
Inte gastronomi.
Om inte så vore fallet så åt människor räv sedan mycket länge såklart.
Och som en parentes. Fågel och räv är inte jämförbart.

´
Citera
2018-01-24, 02:17
Medlem
Mackemyras avatar
Jag är jägare och har skjutit och tillagat i princip alla skogliga djur som ni kan tänka er. Jag har provat räv tre gånger, första gången körde jag långkok, gick åt helvete. Smakade för jävligt och mådde inte bra efteråt. Sen har jag dels stekt i stekpanna och i ugnen. Det gick fan inte att få i sig. Då är grävling oändligt mycket godare.

Edit: Till och med kråk-köttbullar var godare.
Citera
2018-01-24, 13:45
Medlem
mjukmjukares avatar
Anrika krogen Tennstopet i Stockholm har ju som en vårtradition att servera kråka på menyn.
Något som jag förstått snabbt fyller upp krogen med hugade traditionalister.
Och om det inte vore ätbart skulle knappast traditionen överleva sina knappa 50 år långa fest.

´
Citera
2018-01-24, 13:50
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Jag brukar säga att om man besöker fjärran länder bör man åtminstone testa det majoritetsbefolkningen äter dagligen.

Att det inte finns en spärr för koreaner eller kineser att äta hund beror på att dom tidvis haft enorma hungerkatastrofer i landet, där vilket kött som helst blev som guld. På samma sätt som vid slaget vid Leningrad där nazisterna försökte att svälta ut befolkningen, där folk började hänge sig till kannebalism. Många av de kannibalhistorier från ryssland kan hänföras från just det tillfället.

På den kinesiska landsbygden är det vanligt att se marknadsstånd där dom säljer insekter för att äta. Det är samma sak. För oss västerlänningar är det äckligt, men för dessa kineser (och många andra i sydostasien), är det kost och traditioner dom har burit med sig sedan barnsben.

Jag förstår din tanke och rent teoretiskt köper jag den.
Däremot praktiskt så gör jag mina val och jag står för det.
Allt passar inte alla även om jag kan respektera det.
Och självklart då både respektera och förstå sakers ursprung.

´
Citera
2018-01-24, 13:59
Medlem
To remove the strong wild taste you need to put the dead fox in a river for one night and the taste will be perfect
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in