Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-01-19, 13:37
Medlem
Hej, min kompis är jägare och sköt häromdan en räv som han sen tog hem och lagade och åt. Jag tyckte detta var ytterst märkligt, men han sa att man måste ta vara på köttet och att det smakade helt OK. Vad tycker ni? Är det normalt eller konstigt att äta räv? Kan det vara farligt?
Citera
2018-01-19, 13:41
Bannlyst
Jag har aldeif hört om någon som har ätit räv. Då känner jag ändå många jägare som gladeligen skjuter några om året.
Citera
2018-01-19, 13:43
Medlem
Räven smakar illa och den kan vara full av trikiner. Ät den absolut inte utan att göra trikintest. Det är inget djur man skjuter för att få mat utom i värsta nödfall. Har den inte skabb så kan du spara pälsen och göra vantar, mössor och en boa.
Citera
2018-01-19, 13:48
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Jag har aldeif hört om någon som har ätit räv. Då känner jag ändå många jägare som gladeligen skjuter några om året.

Ja att äta räv har jag aldrig heller hört talas om. Trodde man sköt de skabbiga kräken för pälsen och för att de inte ska stryka runt hönshuset.
Citera
2018-01-19, 13:55
Medlem
du kan äta räv utan problem gäller bara att man steker den ordentligt så trikiner och sådant dör ( har en morfar som är jägare)

går att äta allt människan är ju asätare så inga problem,,,
Citera
2018-01-19, 14:01
Medlem
Gissar att han inte lärt sig jaga av sin far?

Räv har vanligen trikiner, tillagar man det jävligt väl dör de men vem fan vill äta kolbitar? Så länge alternativet inte är svält så äter man inte räv.
Citera
2018-01-19, 14:15
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ja att äta räv har jag aldrig heller hört talas om. Trodde man sköt de skabbiga kräken för pälsen och för att de inte ska stryka runt hönshuset.

Räv som drabbats av skabb skjuts väl förfan inte för pälsens skull... vem skulle vilja ta rätt på en skabbdrabbad rävpäls?

Skabbräv skjuts väl snarare för att skabben inte ska spridas vidare.

Tidigare nämnda förslag om att analysera köttet för trikiner är en självklarhet om man vill prova tillaga rävkött.
Citera
2018-01-19, 16:16
Medlem
Det är egentligen som att äta vilken hund som helst. Samma sak gäller, koka läääänge och tillsätt mycket grönsaker i koken under sista 30-45 minuterna. Lök speciellt.
Citera
2018-01-19, 17:51
Medlem
pollenpers avatar
68 grader för att ta kål på trikiner. Inget problem.
Återkom med erfarenheten att äta räv.
Liknelsen med hund var intressant, hund smakar ju bra.
Citera
2018-01-19, 18:04
Medlem
Herr Clausen bor i skogen, provar på att koka och äta en räv, berättar lite om smak och lukt.
https://www.youtube.com/watch?v=q5pncDAfEDw
Citera
2018-01-19, 18:59
Medlem
Jofs avatar
I nödår och under krigstid åt man allt (nästan).
Finns redan en tråd om detta på FB. Där har man också skämtat om lämpliga rätter på djuret:
rävbensspjäll och rävgryta.

Inte hört eller läst att köttet skulle vara gott. Nån som vet?
Citera
2018-01-19, 19:31
Medlem
MeanMEs avatar
Läste på nätet att det finns i alla fall minst en köttbutik som säljer det i England.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in