Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 09:09
Medlem
shorty81s avatar
Starta ett ämne ni anser ska locka de ni söker.
Citera
2018-01-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shorty81
Starta ett ämne ni anser ska locka de ni söker.

Det enda konkreta och bra förslaget. Resten är bara gnäll om hur ointelligent TS är.

Skulle man inte kunna ha mer avancerade trådar liksom klistrade i hörnet någonstans så eventuella intelligenta deltagare får lite liv på forumet?
Citera
2018-01-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Intelligenta skribenter tror jag skulle uppskatta en miljö med en högre social standard. Detta är miljöer som intelligenta normalt söker sig till. Som det ser ut idag har troll en fördel då det inte går att ignorera dem utan att ta till scriptlösningar. Troll vinner också på att personangrepp är tillåtna.

Genom att återinföra ignorefunktionen och skärpa reglerna kring personangrepp kan Flashback skapa en miljö som passar bättre för intelligenta användare. Som det är nu får man lite intrycket att Flashback inte är lika intelligent som förr. Kan bero på konkurrens från andra forum/bloggar etc men kanske också pga att ignorefunktionen är borta, vilket gör att många väljer att ignorera hela forumet istället för enskilda skribenter.

Personangrepp verkar vara populärt bland en viss typ av intelligenta. Se bara på vissa av trådarna i Laid-Back, där har de gjort personangrepp till en kombination av humoristisk konstform och korsord. Fast det är ju på låtsas, tror jag.

En del användare på forumet har börjat med att efter ett vettigt inlägg skriva ett personangrepp eller förolämpning riktat till motparten i diskussionen. Gärna med horunge eller något annat låglevelord, ungefär som de skulle ha skrivit MVH eller Puss & Kram.

För övrigt så har du fel, din lilla horunge. Dina föräldrar hade aldrig träffats om det fanns en ignore-funktion på gruppboendets interkomsystem. (exempel på ovan typ av ”trend”)

Men du har kanske rätt, det är rätt barnsligt. Vi borde döpa om Flashback till Torrbollarnas Trygghetsråd, slogan kan bli: ”- för intelligenta av intelligenta”. Som komplement till lösenord kan vi köra en typ av Mensa-inspirerat test där du måste uppnå en viss nivå för att släppas in - vore ju synd om någon hade en dålig dag och spred ointelligens som någon form av dumbomvirus.

Nu ringer min fotboja, den detekterar att jag möjligtvis internettrollar igen. Dags för mig att logga ut och ställa mig i pillerkön.
Senast redigerad av Golv-Lars 2018-01-23 kl. 10:04.
Citera
2018-01-23, 10:54
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma

Skulle man inte kunna ha mer avancerade trådar liksom klistrade i hörnet någonstans så eventuella intelligenta deltagare får lite liv på forumet?
Det låter lite Samhall över ditt förslag. Jag misstänker att "intelligens" även innefattar att kunna söka efter det man är intresserad av?
Citera
2018-01-23, 12:19
Medlem
Arthur Dents avatar
2005, samma år som Arthur Dent föddes alltså, lanserades Flashback Debatt med följande regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Allmänt:
Alla får läsa i forumet - men för att kunna skriva krävs medlemsskap.

Syftet:
Ge plats för seriösare diskussioner utan störande trams och personangrepp
Höja den allmänna nivån i hela FB genom det goda exemplets makt.

Två typer av trådar: allmänna trådar och duelltrådar.

Regler för Debatt-forumet:

D1. Alla FB:s övriga regler gäller.

D2. Inga personangrepp är tillåtna öht.

D3. Varje inlägg skall innehålla egna åsikter.

D4. Icke-triviala fakta skall styrkas med källor som kan antas vara tillgängliga för alla, t ex länkar eller böcker, tidskrifter som finns att låna på allmänna bibliotek. Gäller det icke-länkbart material, skall alla nödvändiga detaljer anges så det går att verifiera.

D5. Citat från källor skall vara mycket korta och enbart innehålla det väsentligaste. Andra debattörers inlägg skall ej citeras, endast refereras.

D6. Länkar får enbart gå till platser som är tillgängliga för alla, utan att behöva betala något eller registrera sig.

D7. Trådstarter skall alltid innehålla egna åsikter och avslutas med en frågeställning.

D8. Inlägg bör bestå av en större del egen text. Inga dubbelposter tillåts.

D9. Inläggen skall inte innehålla nedsättande beteckningar i syfte att förlöjliga motdebattörers åsikter.

För duelltrådar gäller dessutom att

D10. De skall vara godkända av båda debattörerna och moderator

D11. Enbart de angivna debattörerna får posta i duelltrådar

D12. Man skall svara på den andres frågor, innan man får fortsätta

D13. Man turas om så att man skriver varannat inlägg, och - om inte särskilda skäl finnes - skall man svara inom 24 timmar.

D14. Om man deltar i en duell så skall man klart deklarera innan man slutar att skriva i tråden. Helst i tråden och via PM till motståndare och moderator.

D15. Tråden låses då båda debattörerna har kommit överens om att så skall ske, eller tills någon slutar delta.

Detta blev deltagarmässigt ingen större succè tyvärr, men kanske forumet är moget för ett andra försök.
Det är väldigt frustrerande att ett ämne man är intresserad av inte går att debattera pga slappt regelverk som möjliggör för ett fåtal personer att, av olika anledningar, förstöra debatten. Jag försökte i en diskussion själv införa ett "regelverk"
som jag tänkte att vi frivilligt kunde underkasta oss och på så vis höja nivån, detta accepterades naturligtvis inte eftersom de deltar just med syfte att förstöra och inte främja debatten.

(FB) Flashback Debatt
Senast redigerad av Arthur Dent 2018-01-23 kl. 12:24.
Citera
2018-01-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Det låter lite Samhall över ditt förslag. Jag misstänker att "intelligens" även innefattar att kunna söka efter det man är intresserad av?

Det finns fler kombinationer av bokstäver för att formulera saker att söka på än det finns atomer i hela universum. Självklart går man inte in på ett forum och använder sökfunktionen varje gång man ska flashbacka. Man kollar bland aktuella trådar, inte efter trådar från 2009.
Citera
2018-01-23, 12:26
Medlem
Citat:
Det finns fler kombinationer av bokstäver för att formulera saker att söka på än det finns atomer i hela universum. Självklart går man inte in på ett forum och använder sökfunktionen varje gång man ska flashbacka. Man kollar bland aktuella trådar, inte efter trådar från 2009.
Jag gjorde så nyss

Ibland får man faktiskt leta bland äldre trådar i något ämne. Men jag tycker att sökfunktionen här är sämre än Google iaf.
Citera
2018-01-23, 12:37
Medlem
Citat:

Man får väl hålla sig till de kategorier där intellektuella kan tänkas ha intresse av att hänga. Knappast att dom brukar hänga i relationsdelen eller invandringsdelen t ex.
Citera
2018-01-23, 12:39
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar, du får dock de intelligenta att låta som hjälplösa muppar. Var det din mening, eller missförstår jag? De intelligenta är de som försöker förstå antalet atomer i universum, skulle de backa p.g.a. svårigheter att formulera relevanta sökbegrepp?
Citera
2018-01-23, 12:41
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Jag gjorde så nyss

Ibland får man faktiskt leta bland äldre trådar i något ämne. Men jag tycker att sökfunktionen här är sämre än Google iaf.
Just därför använder man Google för att söka på Flashback.
Citera
2018-01-23, 13:06
Medlem
Merwinnas avatar
Vilket egendomligt inlägg. Jag är övertygad om att medel-IQ:n är betydligt högre här än på andra stora svenska forum, t.ex. Familjeliv och kvällstidningarnas kommentarsidor på Facebook.
Citera
2018-01-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Man får väl hålla sig till de kategorier där intellektuella kan tänkas ha intresse av att hänga. Knappast att dom brukar hänga i relationsdelen eller invandringsdelen t ex.
Varför skulle en intelligent människa inte kunna ha ett intresse för relationsfrågor eller invandring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in