Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 16:44
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Jag kan förstå att många intelligenta användare tröttnar på flashback ganska fort om de inte hittar likasinnade. Det är antagligen användare som mig och de efterblivna svar denna tråd lär innehålla, med gnäll och mer knäll om det jag skriver i trådstarten. Det blir typ "henke" och "basse" som gillar bilar och dart-kastning som blir kvar, de sitter kvar på flashback och gnäller medan resten drar. Inga intelligenta svar får man.
Hur ska vi främja och ta vara på de intelligenta användarna på flashback?
För min del så vore det bra om moderatorer håller hatare och aggressiva personer kort. Dock icke förbannade personer som ovan. Man måste ha rätt att bli förbannad. Åtminstone om man har intelligensen att släppa det efter ett tag.
IQ känns inte riktigt relevant som ett mått på intelligens. Känns mer som att vissa personer har särskild känsla för dess kriterier. Lite som bollkänsla.
Personer med downs syndrom är väl inte ointelligenta. De tar bara mycket längre tid på sig att fundera ut svar och ideer. Forum bör väl passa utmärkt då man kan fundera på sitt svar rätt länge innan man skriver in det.
PS. Tack för att tråden tillåtits svänga.
Citera
2018-01-20, 22:35
Medlem
Hahaha rolig tråd! Alltså, det finns många intelligenta medlemmar här, men det kan nog vara svårt att bedöma sånt om man själv inte är särskilt smart. It takes one to know one, så att säga...

Jag vet en användare som (tillskillnad ifrån mig) är långt åt höger men som imponerat otroligt på mig med välskrivna inlägg, en häpnadsväckande analysförmåga och kraftfulla argument, för att inte tala om att personen håller sig sansad också, sånt blir jag impad av då jag själv är rätt impulsiv.

Sen finns det andra som skriver med vad de tror är ett intellektuellt språk, också håller sig lugna och sansade i debatter, men som uppenbart inte alls är särskilt intelligenta.
Just det där brukar vara ett typiskt tecken på att man inte är särskilt smart, att man tror att man måste uttrycka sig på något särskilt sätt...

Edit: sen är det som Christianx säger, man behöver inte främja intelligenta personer, eftersom högintelligenta personer är vana vid att sålla bland idioti.
Senast redigerad av Blalotus 2018-01-20 kl. 22:37.
Citera
2018-01-20, 22:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hahaha rolig tråd! Alltså, det finns många intelligenta medlemmar här, men det kan nog vara svårt att bedöma sånt om man själv inte är särskilt smart. It takes one to know one, så att säga...

Jag vet en användare som (tillskillnad ifrån mig) är långt åt höger men som imponerat otroligt på mig med välskrivna inlägg, en häpnadsväckande analysförmåga och kraftfulla argument, för att inte tala om att personen håller sig sansad också, sånt blir jag impad av då jag själv är rätt impulsiv.

Sen finns det andra som skriver med vad de tror är ett intellektuellt språk, också håller sig lugna och sansade i debatter, men som uppenbart inte alls är särskilt intelligenta.
Just det där brukar vara ett typiskt tecken på att man inte är särskilt smart, att man tror att man måste uttrycka sig på något särskilt sätt...

Edit: sen är det som Christianx säger, man behöver inte främja intelligenta personer, eftersom högintelligenta personer är vana vid att sålla bland idioti.

Precis! Det är vi med ett IQ runt 60 som behöver främjas och hjälpas. Ni smartisar klarar er fint själva.
Citera
2018-01-21, 10:50
Medlem
McCarthy01s avatar
Man borde kanske höja åldersgränsen ett par år, från 18 - 20 exempelvis? Det är ju en majoritet ynglingar som hänger här som inte har referensramar bakåt i tiden och som därför inte kan ge tillfredsställande svar på det man frågar om. För bara 8 år sedan var det betydligt bättre här och man blev mer förstådd, men tror att många äldre medlemmar har försvunnit då de likt jag upptäckt att det snart bara är de unga kvar här. Lyckligtvis finns det en del unga som är intelligenta och kunniga, men de utgör ett fåtal.

Sedan får man ta Flashback för vad det är, ett forum där både snillen och idioter tillåts få utrymme.
Citera
2018-01-21, 10:54
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Att håna människor med medfödda sjukdomar, är det möjligen en bra indikator på hög intelligens?

Jag tror som sagt att intelligenta människor inte har några problem att beblanda sig med olika människor med olika åsikter. Att tro att intelligenta människor vill isolera sig med likatyckande är nog en rätt kraftig Dunning–Kruger-effekt.

Jag är övertygad om att en högmodig intelligent människa utan ödmjukhet är ointelligentas av oss alla.
En intelligent intelligent människa har en egenskap som en ointelligent intelligent inte besitter.
Nämligen ödmjukhet.
Människor kan nämligen vara ointelligenta i sin intelligens också.
Det är inte bara så bara att vara intelligent inte.
Det är ett hårt arbete...
En så kallad intelligent måste kunna vara ödmjuk nog att säga: Jag förstår inte.

Jag personligen gillar blandningen av enormt kloka kommentarer och enormt mindre kloka kommentarer här inne.
Blir lite mer levande och sant.
Världen ser ut så.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-01-21 kl. 11:30.
Citera
2018-01-21, 11:03
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är övertygad om att en högmodig intelligent människa utan ödmjukhet är ointelligentas av oss alla.
En intelligent intelligent människa har en egenskap som en ointelligent intelligent inte besitter.
Nämligen ödmjukhet.
Människor kan nämligen vara ointelligenta i sin intelligens också.
Det är Inte bara så bara att vara intelligent inte.
Det är ett hårt arbete...
En så kallad intelligent måste kunna vara ödmjuk nog att säga: Jag förstår inte.
Exakt, vilket ju är essensen av Dunning-Kruger-effekten. Den intelligente förstår begränsningen av sin kunskap och vad denne inte förstår. Därför anser sig intelligenta vara okunnigare, eftersom de behärskar mindre av den samlade kunskapen.

Just därför tror jag inte att de som ses som "intelligenta" har några problem med att ta till sig och bidra till forumet som det är idag.
Citera
2018-01-21, 11:41
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Exakt, vilket ju är essensen av Dunning-Kruger-effekten. Den intelligente förstår begränsningen av sin kunskap och vad denne inte förstår. Därför anser sig intelligenta vara okunnigare, eftersom de behärskar mindre av den samlade kunskapen.

Just därför tror jag inte att de som ses som "intelligenta" har några problem med att ta till sig och bidra till forumet som det är idag.
Så är det förmodligen. Den som andra ser som intelligent ser inte sig själv som
intelligent och jag tror också att den är nyfiken på allt den inte förstår.
Därför tycker den förmodligen om att vara på Flashback och samla in kunskapen den inte har och bearbeta den nya kunskapen.
Tror jag alltså..
Citera
2018-01-21, 11:46
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Därför tycker den förmodligen om att vara på Flashback och samla in kunskapen den inte har och bearbeta den nya kunskapen.
Tror jag alltså..
Vi är helt eniga. Den intelligenta kan lära sig saker även av den korkade, och det vet denne om. Den korkade lär sig sällan av den intelligenta, och det är en stor anledning till att denne förblir korkad.
Citera
2018-01-21, 12:41
Bannlyst
Citat:
Tror jag alltså..

men den intelligente ser även all dårskap , förundras över människors tänk i detta , försöker förstå tankesättet men inser att mycket är just ren dårskap

psykologin bakom människors beteende på nätet och där ute IRL är också sådant som intresserar mej , du kan vara en hårding bakom skärmen , men de flesta är mjuka mamma kramare när det väl gäller i verkliga livet , försöker förstå sådant beteende bland människor och varför de vill spela nått de ändå inte är ?

att vara intelligent innebär att försöka förstå det som man inte förstår på bästa sätt ,
tex som varför ordet intelligent retar så många ?
jag tror jag vet orsaken
Senast redigerad av adrenalinlife 2018-01-21 kl. 13:00.
Citera
2018-01-21, 22:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
men den intelligente ser även all dårskap , förundras över människors tänk i detta , försöker förstå tankesättet men inser att mycket är just ren dårskap

psykologin bakom människors beteende på nätet och där ute IRL är också sådant som intresserar mej , du kan vara en hårding bakom skärmen , men de flesta är mjuka mamma kramare när det väl gäller i verkliga livet , försöker förstå sådant beteende bland människor och varför de vill spela nått de ändå inte är ?

att vara intelligent innebär att försöka förstå det som man inte förstår på bästa sätt ,
tex som varför ordet intelligent retar så många ?
jag tror jag vet orsaken

Jag brukar tänka att tack vare andra människors kunskap och tiden de lagt ner på att få kunskapen/intelligensen har jag fått den kunskap jag har idag och utav dem.
De har gett mig sin intelligens/ kunskap.
Det får man mycket av på Flashback.

Jag personligen känner avsmak för ordet eftersom att jag vet att hela jorden kryllar av människor som besitter enorm kunskap/ intelligens men som inte har behov av att få det flashat för hela världen.
Jag personligen anser att den som säger i tid och otid att den är mer intelligent än x eller y, mig eller dig, är ointelligent.
Intelligens ingriper så många delar i en individ.
Inte enbart kunskap i ett specifikt ämne.

Jag är ordallergiker eller ser så mycket mer runt orden än vad man anser att det skall innehålla.
Intelligent är just ett av orden jag tampas med.
Hur kan man sitta på Flashback och i stort sett se sig som mer intelligent än andra och dessutom utgå från den iakttagelsen av sig själv.

Jag ser många kunniga och kloka personer här på Flashback och
tycker att det är häftigt att få se andras kunskap som får mig att tänka på ett annat sätt.
Det är väl sådant man förhoppningsvis blir klokare av.
Inte dummare i alla fall.
Eller...😂
Senast redigerad av gabrielle2 2018-01-21 kl. 22:29.
Citera
2018-01-23, 02:11
Medlem
Intelligenta skribenter tror jag skulle uppskatta en miljö med en högre social standard. Detta är miljöer som intelligenta normalt söker sig till. Som det ser ut idag har troll en fördel då det inte går att ignorera dem utan att ta till scriptlösningar. Troll vinner också på att personangrepp är tillåtna.

Genom att återinföra ignorefunktionen och skärpa reglerna kring personangrepp kan Flashback skapa en miljö som passar bättre för intelligenta användare. Som det är nu får man lite intrycket att Flashback inte är lika intelligent som förr. Kan bero på konkurrens från andra forum/bloggar etc men kanske också pga att ignorefunktionen är borta, vilket gör att många väljer att ignorera hela forumet istället för enskilda skribenter.
Citera
2018-01-23, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Intelligenta skribenter tror jag skulle uppskatta en miljö med en högre social standard. Detta är miljöer som intelligenta normalt söker sig till. Som det ser ut idag har troll en fördel då det inte går att ignorera dem utan att ta till scriptlösningar. Troll vinner också på att personangrepp är tillåtna.

Genom att återinföra ignorefunktionen och skärpa reglerna kring personangrepp kan Flashback skapa en miljö som passar bättre för intelligenta användare. Som det är nu får man lite intrycket att Flashback inte är lika intelligent som förr. Kan bero på konkurrens från andra forum/bloggar etc men kanske också pga att ignorefunktionen är borta, vilket gör att många väljer att ignorera hela forumet istället för enskilda skribenter.

Censur och att gråta över personangrepp är helt tvärtom till det du skriver, ett tecken på låg intelligens. Detta är mycket vanligt åt extremhöger och extremvänster vilka vi vet har i snitt lägre IQ enligt data. Båda kräver censur och kontroll på vad andra ska tänka och säga och båda blir rosenrasande över personangrepp. Det är de intelligenta som inte tar åt sig och inte tycker att (själv)censur (via ignore) är någon intressant lösning (snarare ett hinder) på ett icke-problem som främst lågintelligenta och sinnesnedsatta människor ser som ett problem. Det är just sådana som dig, när ni får bestämma och utöva kontroll, som intelligenta användare drar.

Detta stämmer också väl överens med min premiss för tråden att det är censuren och kränktheten som skrämmer iväg intelligenta och lateralt tänkande.

Eftersom att du verkar korkad själv men misstar dig själv för smart och inte kan tänka dig in i en smart persons hjärna så får vi så klart denna idiotiska förklaring av dig.
Senast redigerad av floristblomma 2018-01-23 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in